• EMND

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Hej!

avd mycket har hänt under dagen. Tack Idun78. Jag kom hem för 1 timma sedan. Mår rät bra, trött mest. Berättar mer i morgon... Kram till alla er....ute i det virtuella.

• EMND

Hej!
    Skriver till er som undrar hur det gick för mig igår. Önskar lite respons för er som är erfarna och vill absolut inte vecka smärtsamma minne hos er som inte vill minnas :(.

Jag gjorde medicinsk abort på sjukhuset igår. Kl 8.30 fick jag 1 st voltaren 50 mg + 2 st Citodon och 4 st Cytotec tabletter vaginalt. Det hände ingenting tom lunch. De starka smärtstillande medicinerna gjorde mig lullig och lugn. 12.30 fick jag ytterligare 2 st Cytotec och stax efter kl 14.00 började jag blöda svagt. Fick samma dos med smärtstillande och efter det var arbetstiden på mottagningen överoch de ville skicka mig hem. Jag trodde att jag skulle få två cytotec till efter kl 16.00 men läkaren och barnmorska sa att det inte behövdes då jag enligt VUL var inte länge gången än till v 6 och för att blödningen hade startat.
    Jag fick stanna på avdelningen några timmar till och då började jag blöda kraftigt och i klumpar. Hade ingen ont men var illamående. Byte binda först varje 10 - 15 minuter, mest för att det kändes ofräscht men sedan mellan 19 och 21 byte binda typ 1 gång per/timma. När klockan var nära 21.30 bestämde jag mig att åka hem. Innan jag la mig vid midnatt byte jag binda en gång till (då rejält nerbloden) och jag förberedde mig för västra blodbadet under natten. På sjukhuset fick ja låna några underlag då de sa att man kan blöda kraftigt de 2 första dygnen. Sjuksköterskan gav mig råd att att en Citodon och 1 Voltaren 50 mg innan jag lägger mig. Men i morse var det knappt någon droppe på bindan. Inte nu under dagen heller. ??? Ringde till KK och de sa att det kanske är över. Men alla blöder ju lite grann efter. Eller? Nu är jag orolig att något är fel. Har inte ont heller... bara lite spänd över magen. Är det över?

PS// ursäktar mig för detaljerna men mig har det hjälp mycket när jag hittade liknande på FL. På sjukhuset säger de att allt är individuellt men vad och hur förloppet är beskrivs inte i detaljer.

• EMND

hej igen!
    illaD: Tack för lugnande ord. Jag skrev inte till någon direkt. Flera är gravida här på forumet och då vill man inte tänka på mf och abort kanske. Jag har en kompis på jobbet som frågar för mycket, jätte jobbig person. Hennes svägerska fick massa problem där bl. a även mf och hon som visste om mitt andra mf kom och frågade mig massor vilket gjorde att jag mådde dåligt efteråt. Jag var gravid men sa inget men mådde så dåligt av hennes frågor och att jag inte sa ifrån. Här kan man hoppa över inlägget om man inte vill känna sig vid, samt dra nytta eller dela med sig om man orkar. Därför skrev jag NI SOM UNDRAR. :) Kram

PS/ JAg är glad att jag har träffat er allihopa! Nu ska jag ta hand om tvätten! Värst vad jag lider konstruktivt!

• EMND

Hi girls!

Jag försvann ett tag men läste era inlägg från och till.

Ska först gratta: Lillskuttan, Lycka77, trasan77. Underbart!

mammawannabe:GRATTTTTIIIIIIIS. Ugh jag har en tenta som gnager innan avhandlingen är klar.

Truls06: Har du fått någon behandling denna gång?

Idun 78: tusen tack, vännen att du tänkte på mig, snart förklarar jag hur det är med mig.

a80: Har dina blödningar med undersökningen att göra? När dem gjorde hydrosonografi (jag trodde ju att det var HSG när jag startade ett tråd) på mig var min ÄL supersmärtsam, jag fick mellanblödningar, mens blev oregelbunden i ca 2 månader.

har jag glömt någon, säkert men tänker på alla ändå...

Postar det här inlägget och tar ett nytt, så det inte blir så långa texter

PS// Oh just det LillaD: du är HÄRLIG!

• EMND

I går började jag blöda igen, lite men annorlunda än mensen. Fick lite ont i magen men det försvann övernatten. Idag, dag 4 har jag varit igång fram till kl 15 då jag fick ont och kände att jag blöder mer. Är svullen och öm över magen. Hoppas det är i sin ordning. HAr rätt måttligt med ont, är jätte rädd att det kan gå illa. läste en artikel som handlar om studie utförda i Umeå där man visade att man knappt behövde göra återbesök vid med. abort. JAg blir väk inte den stackaren som ännu en gång drabbas av den onda oddsen.

Igår satte jag faktiskt och tänkte på er alla; tåg fram ett papper och började sammanställa vilka vi är, hur gamla, hur många mf/ma har vi drabbats av, vilken läkare behandlar oss, vad är fel på oss, vad vi får för behandling, vilka som är gravida nu respektive fått barn (sedan såg jag att det fanns en sådan tråd) men iaf.

Ålder är allt från 28-43. (sedan sägs det att åldern spelar stor roll, hm ändå sitter vi i samma båt, va?)

