• elegi

erfarenheter av atarax?

HopeNeverFades skrev 2008-09-19 21:30:31 följande:
    okej måste ringa igen till veckan då! förstår inte hur de kan skylla på att han "inte ser ut som en som har allergi"! tack!
    Min son har nog aldrig sett speciellt allergisk ut Hur dom nu menar att man ska se ut då Ja ja iaf så tycker jag att du kan prova mjölkfritt på eget bevåg, men till att börja med så skriv upp from imorgon hur era dagar ser ut med sömn och mat, sen börjar du med mjölkfritt så snart du kan, ammar du? Man kan prova mjölkfritt under en 14 dagars period utan att det "gör" något ur näringssynpunkt, sen bör man få kontakt med dietist om man ska fortsätta så att barnet inte får kalcium brist eller missar andra viktiga saker. Mjälkfritt är en relativt enkel sak att testa så börja med det, om det inte hjälper skulle jag börja fundera på astma för där har jag oxå hört att många barn inte sover förräns de börjat med astmamediciner och de behöver inte ha haft några speciella symtom, men jag vet inte eran bakgrund och inte heller om nån i eran släkt är allergisk eller astmatisk. Men en sak är då helt säker... så här kan ni ju inte ha det
    Nytt ordspråk -Även apfula tårtor kan smaka gott (snott från mamsingen)
  • elegi
    SatuSv skrev 2008-09-19 21:33:59 följande:
    Oj visste inte att man kan ge små barn Atarax,jag fick det mot min ångest men hjälpte inte så mkt.
    Dottern fick det från 1 års ålder mot pollenallergi och det funkade men hon blev inte trött, hade iofs behövts lite nertoning på henne
  • elegi
    HopeNeverFades skrev 2008-09-19 21:44:06 följande:
    nej jag vet inte heller hur barn ser ut då förutom att vissa får utslag.. ja jag ammar, tristania mailade mig om dig =) så tänkte skicka iväg ett mail imorgon. det svåra är väl vad jag inte får äta för enda han äter med mjölk är ju gröt o välling och de finns ju mjölkfritt.
    Konstigt uttalande tycker jag att det är, som sagt utslag är ju inte så svåra att se men det har då aldrig min son haft
    Det är lite krångligt i början och det är inte allt som smakar hallontårta men det mesta går att acceptera iaf, det viktiga är att vara benhård och inte äta minsta lilla med mjölkprotein i dvs. ingen ost, creme fraiche, yoggi, mjölk osv utan allt måste vara havrebaserat. Jag ska fixa fram länk åt dig till mjölkallergitråden - bebbar där kan dom allt på området och är väldigt hjälpsamma, hälsa från mig om du vill
  • elegi
    HopeNeverFades skrev 2008-09-19 21:55:11 följande:
    åh tack!! ja jag menar vissa barn får ju inga utslag ska dem inte utredas då?!magnus har en kusin som är mjölk + soya allergisk annars har vi ingen nära som är det men däremot många andra allergier hos syskon och färäldrar som pollen, djur, fisk o nötter och det ökar vad jag förstått oxå risken för andra allergier.
    Ja det är ju så att man ärver ju inte allergier utan man ärver benägenheten att bli allergisk, nej man behöver inte utredas för att det inte finns utslag, testerna är inte så tillförlitliga på små barn utan bästa/säkraste sättet är att testa sig fram tyvärr och nästa gång du kommer till läkare så ahr du redan testat 2 veckor mjölkfritt samt skrivit typ dagbok, om beteendet ahr ändrats efter att du började med mjölkfritt ja då är det solklart
  • elegi

Mjölktråd för bebbar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35336472.html

Där har du länken, läs ts ordentligt där finns massor användbar info, lycka till och hojta gärna om du undrar nåt

• elegi
    tristania skrev 2008-09-19 22:15:43 följande:
    Vill bara inflika här och säga att attaraxen man ger till små barn är väldigt låga doser....Allstå inget 10 mg eller 25 mg. Jag har själv ätit attarax, 25 mg, och dagen efter är man nästan död Medicinen satt i många timmar dagen efter alltså, och det var jobbigt. Men för ts barn handlar det om mycket små doser.....
    Ja som jag skrev tidigare så fick ju dottern Attarax när hon var runt 1 år och inte blev hon lugnare för det hon fick oxå dosen 2½ ml om jag inte minns helt fel
  • elegi
    HopeNeverFades skrev 2008-09-19 22:26:36 följande:
    nej atarax fungerar ju inte på alla, precis som vi vuxna reagerar olika på olika mediciner. eftersom dåsigheten ska vara en biverkning av ataraxen så får ju alla inte den.han ligger i sin säng ca 10 h oftast men han sover aldrig (visst undantag finns men nu pratar jag om hur det ser ut i princip jämt) mer än 1 h i sträck och då är det olika hur lång tid det tar för han att somna om, är han hungrig kan det hända att han äter och sedan somnar men annars kan man vagga 30 min kanske. när vi lägger han på kvällarna tar det nästan alltid 1h innan han somnar. och då vaknar han ca 7 gånger under första timmen efter att vi lagt han.ja han vaknar ungefär 11 gånger per natt (om man inte räknar alla småuppvak i början)jag vet inte vad läkare drar som gräns.. detta har våra gjort iaf.
    Det kan inte vara meningen att det ska vara så, små barn ska vara trötta och de ska kunna koppla av och somna, verkar som att något stör din son, hoppas att ni snart kommer på vad det är

Natti natti kram kram
Svar på tråden erfarenheter av atarax?