• Sallybally

HJÄLP! Jag är livrädd för att föda!

Hej!

Jag är gravid i vecka 33 och vår lilla pojke är beräknad till den 26 April.

Problemet är bara att vissa dagar är jag livrädd för att föda!

Vi går på Föräldragrupp och igår var vi på rundvisning på Ystad-BB.
    Precis när vi kommit innanför dörrarna på BB och barnmorskan börjat informera; "här har vi då förlossnings-salarna", då hör man en kvinna som skriker, och då menar jag verkligen SKRIKER!! Det lät som ett riktigt skräckfilms-skrik, och jag blev ju livrädd!

Jag försökte samla mig, men till slut brast det och tårarna sprutade!

Likadant var det förra gången vi hade föräldragrupp, då kollade vi på en sån här förlossningsfilm, där 3 olika mammor födde sina barn. Jag hade redan sett filmen, när jag var på glukos-belastning och då var det en helt annan reaktion, då blev jag rörd till tårar för att det var så fint och stort.
    Men denna gången var det hemskt, de sista 15 minuterna av filmen fick jag vända bort blicken och kämpa för att inte börja gråta! Sedan efter filmen, när vi sagt hejdå till gruppen då brast det och tårarna kom.

JAG SKULLE BEHÖVA ALLA RÅD OCH TIPS JAG KAN FÅ.

De viktigaste frågorna är nog:

1. Vad är det som gör ondast? När barnet ska ut genom hålet, eller värkarna?
    2. Epidural, fungerar den bra?
    3. Vilken ställning känns bäst?

...men häng inte upp er på bara dessa frågor, jag behöver all information jag kan få! Och då helst POSITIV information.

Hoppas ni är många som svarar!
    I need you!

MVH Sally

Omnia vincit amor - Jag älskar min Daniel
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 11:26
    Vill bara tillägga. Då jag är mest rädd för att det ska göra ont mellan benen (i mitt kön), så vill jag inte höra några detaljer om hur ont det gjorde där eller på vilket sätt det gjorde ont där. För då blir jag bara mer rädd!!

Men att man svarar på frågan; VAR det gjorde mest ont, om det var i könet eller om det var värkarna... Det är det jag är intresserad av att veta!
  • Svar på tråden HJÄLP! Jag är livrädd för att föda!
  • Miss Skellington

Här är en till som i perioder är rädd (har förövrigt också BF 26 april). Kan rekommendera dig (och din partner) att gå på profylaxkurs. Vi har gått Annaprofylax och jag känner mig mycket lugnare nu. Kursen gav oss konkreta sätt att bearbeta smärtan och min sambo känner sig mer förberedd nu när han vet på vilka sätt han kan hjälpa mig under förlossningen. Det viktigaste är ju att kunna slappna av fast det gör ont. Spänner man sig gör det ju ondare. Prata med din BM, hon vet säkert vilka kurser som finns där du bor. Sen håller jag med de föregående talare som rekommenderat Aurora eller dyl. Lycka till, det kommer att gå bra!

• Isla

Har inte tid att läsa alla svar men kan säga att jag hade en jättebra och kort forlossning. Jag har bara ett tips och det är att andas så djupt och lugnt du kan. Vid ett tillfälle blev jag rädd och höll på att få panik, då gjorde det genast JÄTTEONT. Min man tog mig då tillbaka till andningen och sen var det inte så himla farligt. När min dotter kom ut tyckte jag inte alls att det gjorde ont. Jag skrek jättehögt men man måste nästan det för att få kraft. Så snälla andaaaaaas så går det nog superbra!!!! Ligga still funkar inte så bra heller. Gå upp och gunga runt.

• lillamuan
    jag tyckte värkarna gjorde ondast.. när krystvärkarna kommer så kan du kämpa med på ett annat sett. man kan lixsom trycka emot smärtan...
    jag ångrar inte en sekund att jag tog den! fick tid att vila så jag orkade med mina krystvärkar
    jag födde i gynställning.. testade och ligga på sidan men tyckte de va svårt då man inte fick kraft att ta i
  • Sallybally
    Nekka skrev 2008-03-07 12:05:13 följande:
    jag skulle nog säga att det är värkarna som är den jobbigaste smärtan, men där va EDAn helt perfekt!!visst gjorde det ont "därnere" när han skulle ut, men det va inget man tänkte på just då, då var man så fokuserad att jag knappt tänkte på att det gjorde ont.. och sen är det ju inte en så lång stund, som värkarna...en sak att tänka på om du väljer EDAn, en vän till mig fick den med nån mojäng som fyller på automatiskt med jämna mellanrum, men det gjorde att hon blev så bedövad på höger sida (enda ner till knät) att hon inte kunde röra sig som hon ville utan hjälp.. jag fick säga till när jag kände att det började släppa och så fyllde dom på, det kanske är en smartare variant.. det kommer gå jättebra för dig, det kommer va det häftigaste du har varit med om!!!lycka till!!
    Tack för tipset!
    Omnia vincit amor - Jag älskar min Daniel
  • smellan

jag ska föda första barnet i Maj och har också varit livrädd inför förslossningen... Har läst Gudrun Abascals bok "Att föda". Jättebra. Känner mig nu förberedd och ser fram emot förlossningen och hoppas att jag slipper kejsarsnitt. Det finns också en barnmorska som talar om"dyktekninken" att följa med i värkarna istället för att kämpa emot. Verkar sunt. Går nog att hitta info om det om man googlar.
    Kvinnor har fött barn jämt och ALLA klarar det!!! Dom flesta gör ju tom om det...
    Lycka till!!

• lanfear

jag tyckte att värkarna gjorde mest ont, hade väldigt ont i min ändtarm och det var så obehagligt.

