• fia sthlm

Hur lång tid tog den aktiva fasen av förlossningen (efter man var öppen 3 cm)?

Har nu fått veta att man på sjukhusen räknar att förlossningen börjar när man är öppen 3-4 cm.
    Nu vet ju inte alla från vilken exakt tid man varit öppen 3 cm, men ni som vet kan ju svara, och ni som vet på ett ungefär med så klart

Jag var öppen 3 cm när jag kom in till förlossningen hade då haft regelbunda värkar i 5 h.
    Därifrån tog det 12 timmar till min dotter föddes.

Men frågan gäller alltså hur lång tid förlossningen tog EFTER att ni var öppna 3-4 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-28 19:37
    Tillägg.
    Räkna från att ni var öppna 3-4 cm och hade regelbunda värkar
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog den aktiva fasen av förlossningen (efter man var öppen 3 cm)?
  • IdaVasterflo

Jag var öppen 2 cm ca. 08.00 på måndagen. Klockan 08.00 på tisdagen for vi till förlossningen och då var jag öppen 7 cm.
    Klockan 16.30 var jag helt öppen och min dotter är född 17.10.
    Jag hade värkar från morgonen på måndag, men de var inte så starka. De vart lite värre under natten och ökade under nästa dag. Men de "riktiga" (!) värkarna satte inte igång förrän vid 15.00 och krystningsvärkarna vid 16.40... =)

• tjej1979

Var öppen 3 cm när jag kom in till förlossningen kl 22 på tisdagen. Hade haft regelbundna värkar i några timmar med 2-3 minuters mellanrum ett tag mot slutet.
    Dotter föddes torsdag kl. 22.40, dvs mer än 42 timmar senare. Det avtog på natten till onsdagen, och hade sen pinvärkar 1,5 dygn innan förlossningen startade mitt på dagen på torsdagen.

• Duudi

Min latensfas (0-4cm) tog 68 timmar. Hade då värkar med exakt 8 minuters mellanrum. Kom in dagen innan och fick slumra på morfin över natten eftersom jag inte sovit på över två dygn. Den aktiva fasen tog fyra timmar, men kändes som två då jag låg avdäckad i badet i två timmar.
    Men bler bebisar blir det!

• vintertid

Första barnet: Kom in på förlossningen ca kl 18 öppen 4 cm, född ca kl 22
    2:a barnet, kl 10 var jag till bm som kollade pga värkar, inte öppen, opåverkad tapp mm. Kom in på förlossningen 13:50 föddes 8 minuter senare.
    3:de öppen ca 4 cm ca kl 02 föddes 11 timmar senare
    4:an öppen fullt när vi kom in, född timmen senare.
    5:an öppen 8 cm när vi kom in, född ett par timmar senare.

Svarade 0-5 timmar som det var vid första förlossningen

• papayan

Var öppen 4cm när vi kom in, ca 10 timmar senare föddes sonen.

• Emelianfian

När jag kom in så var jag öppen 7cm efter det tog det 3.5tim tills dottern var ute.

Från att värkarna satte igång tills dottern var ute så tog det 22tim

• Saltlakrits

Jag svarar för mitt första barn.

Från det jag var öppen 3 cm så tog det ca 2 timmar innan hon föddes.
    Ska tillägga att jag kryste i en timme pga att huvudet kom ut vänt uppåt istället för neråt..

Mamma till tre underbara barn!
  • Snäckan05

Första barnet var jag öppen 4 cm när jag kom in och hon var ute 2 tim och 16 min senare.

Andra barnet blev jag igångsatt och när de kollade efter att vattnet gått och värkarna började var jag öppen 4 cm och sonen tittade ut 35 minuter senare.

Svar på tråden Hur lång tid tog den aktiva fasen av förlossningen (efter man var öppen 3 cm)?