Inlägg från: Lefo |Visa alla inlägg
  • Lefo

Nu får det vara nog!!!

SystraMi skrev 2007-12-17 19:17:13 följande:
    Hm... och jag förstår inte riktigt vad du inte förstår? Klart man kan önska att informationen om andra tillstånd (inte bara kromosonavvikelser) skulle vara bättre, men gemene man idag vet ju vad Downs är och därför kanske det används som exempel. Likadant görs med en massa andra saker i sjukvården också, man refererar till det de flesta vet vad det är. Därmed inte sagt att det är rätt, men jag gissar att det är därför som man oftast använder Downs som exempel.
    Men Downs syndrom är inte den enda kromosomavvikelsen som man kan se på ett KUB tillexempel.

Eller tror du att DS är den enda avvikelse som man kan se på ett KUB?

• Lefo
    sär skriven skrev 2007-12-17 19:14:39 följande:
    "men den logiska begåvningen, intellektet, går aldrig att öva upp, är man född med ett begåvningshandikapp så finns gränser för hur långt man kommer (vilket även "normala" människor har, naturligtvis, men våra gränser ger utrymme för fler möjligheter än hos personer med exempelvis DS).
    Jag tror du har fel där.
    Många med DS idag som är äldre har aldrig fått förutsättningar att lära sig saker.
    Om du söker information idag kan du hitta personer med DS runt 20 års åldern som jobbar då på dagis, affärer och andra ställen.
    Tyvärr så är inte Sverige så bra på att ge dessa personer jobb men söker man tillexempel på sidor i Canada och USA så kan man hitta mycket och detta har nog med att göra att många med DS i dessa länder går i vanlig skola och får en mycket bra utbildning.
    Sedan finns det så klart personer med DS som inte klarar lika mycket det är jag helt medveten om.
  • Lefo
    sär skriven skrev 2007-12-17 19:40:08 följande:
    Nej, då får du nog ta och se över historiken lite. Idag satsas mycket mer på habilitering av handikappade personer än vad det tidigare gjordes, därför har man också kommit fram till att man kan utveckla personernas funktionella begåvningar långt mer än vad man trott tidigare. Intellektet kan du fortfarande inte göra någonting åt, alltså de inbyggda gränser som finns, detta är ju biologiska förutsättningar en person har med sig från början.Och naturligtvis menar jag inte att ALLA DS-personer har mycket grava intellektuellea funktionsnedsättningar, men de finns.Hur som haver, jag tror att vi har hoppat av den röda tråden här. Vad jag ville från början var att säga att man inte vinner något på att sitta och tycka synd om sig själv (som TS) för att andra gör sina egna val i livet. Ta hand om era DS-barn och var glada över de val ni gjort - men det innebär inte att alla människor måste göra samma val.
    Så det är funktionella begåvningar som gör att fler och fler barn med DS som går klass 1 kan läsa, skriva och räkna och att barn med DS kan skriva sitt namn när de är 5 år?
    Jag kan meddela att min egen dotter som har DS inte är så duktig fast vi tränar henne. Hon kan fortfarande bara räkna till tre fast hon är 4 ½ år men hon har börjat prata mer och mer så det är nog de som hon lägger mest krut på just nu.
  • Lefo

Murloc skrv: Att jag inte skulle behålla ett barn med ds, har inget med någon annans barn att göra överhuvudtaget. Jag vill ge mina framtida barn de allra bästa förutsättningarna, alltså tar jag bort ett barn med ds. ____________________ Jag tycker du gör helt rätt i detta. Och jag tänker på barnets bästa i detta fall.

• Lefo

Murloc skrev: Jag förstår inte hur du är funtad. Din dotter är varken bättre eller sämre än andra. Hon är varken finare eller mindre finare än andra. Hon är varken mer värd eller mindre värd än andra. Vad är det som är så hemskt att jag skulle göra abort om jag väntade ett barn med ds? Kan någon förklara det för mig, utan att börja prata om att man vill döda deras barn? _____________________ Självklart är alla barn lika mycket värda. Men enligt dig är ett ofött barn inte lika mycket värd. Men jag är helt för att du och andra som inte vill ha ett DS barn tar bort fostret/barnet, för jag tänker på barnets bästa.

• Lefo

Murloc skrev: Vad pratar du om, ofött barn? Jag ser inte foster och embryon som barn, nej, så det har fortfarande inget med värde att göra. _______________ Där tänker vi olika. Eller får man inte tänka olika i din värd?

• Lefo

Murloc skrev: **Det är ju snarare så att man inte får tänka annorlunda i er värld, då är man ett svin, man är vidrig, sjuk, folk kräks osv.** Har jag skrivit detta till dig eller? Enligt mig har jag det inte så jag förstår inte varför du skriver detta inlägg och hänvisar till mig?

• Lefo

Vagabond77 skrev: **Alltså det barn man väl fött är det väl klart att man fäster sig vid, vilken sjukom eller kromosomfel det än har. Det jag tror Murloc menar är att om man i ett tidigt stadium (innan man ens vet vem som ligger i magen) kunde välja mellan en frisk dotter eller en med exempelvis DS, så hade hon valt ett friskt, för sin egen eller barnets skull, om jag fattat det rätt. I hennes fall handlar det ju om ett foster hon inte känner än, eller har några djupare känslor för. Andra människor bryr sig inte så mycket om FVP eller fosterdiagnostik och tar chansen. De kommer förmodligen att älska det barn lika mycket som kommer ut oavsett DS eller ej.** Det som upprör mig när Murloc skriver är att jag och andra mammor/pappor/anhöriga till DS barn inte får skriva att våra barn är bra och söta och gulligaste i hela värden då får man väldigt ofta här på FL av henne ett meddelande som brukar lyda: ?Men är inte alla andra barn utan DS bra och söta och gulligaste i hela värden?. Det retar många och mig för det är ju klart att jag älskar min dotter som inte har DS också mest i hela värden. Men om det skrivs om DS i tråden så diskuterar jag ju inte mitt barn utan DS.

• Lefo
    Murloc skrev 2007-12-18 13:23:03 följande:
    LefoDu får visst skriva att du tycker ditt barn är sötast i världen, för jag antar att du tycker det. Men alla andra tycker inte det, de tycker troligen att deras barn är sötast i hela världen. Ni skriver inte generellt, ni skriver som om det vore fakta, att era barn är sötast i världen. Det stämmer inte, det är ingen fakta, det är era åsikter.
    Jag tycker det är "fakta" att minna barn är det bästa i hela värden. Men jag har lika stor försåelse att andra föräldrar tycker att deras barn är det vackraste i hela värden.
    Dum är jag inte.
  • Lefo
    Murloc skrev 2007-12-18 13:24:22 följande:
    Lefo Du frågar om man inte får tänka olika i min värld. Jag ser det snarare att man inte får tänka olika i din värld. Alla måste vilja ha ett barn med ds, får absolut inte göra abort, annars kränker man dig.

Var har jag skrivit detta?
    Ta fram de inlägg där jag skriver det du påstår.
    Jag är för fosterdiagnostik.
    Jag är för fri abort.
    Men jag är emot dålig information.

Jag har till och med sagt att jag tycker det är rätt att du aborterar ett foster/barn med DS för barnets bästa.

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!