Inlägg från: Lefo |Visa alla inlägg
  • Lefo

Nu får det vara nog!!!

anne h skrev 2008-01-01 12:45:44 följande:
    Nej, jag känner inte att det är det ordet jag vill använda, men när man stup i kvarten får höra/läsa här på FL om alla hemskheter, alla saker som KAN drabba en om man har DS, att man förmodligen inte kommer kunna ha eget boende, att man inte klarar av skolan utan stöd (vem bryr sig?? det är det många nDS som inte gör) så är det inte konstigt om andra känner att det måste vara jättehemskt..Jag däremot vet hur det är att ha barn med DS, jag har över 8 års erfarenhet på första parkett av det.

Ja du ligger allt före du, jag har bara varit med i denna sväng i 4 år och 9 månader.

Men som DS förälder så verkar det som man vet minst tyvärr.
    Jag vet om alla svårigheter, sjukdomar och tilläggshandikapp som en person med DS kan ha och kan få.
    Jag vet också några föräldrar som har mycket jobb med sina DS barn och de mår imellanåt också dåligt för att de fått ett barn med DS men det är också mycket kärlek.
    Frågan är om allt hade varit bra om de fått ett barn utan DS, hade de tyckt livet lekte då istället? Tyvärr kan man inte få svar på detta.
    Jag är en sådan förälder som den mesta tiden bara ser positivt på min dotters framtid och jag är otroligt stolt att ha fått ett barn med DS (ja jag vet att många här inte förstå detta men kom inte och skriv att jag inte känner så för JAG VET ATT JAG GÖR DET).

Självklart har jag också stunder när jag är rädd att min dotter kommer bli mobbad, utstött och också att hon blir utnyttjad på grund av sitt handikapp.

• Lefo
    Frantic skrev 2008-01-01 13:13:58 följande:
    Men snälla du. Öde ö-exemplet var ju bara för att plocka bort alla de övriga människor som Mammapu ansåg var det enda problemet för hennes flicka. Mammapu skriver uttryckligen att hon inte skulle önska bort sin dotters DS på grund av de handikapp som det för med sig utan enbart på grund av hur andra bemöter flickan. Hänger du med?
    Jag läste aldrig mammapuhs inlägg som att det avsåg alla mänikor.
    Myrtille skrev 2008-01-01 14:11:14 följande:
    Det där var ett väldigt förvirrat inlägg.

Jag är troligen inte lika intelligent som dig som kan skriva så förståliga inlägg. Jag ber hundra gånger om ursäkt att jag råkade svara på ditt inlägg.

• Lefo
    Jag läste aldrig mammapuhs inlägg som att det avsåg alla mänikor.
    mänskor ska det stå.....
    Så man inte blir anklagad för stavfel också, räcker med att man är förvirrad.
  • Lefo
    MILF skrev 2008-01-01 18:08:39 följande:
    Men helt ärligt, som jag känner nu så skulle jag försöka undvika "problemet", alltså att föda ett DS-barn, än fast det finns lösningar och hjälp att få.

Det är helt OK att få tycka så. 
    Men om det skulle hända så finns det ca 150 stycken DS föräldrar här på FL som har fixat de och som man kan fråga om råd och få stöttning av när det går lite trögt.

• Lefo
    Frantic skrev 2008-01-01 17:57:25 följande:
    Men lösningar behövs ju inte om det inte finns något problem och ni anser ju att det inte finns några som helst problem med DS så vad skulle det behövas för lösningar?anne h skrev 2008-01-01 17:35:08 följande:

Men det har väl ingen skrivet att det inte finns problem?

Jag har massor av problem, inte så väldigt många med min DS tjej men med hennes trotsiga tvillingsyster utan DS. Men jag tror nog det kommer problem för DS tjejen också men jag tror (eller jag vet) att vi kommer fixa dom.
    Jag tränar min DS tjej för hon ska börja prata bättre, för mig är inte detta ett problem men för andra som inte förstår min dotter är det ett problem (min dotter bryr sig inte, förstår inte den hon pratar med går hon till nästa och förklarar och oftast är hennes syster med som tolkar).
    Vi alla olika och det som jag tycker är jobbigt kan du tycka är lätt som en plätt och tvärt om.

