• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • Laban82

Hej tjejer!

Här är en till som får upprepade missfall. Är mitt i utredning och allt känns upp och ner just nu.
    Har just fått svar på att alla kogautions prover är bra, det var ett prov P-protCakt som var lite förhöjt men jag tror inte att det är någon fara. Har kollat blodprovssvaren själv då jag jobbar på sjukhus.
    Har även tagit lite andra prover som tex. toxoplasma osv. allt verkar vara bra.

Detta känns ju både positiv och negativt. Känns bra att allt är ok, men är förtvivlad och vill ha ett svar på varför jag får missfall. Ni förstår säkert.

Nu undrar jag... är det någon här som medicinerat själv med acetylsalisalsyra fast koagulations proverna varit ok?
    Är det dumt av mig att pröva?

Fick progesteron vagetorier utskrivet efter andra missfallet som jag tog i tredje graviditeten, men ändå gick det på skit. Kommer dock att ta dom i nästa grav. ändå.

Åh allt känns sååå jobbigt, känns som att ni skulle kunna förstå vad man går igenom då ni verkar ha samma känslor.

Vill också säga Grattis till er som lyckas bli gravida och som det ser lovande ut för. Och lycka till ni som ännu är i tidig grav. och oroar ihjäl sig.... det finns inget man kan säga för att undlätta er oro, men försök njuta lite.... för det kan ju gå vägen den här gången.

Kram

• Snozie

Hej hopp...Jag lever fortfarande för er som undrar... . Har gått ner på halvtids sjukskrivning nu så förhoppnings vis ser ni mig oftare här inne fframöver...För den som är nyf är det bara att läsa i bloggen. Kram från snozie och mini snozie...

• Bling1975

Poppy - tänker på dig vännen och håller tummarna så hårt så hårt för att det bara är "spökveckor" för dig och att du ska få vara gravid och fin riktigt länge nu. Extra jobbigt med press av att ytterligare någon i ens närhet ska ha samtidigt. Stor kram!

Stitch längtar efter Lilo
  • fruZ

Åh, Poppy, vad jobbigt! Jag förstår precis känslorna inför din kollega och vän. Det är ju rent överjävligt! Och, ja, hon borde tänka på vad hon säger till dig. Hoppashoppashoppas att det går bra för dig den här gången! Det måste det!
    En av mina bästa vänner är ju gravid och på dagen lika långt gången som jag och igår pratade vi faktiskt om vad som händer om det går skit för mig den här gången med. Och jag kunde säga att då kommer vi ju knappt kunna ses. Det kändes skönt. Hoppas du kan prata med din vän så oxå. Så kanske hon inser risken att förlora dig och är lite varsammare.

Laban; välkommen hit, beklagar att du behöver vara här! Jag tror inte alls att ASA är dumt för att koagulationsproverna var bra. Här inne är vi MÅNGA som har haft ok koagulationsprover, men som ändå får nån typ av behandling, antingen utan att fel hittats eller för att man går på Lucinakliniken och har påvisat förhöjt TNF-alfa. Titta in i behandlingstråden så ser du mer! Jag tror att det är viktigt dock att hitta nån läkare som man litar på som kan skriva ut behandling och följa graviditeten, för man är ju så sjukt orolig. Men hittar man ingen så skulle jag inte tveka att prova med Albyl Minor.

• Laban82

a80: tack så mycket för ditt svar. Har ju läst på ganska mycket och det varkar inte som om Albyl miror tex. skulle vara skadligt att testa om man håller sig runt 75mg. Jag skall höra med min läkare. Har ej tagit TNF-alfa och inte S-ANA... skulle vilja att man tog dom. Men vi får se vad dom säger. Dom verkar vilja börja lugnt med missfalls utredningen och jag förstår inte varför.
    Frågade om man inte kunde ta koromosomavvikelse, men det tyckre läkaren av onödigt just nu ????

Varför inte bara ta alla prover som man kan misstänka ha med missfall att göra så blir dom "av" med mig sen ??? Vågar ju inte bli gravid igen nu förrän det är svart på vitt att det inte är nått fel på mig, utan bara "slumpen".

