• Sallybally

HJÄLP! Jag är livrädd för att föda!

Hej!

Jag är gravid i vecka 33 och vår lilla pojke är beräknad till den 26 April.

Problemet är bara att vissa dagar är jag livrädd för att föda!

Vi går på Föräldragrupp och igår var vi på rundvisning på Ystad-BB.
    Precis när vi kommit innanför dörrarna på BB och barnmorskan börjat informera; "här har vi då förlossnings-salarna", då hör man en kvinna som skriker, och då menar jag verkligen SKRIKER!! Det lät som ett riktigt skräckfilms-skrik, och jag blev ju livrädd!

Jag försökte samla mig, men till slut brast det och tårarna sprutade!

Likadant var det förra gången vi hade föräldragrupp, då kollade vi på en sån här förlossningsfilm, där 3 olika mammor födde sina barn. Jag hade redan sett filmen, när jag var på glukos-belastning och då var det en helt annan reaktion, då blev jag rörd till tårar för att det var så fint och stort.
    Men denna gången var det hemskt, de sista 15 minuterna av filmen fick jag vända bort blicken och kämpa för att inte börja gråta! Sedan efter filmen, när vi sagt hejdå till gruppen då brast det och tårarna kom.

JAG SKULLE BEHÖVA ALLA RÅD OCH TIPS JAG KAN FÅ.

De viktigaste frågorna är nog:

1. Vad är det som gör ondast? När barnet ska ut genom hålet, eller värkarna?
    2. Epidural, fungerar den bra?
    3. Vilken ställning känns bäst?

...men häng inte upp er på bara dessa frågor, jag behöver all information jag kan få! Och då helst POSITIV information.

Hoppas ni är många som svarar!
    I need you!

MVH Sally

Omnia vincit amor - Jag älskar min Daniel
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 11:26
    Vill bara tillägga. Då jag är mest rädd för att det ska göra ont mellan benen (i mitt kön), så vill jag inte höra några detaljer om hur ont det gjorde där eller på vilket sätt det gjorde ont där. För då blir jag bara mer rädd!!

Men att man svarar på frågan; VAR det gjorde mest ont, om det var i könet eller om det var värkarna... Det är det jag är intresserad av att veta!
  • Svar på tråden HJÄLP! Jag är livrädd för att föda!
  • Fr1dlyst

Har tyvärr inga råd, men måste bara säga att jag vet exakt hur du känner!
    När vi var på förlossningen så hörde man gallskrik genom dörren..

Har inte oroat mig innan, men nu börjar jag blir riktigt nervös..

Lycka till!

Kärlek vecka 35
  • iorlina
    1. Vad är det som gör ondast? När barnet ska ut genom hålet, eller värkarna? På mig gjorde det mest ont just den sekund som barnet kom ut. Det känndes som om hela mitt kön brann upp... Men det glömmer man ju en halv sekund senare när knytet ligger på bröstet. Jag hade också superskräck för förlossning men i dag känns det ok. Läs gärna min förlossningsberättelse på min blogg: http://lillgrynet.blogspot.com
    2. Epidural, fungerar den bra? Gjorde ont och var obehagligt att sätta men den och GASEN var mina bästa vänner och jag erbjöd mig att ta med dem hem efteråt
    3. Vilken ställning känns bäst? Just i själv förlossningsögonblicket får man ju inte välja på så mycket. Innan stod jag brevid sängen lutad på en saccosäck som låg på sängen, jätteskönt och så hjälpte det barnet nedåt.

Inboxa mig gärna om du vill veta mer!
  • Shirley

1. Vad är det som gör ondast? När barnet ska ut genom hålet, eller värkarna?
    Med de första 2 barnen var värkarna värst... med de 2 andra var utdrivningen värst....

2. Epidural, fungerar den bra?
    Ena gången jag hade den kännde jag inte ens av värkarna. Men den hjälper inte vid utdrivningen.
    vid ena barnet tog den inte så jag kände ingen smärtlindring.

3. Vilken ställning känns bäst?
    Jag tyckte det var oki att ligga på rygg/halvsitta... testade att ligga på sidan men det kändes inte alls oki.

