Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

LCHF tråden 3

drömhus skrev 2008-08-08 11:01:57 följande:
    Motion: Hur tänker ni andra?Kör ni på det som en del säger: det har ingen verkan för vikten? Jag känner ju att jag mår bra när jag tar mina långa promenader och dåligt de dagar jag fuskar, så då har de ju betydelse för mitt välmående. Även om motion inte direkt påverkar vikten(förutom ökad muskelmassa som ger ökad förbränning) så måste vi väl motionera om vi vill ha lite bättre flås?Vad är era motionsplaner?
    Jag tror att motion har inverkan på vikten, såvida man inte är så fet att man knappt kan röra sig.... Promenader och crosstrainer är min grej (eller ct SKA bli min grej, den står i mitt kontor och skrattar).

Till hösten ska jag och en kollega simma 1 gång i veckan också.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Hejhej tråden!

TS: Kan inte du skriva in länken till recepttråden i ts?

För er som läst sista inläggen så vet ni att jag busade igår, men idag har jag skött mig exemplariskt Heja mig! Och heja alla er andra också.

Champinjoner innehåller bara 3 gr kolisar / 100 gr! Tjohoo!! Vitlöksstekta i massa smör- MUMS!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    devega skrev 2008-08-08 20:47:19 följande:
    fredag kväll och jag tar mig faktiskt ett glas rödvin och har köpt mascarpone. har för mig att det var någon i den här tråden som tipsade om mascarpone och riven mörk choklad? eller kan man göra nåt annat kul med den?
    Mascarpone, c f och lite bär (och lite canderel om man vill busa) är kanongott!
  • Linda1976

Tips om man är superdespo:

½ espresso
    ½ dl vispgrädde
    1 ruta 85% choklad (Lindts funkar).

Värm kaffe + grädde så det blir aningen för varmt för att dricka, låt chokladrutan smälta i och ät långsamt med sked. Ev kan man lägga i 1-2 candereltabletter.

Mäktigt och gott.

• Linda1976

Svingod effe är avocadomousse:

Avocadomousse 4 pers

4 avocado
    saft från 4 lime
    3 dl vispgrädde
    3 dl florsocker (Byt till Canderel!!)

Mixa avocadoköttet helt slätt och blanda med limesaft och socker.
    Vispa grädden ganska fast och vänd ner i avocadoröran!

• Linda1976

Gomorron tråden!

Resten av familjen sover - dottern premiärsover utan blöja. Ingen aning hur det gått, för jag gick inte in i hennes rum imorse - jag antar att hon vaknat om det var blött i sängen? Nåja, det visar sig om nån ½timme....

Kissade på en sticka imorse, spår av ketoner redan På rätt väg igen alltså!

Fråga: Hur strikta är ni med sötningsmedel och E-nummer?

Själv undviker jag natriumglutamat (E621??) och om produkter innehåller FÖR mycket skumt. Sötningsmedel har jag inte skippat än. Jag dricker Pepsi Max och använder Canderel på bär.... Tror ni det har inverkan på vikten?, när jag ändå är i ketos. KCAL-mässigt kvittar det ju.

• Linda1976

På vilket sätt tänkte du med Pepsi Max:en? För den är ju i princip kcal-fri?

• Linda1976
    Fjällräven skrev 2008-08-09 09:17:05 följande:
    Måste bara höra, när man varit i ketos ett tag försvann andedräkten på er då? Eller finns den kvar fortfarande?Är lite fundersam, sambon sa just att jag inte luktar ketos längre men vågen visar ändå -0,2kg sen igår. Kan man vara i ketos fastän man inte stinker?
    Ja, det kan man.
  • Linda1976
    JewelGirl skrev 2008-08-09 09:27:20 följande:
    Fjällräven: Jag har inte haft dålig andedräkt Är i ketos. Linda: Är det inte socker/sötningsmedel i läsken då? Då är det ju lite kolhydrater i den. Sötningsmedel får ju kroppen att tro att det är socker(kolhydrater) på gång.
    Det är mindre än 0,1 gr kolh/ 100ml i Pepsi max och jag dricker ½ liter om dan.

För egen del känns det som om får jag dricka Pepsi max så blir jag inte sugen på annat´och klarar att låta bli det.
    Fjällräven skrev 2008-08-09 09:30:39 följande:
    Hoppas det gäller för mig också då Har inte fuskat någe men kan kanske vara dags att dra ner lite på nötterna ett tag.Har ätit 50g jordnötter typ varannan dag, och igår så blev det lite cashewnötter ovanpå currygrytan. Får väl ta och testa det och se om det gör någon skillnad.Iofs är det rätt skönt att inte stinka ur munnen hela tiden Måste bara höra, visst har du också kört Ck? Tyckte jag kände igen ditt nick...Tycker den här kosten är mycket bättre! Man får ett mer hälsosamt sätt till maten, för mig var det svårt att övergå från shakes till mat...blev lätt att man blev så till sig att jag tuggade i mig fel saker
    Jo, jag har kört CK. Gick ju ner 45 kilo med det, och jag VET hur man äter rätt som normalviktig (dvs GI egentligen), men hjärnan funkar inte alltid som den ska iaf. Har inte på långa vägar gått upp allt, men tillräckligt mycket för att dra i bromsen innan det blir övermäktigt. Tycker LCHF är "min räddning nr 2" efter CK. Jag tror inte jag skulle orka pulvra igen faktiskt.

Hur planerar ni att äta efter "målgång". Lite mer kolisar och mindre fett?

Jag har tänkt dra ner lite på fettet och äta kanske lite quinoa till maten ibland, mer grönt, och kanske 1-2 frukter per dag. Försöka undvika godis "alltid", men äta mörk choklad ibland.
  • Linda1976
    Muminski skrev 2008-08-09 09:57:52 följande:
    Hur gör ni om ni går ut, ska ut med några tjejer ikväll och är ju lite intresserad av att dricka nåt gott, men det kanske inte är så lämpligt? Käka borde inte vara så svårt, har sett att många restauranger anpassat sina menyer till lite mer gi vänliga.
    Går jag ut / på fest så dricker jag vin. Det säger S S S är okej ibland, om det inte är ett sött vin. I övrigt äter jag det LCHF-vänligaste som finns.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151848120

Läs omdömena på denna bok! Vad ska man säga? Har ni läst den?

Och denna då: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9157480028  Nån som har denna? Betyg?
Svar på tråden LCHF tråden 3