Poppy: jag förstår hur det känns. Min bästa kompis och jag var gravida samtidigt nu senast jag var gravid och det är oerhört tugnt att prata graviditet med henne. Känns tyvärr som vi lite halkat ifrån varandra. Det är ju inte hennes fel, jag är glad att hon fick behålla sin bebis. Men oerhört ledsen och arg för att vi inte fick behålla vårat. Tror din vänn förstår om du pratar med henne. Kram alla!

• jazzy
    Laban82 skrev 2008-09-15 17:59:20 följande:
    Hej tjejer!Här är en till som får upprepade missfall. Är mitt i utredning och allt känns upp och ner just nu.Har just fått svar på att alla kogautions prover är bra, det var ett prov P-protCakt som var lite förhöjt men jag tror inte att det är någon fara. Har kollat blodprovssvaren själv då jag jobbar på sjukhus. Har även tagit lite andra prover som tex. toxoplasma osv. allt verkar vara bra.Detta känns ju både positiv och negativt. Känns bra att allt är ok, men är förtvivlad och vill ha ett svar på varför jag får missfall. Ni förstår säkert.Nu undrar jag... är det någon här som medicinerat själv med acetylsalisalsyra fast koagulations proverna varit ok?Är det dumt av mig att pröva?Fick progesteron vagetorier utskrivet efter andra missfallet som jag tog i tredje graviditeten, men ändå gick det på skit. Kommer dock att ta dom i nästa grav. ändå.Åh allt känns sååå jobbigt, känns som att ni skulle kunna förstå vad man går igenom då ni verkar ha samma känslor.Vill också säga Grattis till er som lyckas bli gravida och som det ser lovande ut för. Och lycka till ni som ännu är i tidig grav. och oroar ihjäl sig.... det finns inget man kan säga för att undlätta er oro, men försök njuta lite.... för det kan ju gå vägen den här gången.Kram
    Mina prover var helt bra alla som togs. Men jag fick iaf Trombyl & Fragmin...fråga läkaren om dom kan skriva ut det... Det blir allt vanligare med att få Trombyl mot upprepade mf sa läkaren på Huddinge när jag var där i förra veckan. Hänvisa till studier mm...
    KRam
    3 barnsmamma
  • fruZ

Laban; TNF och ANA är inte självklara prover för Landstingen i en missfallsutredning, just TNF är det en doktor i Stockholm som är spec på. Men kromosomprov ska ju ingå normalt så det tycker jag du ska be om. Säg som det är att du vill veta en gång för alla. Det borde de gå med på.

• Laban82

Jag ska höra med läkaren. Ska lägga in proverna man tagit på min sida ifall någon är intresserad (det tar en liten stund).

Tack för era råd.
    Kram!

• Lycka77

Poppy, jag hoppas verkligen att du känner fel!
     Men jag vet hur väl man kan känna på sig att det inte är bra. Vid mitt första ma var det för mig ingen tvekan om att det inte var bra samt att mina symptom försvunnit. Vid ma nr 2 hade jag mera symptom men den där känslan av att det inte var bra fanns, och tyvärr fick jag ju rätt.
    Jag håller mina tummar och hoppas för att din känsla är fel denna gång! *kram*

Angående din kollegas kommentarer så kan jag bara sucka, man kan verkligen undra vad människor tänker med!
    Jag har ju gått tillbaka till jobbet nu efter varit borta 5,5 månader och alla på jobbet vet varför. I fredags vid fikat börjar den ena tanten berätta om en kvinna hon hört talas om som fick mf i tunnelbanan och det blödde massor, och så säger hon "man kan ju blöda massor när man får mf, vet ni det" Jo tack, det vet jag! *grrrr*
    Hur kan hon ta upp en sån sak!? 

Laban82 - välkommen, beklagar dina ma

Tack för alla lyckönskningar och tummar, nu får ni inte släppa dem på 2 veckor!

Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Cia o krabaten

*Skriver med pekfingervalsen efetrsom jag håller tummarna åt Lycka *
    Å vad knäppt av kollegan Du behöver inte det nu när du försöker komma tillbaka till jobbet!

Poppy: Uscha för din sits också.
    Både utan symptom och kollegan. det kan inte gå fort nog till vul!
    Är det lugnare på jobb/hemmafronten? nDu skulle ju ha så mycket närmaste tiden.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7