EDA funkade tyvärr inte på mig. det slog lite fel och det började sticka i ansiktet på mig så de tog ut den ganska snabbt. Jag hade inte något lustgas heller då jag kände att jag inte kunde kontrollera mina armar på det sätt som jag ville. såde stängde av den.
    Jag fick akupunktur i början när jag kom till förlossningen vilket fick mig och bli lite mer avslappnad, men den hade åkt ut innan krystvärkarna började.

jag födde i gyställning, provade och ligga vi sidan men det gjorde ont i min mage och jag fick inte så mycket kraft.

jag trodde aldrig att jag kunde klara av en förlossning utan smärtstillande, men det gick ju och man märker snabbt att hej.. jag överlevde och hur otroligt härligt det känns när barnet väl är ute. en så otroligt lättnad.
    jag hade kryst värkar i 1 timme och 30 minuter jag var utmattad men så otroligt lycklig.
    (kan säga att efter att min son hade kommit ut så hörde jag skrik från ett annat rum och till och med då var det läskigt och höra nån skrika så där!)
    tips som några andra har skrivit här är att vara öppen för allt. och vila dig sååå mycket du kan innan. Det gjorde tyvärr inte jag, det var renovering och ikea besök fram till sista dagen. kvällen innan förlossningen satt och fixade ikea stolar till nya köks ön och strök gardiner! inget och rekomndera då jag var helt utmattad under krystandet. Somande imellan (och drömde om folk )

lycka till och tro på dig själv, man blir chockad över hur myclet kroppen kan hantera. och jag som har fobi mot typ allt, nålfobi, blodfobi osv. Om jag fick välja skulle jag föda igen än en vanligt tandläkar besök
  • lillaMallan857
    Absolut är det värkarna som gör ondast, då känns det som mensvärk fast tusen gånger ondare. Just när bebisen ska ut genom "hålet" vet man att det snart är över så den biten tyckte jag inte var så hemsk. Det är just när man ligger där med värkar och inte vet hur lång tid det är kvar som kändes jobbigt. Men helt klart uthärdligt tyckte jag!

Hann aldrig ta Epidural men har hört att det ska kännas skönt och lindra mycket om man har en långdragen förlossning vilket jag inte hade som tur var.

Jag hade väldigt svårt att ligga på rygg så jag låg mest på sidan med ena benet upp på en ställning, det kändes skönast. Jag låg på rygg bara när jag skulle krysta ut lille killen.

Jag tycker inte att det gjorde ont i "könet" alls, bara när huvudet skulle ut så brännde det till. Men annars var det som mensvärk. Jag tycker inte att du ska oroa dig för förlossningen, det är en så kort tid man ligger där om du ser till det stora hela. Du har gått 9 månader med din bebis i magen och sedan efter förlossningen så har du ditt barn hos dig för väldigt lång tid framöver! Försök att inte fokusera så mycket på själva förlossningen utan ha ett mål efteråt, exempelvis när ni kommer hem och lägger bebisen i sin säng för första gången, eller första barnvagnspromenaden eller annat som du ser fram emot. Det tipset fick vi på vår föräldragrupp.

Jag har en förlossningsberättelse i min blogg om du vill läsa..
    Mamma till Wilmer - 080214
  • Buttelina

det är så olika var och hur det gör ont.

när jag fick min dotter hade jag ont i ryggen under värkarna, och värkarna gjorde rejält ont, sen när jag skulle krysta så var det en sån befrielsekänsla, kändes som att jag var RIKTIGT skitnödig det gjorde inte ont i underlivet förrän huvudet var halvvägs ute och värken stannade där. då spände det i ca 30 sek och nästa krystvärk var hon ute. Jag tog ingen bedövning.

När jag fick min son så gjorde värkarna ont i magen och ryggen. Jag kände ett ENORMT tryck nedåt (jag stog upp under värkarna) vattnet hade inte gått, så det kändes som om jag skulle föda en hel valross sen kände jag plötsligt av krystkänslor, när de kände på mig så gick vattnet och 9 min senare var han ute. Dessa 9 min gjorde dock ont, i bäcknet och  underlivet (det spännde liksom i hålet). Han var en stor kille på 4kg och det kändes. Jag tog ingen bedövning.

jag födde båda barnen halvsittande. Det gör ont att föda men är samtidigt en fantastisk upplevelse, hade jag fått ett tredje barn och jag hade fått välja mellan vaginal förlossning och kejsarsnitt hade jag valt vaginal  förlossning LÄTT!!!

Angående eda: min kompis tog det efter många timmars värkarbete som gjorde ont, när hon fått edan så somnade hon!! så bra fungerade den på henne...

• Ia o Puh

Du är välommen att läsa min förlossningsberättlese om du vill, har inte med så mycket om exakt var det gör ont och så...Lycka till, kommer gå galant!!!

• lastchristmas

Jag var också livrädd men vet du vad? Det var faktiskt inte SÅ farligt som jag trodde! Att du hörde skrik var förmodligen för att kvinnan höll på att krysta, det ger en sån kraft att det inte går att stå emot. Jag skrek också när jag krystade men inte av smärta utan av kraft.

Värkarna gjorde riktigt ont på slutet, slet och drog i hela kroppen. Men krystvärkarna var så starka så jag tycker nästan de var värre. När hon kom ut brann det i hela underlivet men den känslan försvann ju snabbt.

Epidural tog jag inte så jag vet inte om det är bra.

Jag var uppe och rörde mig under öppningsskedet, sen låg jag på sidan och krystade och slutligen gynställning. Tyckte det var bra men jag krystade inte speciellt länge.

Det här klarar du, lycka till!

Svar på tråden HJÄLP! Jag är livrädd för att föda!