HUr som den gemensamma nämnare för de flesta är TNF-alfa och det bästa behandling var trombyl, heparin (Innohep och Fragmil) samt progesteron. Och 50% har fått barn, är gravida, visa väntar på + med en ny behandling och vi är några som väntar på en bra läkare

Förresten så laddade jag hem en massa artiklar som handlar om sköldkörtel och missfall, om behandling med aspirin/heparin gentemot bara aspirin, om TNF och NK cells. Hm har verkligen pluggat på.

Idag var jag hos en privat läkare (min väninnas gyn) och efter att han började förklara för mig om hur man gör barn (typ på den nivån! grrrr), la jag alla kort på bordet, artiklar jag har läst, Finessans lista med prover, respektive min fattiga lista, info om konferensen och TNF vikten i graviditeten. Och vet ni- han sa att han egentligen är inte mödravårdsläkare och jag kunde mer än han och det enda han kunde göra är att remittera mig till RMC. Men dem ville ju inte analysera TNF-alfa och ANA på mig, skrek jag nästan. Jag BAD honom skicka prover någonstans eller remittera mig till dr Christiansen men lyckades inte varken eller. Han ska fundera i några veckor så jag får återkomma.

Sedan pratade jag med min VC läkare (som är min bäste väninnas väninna) och trodde att hon kan iaf hysa mer förståelse och skicka prover för analys, skicka remiss till Köpenhamn men NEJ, även honom kan bara skicka mig till RMC eller ta mer allmänna prover. Kanske hjälper hon mig med min TSH som verkar ligga på 4 fortfarande. JAg fick komma till henne på tisdag. Uf tjejer vad ska jag göra?

Så blev jag utmattad till lunchen. Ändå hann jag sedan lämna micro på service, lämna några kläder till en affär som säljer gamla kläder åt folk, köpa en present och handla på Hälsokost om vilket jag återkommer i nästa inlägget. Skit mår inte alls bra...Ska kanske ta en panodyl.

• EMND

Och ni har kanske redan nu tröttnat på mig men jag ville fråga om någon, några här har ätit Apiforce (bidrottninggelé) och/ eller Efanatal? Erfarenheter?

Hm ska jag ge mig i diskussion om vänner?

• EMND

Tack, tack, tack ....

Har tagit 2 st panodyl zapp och är på benen igen. HAr tom tvingat mig att baka en kaka. Med passionsfrukt och vitchoklad. Många points men den är enkel att göra och gott att äta. Svärföräldrar kommer i morgon.

LillaD: det blir säkert bättre än du har tänkt dig. Så brukar det vara för mig. Det är nog därför jag oroar mig jämt. :( Och jag vet hur det är, den 20 mars Min man och jag hade vår första gräl (för ingenting). Efter att tårarna sprutade åt alla håll kom jag på att det var då jag hade första mf och att det var i mars vår ängel nr2 skulle fötts om jag inte fick mf 2. Jag bad min Man om ursäkt och han sa att han tänkte på det men ville inte påminna mig. Min kropp gjorde det dock...

a80. Håller med dig, KK (RMC) är det bästa Östergötland har att erbjuda- och de är nog inte så dåliga-fast bättre (mycket bättre) på IVF. Uff, jag försöker övertala mig själv att lita på dem. Ändå har tagit kontakt med Dr M, Dr C, Dr B. Inga svar dock. Ska se om jag kan ta kontakt med Dr ... i Borås.

• EMND

Är det ingen som har hört om/ använt Apiforce (bidrottninggelé) och/ eller Efanatal?

• EMND

Ahså , tack Cia. Jag funderade att förbättra ÄL med Apiforce, men Efanatal är väl sådant som är bra och kan tas både innan, under och efter graviditeten alltså en kombination av omega 3, 6 och E-vitamin. Det är faktiskt en gravid kvinna på förpackningen. Och om jag har förstått dig rätt så är det succé att det är bara 2 mf av oss som behandlades. Egentligen råkade jag på flera som fick mf trots behandlingen men sedan fick de starkare trombyl och/eller annat till och så gick det bra.
    Hoppas, hoppas att vi är där snart...

Spänd över magen ff. Är det skumt?

Välkommen hem mamma Finesssan!

• EMND

Hej!

JAg kom just från gyn. Det var en ung underläkare som undersökte mig och fann allt i sin ordning. Hoppas att hon vet sin sak. Hon förvirrade mig på slutet då hon sa att om jag blöder mer (jag har slutat blöda idag- dag 7) eller om jag inte blöder (inte får mens(?), menade hon tror jag) då ska jag höra av mig igen. Sedan sprang hon i väg till en akut patient. Ush, gillar inte att bli undersökt av underläkarna. Jag vet att de måste börja från någonstans, och är kanske tom. försiktigare än överläkarna men ändå. De är iaf mycket, mycket trevligare än in- och ut-arbetade läkare. :)

Men vet ni vad?; när jag blev gravid första gången då var det från VÄ. Jag fick på känn att ÄL innan den här graviditeten var från VÄ. Jag frågade läkaren idag och hon bekräftade det. Jag vet inte hur det var med graviditet 2 men börjar tro att min VÄ är dålig. Där brukar jag få även cystor som håller sig i ett par månader ibland. Det är kanske så att den äggstocken producerar dåliga ägg. Jag får mer ont när ÄL är på vänstra sidan, sedan hade jag inte så mycket sekret sista ÄL innan grav som 2 månader innan.

Och så fick jag veta att min TSH låg på 3 och TPO-antikroppar var 40 (ska vara

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7