Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
Bling: Håller tummarna. Kram till er båda!
Bling: Håller tummarna. Kram till er båda!
Hej! Jag googlade och hittade det här om bakteriell vaginos:
Bakteriell vaginos
(Sammanställd av barnmorska Marie Sjödin och prof. Babill Stray-Pedersen. Uppdaterad av INFPREG/Margareta Rehn, Marie Sjödin och Marianne Forsgren.Faktagranskad av med. dr. P-G Larsson.
1-Vad är bakteriell vaginos?
Bakteriell vaginos är en rubbning av bakteriefloran i slidan. Bakteriemängden är ökad samtidigt som det är en minskning av den normala floran med mjölksyrebakterier (laktobaciller). Man vet inte vad som orsakar bakteriell vaginos, om tillståndet är en infektion eller beror på en förändrad miljö i slidan
2-Hur smittar och vilken spridning har bakteriell vaginos?
En del studier stödjer antagandet att bakteriell vaginos är en sexuellt överförd infektion, vars orsak man ännu inte känner till.
3-Cirka tio procent av gravida kvinnor i Sverige beräknas ha bakteriell vaginos.
4-Vilka är symtomen vid bakteriell vaginos?
Det vanligaste symtomet vid bakteriell vaginos är illaluktande flytning där lukten påminner om skämd fisk. Lukten kan speciellt märkas vid mens och efter samlag. Den typiska flytningen är tunn och gråvit, men mängden är vanligtvis inte mer än normalt. Vid en kraftig infektion kan även klåda och sveda förekomma.
5-Bakteriell vaginos hos den gravida kvinnan.
Vid bakteriell vaginos hos den gravida kvinnan ökar ofta mängden flytning och flytningen kan också bli mer illaluktande. I och med att graviditeten i sig ofta ger en ökad flytning söker kvinnan vanligtvis läkare på grund av att flytningen är illaluktande.
Bakteriell vaginos kan ibland försvinna av sig självt under graviditeten. En kvinna, som inte har bakteriell vaginos i början av graviditeten, förblir så gott som alltid fri under resten av graviditeten
6-Det finns fakta som talar för att bakteriell vaginos skulle kunna vara en bidragande orsak till för tidig födsel. Bakteriell vaginos har i olika studier kopplats till för tidig förlossning, d.v.s. förlossning före graviditetsvecka 37. Dock är det inte klarlagt om bakteriell vaginos är den verkliga orsaken till för tidig förlossning. Det är inte heller klarlagt om antibiotikabehandling av bakteriell vaginos under graviditeten minskar risken för förtidig förlossning.
7-Bakteriell vaginos hos fostret och det nyfödda barnet.
Fostret eller det nyfödda barnet får inte några symtom eller sjukdomstecken som hänger samman med bakteriell vaginos hos modern vid förlossningen.
8-Hur stor är risken för att barnet skall smittas under graviditeten?
Det finns ingen känd överföringsrisk från mor till fostret eller barnet.
Hur påvisas är bakteriell vaginos hos den gravida kvinnan?
Bakteriell vaginos påvisas med prov från vagina då man undersöker flytningen i mikroskop, mäter surhetsgraden samt gör så kallad lukttest.
9-Hur påvisas bakteriell vaginos hos fostret?
Påvisning hos fostret är inte aktuellt
10-Hur påvisas bakteriell vaginos hos barnet?
Påvisning hos barnet är inte aktuellt.
11-Vad finns det för behandling?
Man har försökt tillföra mjölksyrebakterier som ingår i den normala floran men effekten har inte blivit varaktig.
12-Den vanligaste behandlingen av bakteriell vaginos är antibiotika som användes lokalt i slidan i krämform eller slidpiller/vagitorier.
Det finns även antibiotika i tabletter att ge. För att se vilka preparatnamn var god se vidare i kapitlet Bakteriell vaginos- Information för hälso- och sjukvården under punkt 11. Terapi. I FASS rekommenderas viss försiktighet med dessa läkemedel under graviditet även har man inte sett några fosterskador efter att dessa antibiotika givits under graviditet.
Ibland kan behandlingen behöva upprepas.
13-Vad kan man göra för att undvika att smittas?
Några särskilda rekommendationer för hur man skall undvika att få bakteriell vaginos går inte att ge. Man vet idag inte helt säkert om eller hur bakteriell vaginos smittar eller vad som är den egentliga orsaken. Uppenbarligen är det en rubbning i normalfloran men försök att tillföra mjölksyrabakterier som finns i normalfloran har inte kunnat skydda eller bota.
Källa: www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp
God morgon! Tänker önska alla en bra dag! I morse kom jag i mina 3-års gamla byxor. JIPIIII! I kväll ska jag gå på bio och se Sex and the City.
Lilleskuttan grattis! Hoppas det blir bra om 2 v med!
Truls06, vad fint med en efterlängtad barn... Jag är lite sentimental i kväll så en och annan tår faller... det finns ju hopp...
Natti, natti allihop!
lillaD, ursäkta att jag är snurrig men hade du någon symptom? Hur lång tid tåg det att få provsvar?