Mamma till 5
  • Always Love

Att det gör ont kan man ju inte sticka under stolen med men denna smärta är något du inte varit med om tidigare (om du är förstföderska) för det är underbar upplevelse du ALDRIG glömmer

Jag höll på o döö ( givetvis inte) och ville bara hem men ändå står man ut, man får superkrafter och när du äntligen föder ut ditt älskade barn så glömmer du all smärta, tänk när du ligger där med ditt/erat barn

Epidural hjälper för en stund o vissa har mer ont än andra, för en del tar de lång tid och för andra kortare.
    Jag kan nästan lova att när du närmar dig BF så kommer du bara VILJA att den ska komma ut och speciellt om du går över.
    Oroa dig inte, alla som fött barn går egenom detta och du kommer nog kunna säga efteråt att själva förlossningen o den stämningen kan du gå egenom flera ggr, det är fräckt, jag lovar

Jag är i v33 och vi längtar efter bus*n.
  • iorlina

Båda mi ovan, ring förlossningen i dag och berätta hur ni känner och be att få träffa en Aurora/Freja (eller vad nu er stödgrupp heter) -sköterska Det är en sköterska som är specialutbildad på förlossningsrädda mammor.

• Shirley

under värkarna var det skönt att stå och gunga på höfterna.... och det med skrik hörde jag varje gång jag var där... det ekade i min sal när hon brevid skrek.

• Gestilja

Vad gör ondast?:
    Jag tyckte personligen att värkarna var jobbigast (tills jag fick epidural). Själva utdrivnings skedet var mest konstigt, men det går så pass snabbt. Känns nästan som att det här kommer ju inte gå, ett väldigt tryck men faktiskt gjorde det inte speciellt ont, utan var mest väldigt spänt och tryckande känsla.

Epidural, fungerade den bra?:
    Åhh, va helt underbart när den började verka, kände inte av värkarna alls, bara att det började spänna i magen lite, ungefär som sammandragningarna känns nu. (för mig)
    Att ta epiduralen var jag nästan mest rädd för, pga min hemska sprutfobi, men jag sög i mig en massa lustgas när narkosläkaren skulle sätta den så jag kommer knappt ihåg att han gjorde det Sen har man så mycke annat att tänka på just då, och vill bara få bort smärtan av värkarna.
    90% av alla som tar epiduralen funkar den som den ska på. Så dom flesta hjälper den.

Ställning känns bäst?:
    Olika för alla, men jag låg i vanlig gynställning så att säga. Kändes bäst för mig.

Theo 070424 + tösen i magen bf 080428
  • Gestilja

tänkte tillägga en sak ang skrik. En del skriker pga att dom tar i så mycket, inte pga smärtan i sig.

Theo 070424 + tösen i magen bf 080428
  • Sallybally
    Fr1dlyst skrev 2008-03-07 11:15:50 följande:
    Har tyvärr inga råd, men måste bara säga att jag vet exakt hur du känner!När vi var på förlossningen så hörde man gallskrik genom dörren..Har inte oroat mig innan, men nu börjar jag blir riktigt nervös..Lycka till!
    Hoppas du också kan få hjälp av denna tråd då!!

Lycka till. det kommer gå jättebra!

Det knasiga är att jag VET att det kommer gå bra för min del, som för alla andras, men man är ändå rädd...
    Omnia vincit amor - Jag älskar min Daniel
  • Fiffis

Vad gör ondast?

För mig har det vart värkarna alla 3 gånger, när krystvärkarna kommer gjorde det inte ont för mig utan mer en lättnad att oj nu kommer bebisen ut snart och då kände jag ingen smärta.

Epidural, fungerar den bra?

Hade bara det med första barnet och ja den var helt underbar.

Vilken ställning känns bäst?

Måste säga typ gynställning, man halvsitter och håller i bena svårt och förklara och sista vet jag inte vad man ska kalla det för eftersom det var i framsätet på bilen men sittande då kanske!

Svar på tråden HJÄLP! Jag är livrädd för att föda!