Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

LCHF tråden 3

mammamaj skrev 2008-09-15 15:54:17 följande:
    HEJ! vilken trevlig tråd jag fick tips om! har en fråga...vad är det för skillnad på GI-metoden o LCHF ??de stora skillnaderna.*tack*
    Ännu mindre kolhydrater och mer fett i LCHF än i GI.
  • JewelGirl

mammamaj: Tipsar oxå om airamsmat.webblogg.se/ kika under "recept" i kategorier och hittar du ingen inspiration där hittar du ingen någonstans

• JewelGirl
    Tristanya skrev 2008-09-16 10:08:36 följande:
    HJÄÄÄLP!har nu börjat stå still i vikt, ligger på -4kg igår kväll, men pendlar lite upp o lite ner, sen står jag still..har i två veckor nu gått ner, runt 0,2kg varje dag! men nu verkar det va stopp!vet inte vad jag gör för fel? försöker begränsa kolhydraterna til max 5g/100g, men vissa saker har lite mer, men då har jag så små mängder, tex till en hel middag..vad kan va boven i det? är dom senaste dagarna jag börjat gå upp/ner/stå still.. innan har jag juu gått ner hela tiden! ska jag äta MER eller vad ska jag göra?
    Kroppen gör paus ibland, man hamnar på en platå. Ingen fara! Det är bara bra, skinnet bland annat måste hinna med att dra ihop sig oxå när man går ner så att man inte står med en fladdrig påse på magen sen. Du kommer att fortsätta gå ner snart igen, ha bara lite tålamod. Prova oxå att dricka mer vatten, det brukar ha positiv effekt.
  • JewelGirl
    Tristanya skrev 2008-09-16 13:53:29 följande:
    ok, då får vi hoppas att det är så då! hur länge brukiar det va så då? ok, får testa o dricka mer vatten!
    Det kan röra sig om dagar eller veckor, det är individuellt.
  • JewelGirl
    Tristanya skrev 2008-09-16 16:51:36 följande:
    ok, då får vi hoppas på dagar!o så får jag börja dricka mer vatten! är jättedålig på det!o så tror jag att jag måste äta mer faktist.. glömmer bort det,o så får jag ont i huvudet hela tiden!
    Huvudvärk kan oxå tyda på för lite vatten... Jag själv får oxå tänka på att dricka redigt. Man får besöka toaletten därefter men det gör skillnad på välmående och vikt.
  • JewelGirl
    Sofia skrev 2008-09-17 14:09:45 följande:
    vägde mig imorse, har gått ner 1,5 kg efter första veckan med den här kosten. Är det bra eller dåligt?
    Det är helt normalt iaf! Många tappar upp till några kilon första veckorna när vätska försvinner.
  • JewelGirl

Jag hittade ett recept på dinkelbröd med 4g fett, 9g kolhydrater och 55g protein per portion (det blir 9 bitar). 292 kcal.

Har inte testat att baka det ännu men det står på att-göra-listan

Skriver receptet här och lägger även in det i recept-tråden.

DINKELBAGUETTE
    30 min förberedning + 2 tim jäsning + 15min i ugn.
    3 baguetter (9 bitar)

25 g jäst
    5 dl kallt vatten
    1 msk olja
    2 tsk salt
    1 msk + 1/2 tsk kummin
    13 dl dinkelmjöl
    1 tsk havssalt

1. Rör ut jästen i det kalla vattnet.
    Tillsätt olja, salt, 1 msk kummin och det mesta av mjölet (spara lite till utbakningen)
    2. Arbeta degen tills den är smidig och släpper ifrån kanterna. Låt den jäsa till dubbel storlek under bakduk ca 1 1/2 timma.
    3. Sätt ugnen på 250grader.
    4. Forma degen till 3 medelstora baguetter på mjölat bakbord. Lägg dem på pappersklädd bakplåt, strö över havssalt och resten av kumminet. Låt jäsa under bakduk ytterligare i 30 min.
    5. Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt svalna under bakduk på galler.

OBS OBS! Inte helt lchf men inte helt off topic heller!

• JewelGirl
    Tristanya skrev 2008-09-19 14:28:39 följande:
    menar du sånt vanligt polarbröd, sånna runda mackor? kan man äta sånt då? hur många äter du då? en? vilken srots bröd tar du? det vanliga eller det med råg? hur många kolisar blir det av brödet då?
    Tyvärr ett vanligt missförstånd. Det är ett specialbakat bröd som av någon anledning kallas Polarbröd. Alltså INTE samma som i affären. Leta på www.kolhydrater.ifokus.se (KiF) för recept.
  • JewelGirl
    Tristanya skrev 2008-09-19 14:28:39 följande:
    menar du sånt vanligt polarbröd, sånna runda mackor? kan man äta sånt då? hur många äter du då? en? vilken srots bröd tar du? det vanliga eller det med råg? hur många kolisar blir det av brödet då?
    Tyvärr ett vanligt missförstånd. Det är ett specialbakat bröd som av någon anledning kallas Polarbröd. Alltså INTE samma som i affären. Leta på www.kolhydrater.ifokus.se (KiF) för recept.
  • JewelGirl

Lykka's fläsksvålar som är dom bästa. Tyckte det smakade hästsvett i början, sen fastnade jag lite för dom. De uppfyllde kraven på något salt och knaprigt. Men nu vill jag inte ha dom mera och det är inte för att jag har förätit mig på dom eller så, de faller inte i smaken längre bara.

Svar på tråden LCHF tråden 3