Hej lucki!, ja, det är fel att välkomna dig hit lika som det är fel att vara glad att vi är så många här. Ändå känns det bra att man inte är ensam om de förbaskade mf, ma, X. Jag fattar inte den ciffran ca 1%. Vi är säkert flera än så.
a80 tipsa gärna om du har hitta något till bröllop. jag behöver också fixa något men har knappt tid för det.
Vad gäller Dalacin, jag använde Dalasin lotion för ansiktsakne för ca 15 år sedan. Hmmm vad tiden går...och den flaskan vägde några gram, så den skulle jag inte kasta i huvud på någon :)) hihihi
Hej!
Idun tack gumman, att du tänker på mig. Det svänger jätte mycket men jag kämpar. Och jag/vi drack faktiskt vin i går kväll och det smakade så gott. :)
a80. Kul att du hittade klänning, jag får ta mig i kragen, strunta i arbetet och dra ner på stan och leta efter något snyggt.
Hej! Äntligen hemma efter en resa till Halland, Blekinge, Glasriket. Hm trevligt var det fast spänt alla dagar utom igår. Jag trodde att det blir ett vuxet bröllop men tyvärr alldeles förmånga nyblivna ammande mammor påminde mig gång på gång om det vi har precis varit med om. Trodde att jag kommer att dö av ångest: Herregud, alla våra vänner har blivit föräldrar även en om är singel. Men på något sätt behövde jag utsättas för allt det här. Bättre nu än sedan. En kompis fick barn för 10 dagar sedan och kom till bägge vigseln och festen med den lille. Hm jag satte och tänkte och beundrade och var förbannat. Jag hade inte vågat så JAg kommer nog att blir världens kycklingmamma tack vare dessa 3 mf.
Idag hände något konstigt dock. Det är 3 veckor sedan mf och i morse fick jag en blödning. Det verkar inte vara mens då blödningen har upphört men undrar vad det var. (???)
Lilleskutten. håller tummarna. Jag önskar en graviditet snart igen men jag är samtidigt jätte orolig om jag klarar den psykiskt.
Snoozi: Grattis. Hoppas det går bra den gången.
Hejjar till er alla: a80, Idun, Finessan, Cia, mw, Babblar på,bubblan, Magis, Franka, mamarazzi...och lillaD
Idun, lider med dig. Att ens egen kropp kan vara så taskig mot en själv. :(
Jag tror att jag har mens. 22 dagar efter missfallet. Hm, så kan det väl bli. Lika bra det då kommer man i gång snabbare.
Lilleskuttan, tänker på dig. Hoppas det blir bra med dig och lillen. En vän till mig blödde i ett par månader och ganska mycket men barnet klarade sig utmärkt. Hon fick aldrig förklaring varifrån blodet kom och varför hon blödde men det kvittar som sagt lilltjejen är nästan 2 år.
Hej alla. Jag läser i tråden ofta men skriver inte allt för mycket. Dels för att jag är på dåligt humör dels för att tiden inte räcker till.
Grattis till alla nygravida, och er andra som kämpar på.
Själv är jag inne på min sista semesterdag och jag känner mig inte alls i form eller utvilad. Från bröllopet i H och massa vänner till min man som just har fått barn, via min väninna som är ensamstående mor sedan 3 månader sedan (hon gjorde insemination i Danmark), tills manens systers besök med familjen och en underbar tonåring slutade karusellen med min väninnas besök med sin man och sin 2-åring plus hennes besked att hon är gravid för andra gången. Hon plussade samma dag jag meddelade om mitt mf. SKIT också. :( Hon är min bäste väninna, jag ville vara glad för hennes skull men jag blev bara trött, utmattat less, bruten och längtade att få vara ensam och deppa i lugnt och ro. Det är hon som har problem med sköldkörtel, det är hon som gjorde abort förut, det är hon som inte hade ordning med mensen...
O Snozie tack att du skrev om dig för jag blev så illa berörd av mina egna förändringar och den person jag har blivit. Jag gillar inte mig... men jag hoppas att med tiden kommer jag både att bli mor och lära mig gilla mig själv igen.
Grynet 80, jag håller med dig att ÄL stickorna är dyra så jag har slutat handla på Apoteket utan beställer på nätet www.gamp.se
Jag är nöjd med dem och rekommenderar dem verkligen.
Känner för att skriva några ord om "tankens kraft". Jag tror på den och att kroppen och själen måste vara i balans för att man ska må bra, men jag tror inte att längan efter ett barn kan motverka graviditetens förlopp, snarare tvärtom. Däremot oro, rädslan och stress kan påverka kroppens balans och därmed graviditeten. Jag tror dock att en fungerade graviditet är orubblig. Tänk bara så många oönskade barn det föds i världen. Så många kvinnor är misshandlade bägge psykisk och fysiskt under sina graviditeter men ändå föder de friska små bebisar som vi så mycket längtar efter. Nej, om man "önskar av hela sitt hjärta hela universum verkar att önskan blir utfylld" (Paolo Coehlo). Och Nenne N jag har faktisk inte heller hört någonsin att mf är orsak till barnlöshet för evigt.