• fia sthlm

Hur lång tid tog den aktiva fasen av förlossningen (efter man var öppen 3 cm)?

Har nu fått veta att man på sjukhusen räknar att förlossningen börjar när man är öppen 3-4 cm.
    Nu vet ju inte alla från vilken exakt tid man varit öppen 3 cm, men ni som vet kan ju svara, och ni som vet på ett ungefär med så klart

Jag var öppen 3 cm när jag kom in till förlossningen hade då haft regelbunda värkar i 5 h.
    Därifrån tog det 12 timmar till min dotter föddes.

Men frågan gäller alltså hur lång tid förlossningen tog EFTER att ni var öppna 3-4 cm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-28 19:37
    Tillägg.
    Räkna från att ni var öppna 3-4 cm och hade regelbunda värkar
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog den aktiva fasen av förlossningen (efter man var öppen 3 cm)?
  • Majsan70

Jahaja. börjar förlossningen när man är öppen 3-4 cm så hade jag en förlossning på en tre fyra veckor eller nåt, för så länge var jag öppen 4 cm helt utan värkarbete.

• Teskedsmamman

Jag var öppen 4 cm när jag kom in, 2 tim 45 min senare är jag fullt öppen, 7 min efter det är han född.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Valkyriah

Kommer till förlossningen kl 21.00 och är då öppen 5 cm(vattnet och värkarna började kom vid 20.00)
    22.30 är jag fullt öppen och får börja krysta,23.57 är sonen född.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Lalalong

Har ingen aning om när jag var öppen 3 cm. Vet egentligen inte när jag började öppna mig alls...
    Det enda jag vet är att 22.00 var jag inte öppen alls och hade en tapp som var 2 cm lån. 02.00 var jag fullt öppen helt utan kanter. 02.30 är Klara född.
    Så att det är 0-5 timmar kan jag vara helt säker på i alla fall

• fiafiafia

Om det är andra barnet går det oftast fortare...
    När jag fick min första så tog det åtta timmar allt som allt från det att vattnet gick till hon var född. När vi åkte in var jag öppen 2 cm...

När min andra föddes fick jag värkar ungefär kl. 15... Sen vattenavgång och allt annat. Hon föddes på 3 h... Kom strax efter 18... Och jag var nog öppen 3 cm när vi kom in. Så det gick lite fortfare med nr. 2...

Det är nog ganska individuellt hur lång tid det tar när man går in i den aktiva fasen...

//Fia

• Mrs Bertilsson

snabbt har det gått båda gångerna. öppnade mej från 1cm till 5cm på 20 minuter, och 1½ timme senare är sonen född, 4 timmar från första värken.
    med dottern tog det 2timmar från det att jag var öppen 5 cm, 6timmar från första värken.

• Majsan70

Bara för mig som det tagit flera veckor att förlösas då alltså?

Helt seriöst så kan man inte räkna på det viset. Räkna istället från etablerat värkarbete eller nåt.

• MansonDust

00.00 gick vattnet. Var öppen 3 cm då vi kom in 40 min senare. 05.09 föddes hon.

• fia sthlm
    Majsan70 skrev 2008-03-28 19:31:44 följande:
    Bara för mig som det tagit flera veckor att förlösas då alltså? Helt seriöst så kan man inte räkna på det viset. Räkna istället från etablerat värkarbete eller nåt.

Gjorde en omröstning igår om hur länge man hade regelbundna värkar med.
    Men tydligen räknar dom på förlossningen från när man är öppen 3-4 cm och att man då har regelbunda värkar så klart.
    Så var nyfiken på att veta hur fort det gått för folk efter det.
    För det blir fel för vissa när man räknar värkar med, vissa har ju pinvärkar regelbundet i 2 dygn innan förlossningen startar
Svar på tråden Hur lång tid tog den aktiva fasen av förlossningen (efter man var öppen 3 cm)?