Nä nu ska jag leka tiger i prinsesslottet med mina tjejer.
  • Lefo
    Myrtille skrev 2008-01-01 20:42:54 följande:
    Det finns väldigt många som fixar att leva ett lyckligt liv utan ben. Betyder det att du gladeligen avstår från dina?

Vad detta ett svar på mitt inlägg?
    Du får nog förklara vad detta svar har med mitt inlägg att göra.
    Jag svarade att en person här på FL har sin fulla rätt att inte vilja ha ett barn med DS men om hon skulle få ett barn med DS ändå så finns det många personer här på FL som kan stötta och ge råd. 
    Vad har de med att vara utan ben? Eller försöker du bara vara rolig?

• Lefo
    mammapuh skrev 2008-01-01 22:20:46 följande:
    Jag undrar också vad det har med ds att göra men antagligen kanske hon blandade ihopa och trodde man inte hade ben när man har ds. Man har både ben och hjärna och hjärta och själ och känslor  osv *S*
    Och min har fått min förkylning också och hostar som bara den nu när hon sover. Nu är pappan där och har henne lite sittande när hon sover, jag får ta nattpasset och hostmedicinen är slut.
    OT jag vet, jag vet.
  • Lefo
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 23:39:22 följande:
    anne h skrev 2008-01-01 23:13:43 följande: Nej, men livslängden hos personer med DS blir kortare, löper mycket större risk att drabbas av Alzheimers sjukdom, är mer infektionskänslig på grund av att sköldkörteln hos personer med DS är mindre än hos människor utan DS. Nära en fjärdedel av alla personer med DS har hög infektionskänslighet vilket lägger grund för återkommande lunginflammationer och även öroninflammation (i det sistnämnda är de trånga örongångarna en bidragande faktor)Personer med DS får ofta en slags försenad överkänslighet i huden som kan ge eksem.För att inte tala om de sociala svårigheter en person med DS utsätts för. Man saknar mer eller mindre förutsättningar till ett normalt liv med samlevnad och barn.Detta är inget liv jag önskar någon. Men får man ett barn med DS så får man, men kan man undvika det tycker jag att man borde göra det.Men nej, ett foster lider inte av att aborteras. Fostret är inte medveten om det som sker iallafall. Hade jag fått ett barn med DS hade jag älskat det på precis samma sätt som jag älskar mitt barn utan DS.Men hade jag fått veta i tidig graviditet att mitt barn hade en kromosomrubbning hade jag gjort abort och hoppats på att barnet i nästa graviditet blir friskt.
    BARA LITE INFO:

Sköldkörtlarna är inte för små utan det kan vara så att dom inte producerar så mycket som de ska och detta kontrolleras varje halvår eller år på personer med DS.
    Jag vet också personer med DS som producerar för mycket också.
    Har man fel så får personen medicin och detta är en av sakerna som gjort att medellivslängden har ökat för personer med DS.

Idag har man upptäckt att många som man trott har Alzheimers inte har det utan de är deprimerade för att de är understimulerade eller som du tidigare skrivit har dåliga värden pga av Sköldkörtlarna och när det får behandling och psykologhjälp har dom blivit bättre.
    Inte alla med många.
  • Lefo
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 23:57:39 följande:
    Nej, det gjorde jag inte. Jag ligger inte i riskzonen, men hade jag gjort det hade jag nog gjort fvp.
    i riskzonen. De flesta kvinnor som har barn med DS var inte heller i risksonen när de fick sina DS barn.
  • Lefo
    Im Fabulous skrev 2008-01-01 23:59:40 följande:
    anne h skrev 2008-01-01 23:58:10 följande: Över 30, eller är det över 35? Är inte riktigt säker. Dessutom erbjuds man väl fvp om man ligger i riskzonen?
    Över 35.
    Jag var över 40 och gjorde inga tester. Väl medveten om vad jag kunde få för barn.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!