Inlägg från: Lefo |Visa alla inlägg
  • Lefo

Nu får det vara nog!!!

JeckaH skrev 2007-12-18 13:58:07 följande:
    När man väl har fått sitt barn så är det det käraste man har DS eller inte. Men INNAN måste man få chansen att välja eller välja bort. Jag och min man ska göra IVF nu och jag vill verkligen ha ett så friskt barn som möjligt. Skulle kunna tänka mig att ta bort ett DS barn, men det har INGET att göra med de DS barnen som redan finns. De är lika mycket värda som alla andra barn. Men jag måste få lov att välja det liv som jag tycker passar mig och jag är långt ifrån okunnig när det gäller barn och handikapp. Har arbetat med barn i behov av särskilt stöd i flera år och vet precis. Livet har inga garantier, men varför ta bort möjligheterna med att kunna välja sitt eget liv?
    Du skriver väldigt bra och du och din man har tagit ert beslut och jag tycker det är mycket bra att ni stå för det och också att du förstår den andra sidan.
    Mina barn är IVF barn och jag tänkte på ett annat sätt än du men jag respekterar ditt beslut fast jag är DS mamma.

Mycket bra skrivet!
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-18 19:23:59 följande:
    Nej det är inte fakta, det är en subjektiv åsikt. Jag gissar att du är bekant med skillnaden mellan subjektivitet och objektivitet?
    Ja tänk att hon vet det. Men du verkar tro att jag inte fattar något för annars hade du nog frågat annorlunda.
  • Lefo
    Murloc skrev 2007-12-18 13:24:22 följande:
    Lefo Du frågar om man inte får tänka olika i min värld. Jag ser det snarare att man inte får tänka olika i din värld. Alla måste vilja ha ett barn med ds, får absolut inte göra abort, annars kränker man dig.
    Lefo skrev 2007-12-18 17:50:42 följande:
    Var har jag skrivit detta?Ta fram de inlägg där jag skriver det du påstår.Jag är för fosterdiagnostik.Jag är för fri abort.Men jag är emot dålig information.Jag har till och med sagt att jag tycker det är rätt att du aborterar ett foster/barn med DS för barnets bästa.
    Och jag väntar fortfarande på svar.
    Murloc skrev 2007-12-18 18:35:42 följande:
    LefoPrecis, jag gör det då för barnets bästa, för att barnet inte skulle få det bra. Jag skulle inte göra det för att roa mig själv, eller i någon kamp för att döda alla barn med ds, som vissa här tror.
    Vad bra. Då är vi överens i detta i alla fall.
  • Lefo
    Frantic skrev 2007-12-18 19:54:18 följande:
    Hon? Talar du om dig själv i tredje person? Du skrev ordagrant: "Jag tycker det är "fakta" att minna barn är det bästa i hela värden." remember?
    Får jag fråga vad du har emot mig?
    Varför skriver du så arga inlägg?Eller skriver du dessa endast till mig bara för jag har ett barn med DS. Jag undrar vad för fel jag har gjort? 
  • Lefo

**********Jag har läst att DS barn förstår efter ett tag att de inte är som alla andra, och att de gör vissa väldigt ledsna. Stämmer det?**************** Inte som barn men som tonåringar, men det finns mycket hjälp att få. Jag vet många personer med DS som är fult medvetna om sin DS och som har mycket bra liv med jobb egen bostad mycket att göra på fritiden. Många är också less på allt tjat om sitt handikapp och vill LEVA utan att samhället måste påminna dem hela tiden om sitt syndrom.

• Lefo
    homemade skrev 2007-12-29 15:40:27 följande:
    Blind och döv, och ADHD mfl går väl inte att upptäcka innan? Men där barnen har en form av utvecklingsstörning och det går att se detta tidigt i graviditeten. Ställer en motfråga, vill vi ha en värld av DS barn?
    Av alla barn som födds idag i Sverige är det ca 120 barn med DS och ca 150 görs det abort på med hittad diagnos DS vid FVP eller MKP.

Alltså ca 250 barn.

Hur får du detta till en värd av DS barn?

• Lefo
    MissWhiskey skrev 2007-12-19 10:46:41 följande:
    Som många andra säger så är det snarare häxjakt på oss som INTE VILL ha ett barn med DS och som därför kan tänka sig att göra abort. Bara för att jag inte vill ha ett barn med DS så betyder inte det att jag inte vill att era barn med DS ska finnas. Utan det är vad JAG själv känner att JAG ej vill.Ni måste acceptera att alla inte vill ha ett barn med DS på samma sätt som alla måste acceptera att det finns barn och vuxna med DS i vårat samhälle.
    Vem är det här i tråden som inte accepterar att du vill göra abort? Du skriver ofta i dessa "DS-trådar" och du borde då vara mycket informerad om vad DS är och då har du förhoppningsvis tagit detta beslut av all den information du har läst om just DS. Alltså så gör du om detta händer ett rätt beslut för ditt liv.

Jag hade inte tagit samma beslut som dig men jag tycker det är helt ok att du gör som du vill. Fast jag måste erkänna att det gör on i hjärtat för det är inte jobbigt eller tråkigt att ha ett DS barn men jag är jag med mina känslor och du är du med dina känslor. 
  • Lefo
    MILF skrev 2007-12-29 21:42:34 följande:
    Men så är det ju fakjtiskt inte. Om barnen nu väljer sina föräldrar blir barnen nog rätt snopna då föräldrarna dom valt tar bort dom. För det aborteras ju faktiskt foster med extra kromosomer, så som foster med DS.

Jag tror nog inte DS barnen väljer sina föräldrar. Där har du helt rätt.

Men de föräldrar som i Sverige föder ett barn och det visar sig att barnet har DS får snabbt en tankeställare. De fördomar de hade tidigare om DS försvinner fort och detta har jag varit med om själv och också hört och läst av många, många DS föräldrar.

• Lefo
    anne h skrev 2007-12-29 22:16:59 följande:
    Jag har fyra friska, perfekta barn.
    Och jag har två barn som är väldigt friska.
  • Lefo
    VulgusProfanum skrev 2007-12-29 22:51:10 följande:
    Här är jag övertygad om att de föräldrar vars barn har DS och som "går ut" och berättar och informerar har- och gör ett väldigt viktigt jobb. För det finns så många fördomar baserat på ren och skär okunskap.Tummen upp för er!
    TACK.
    Tyvärr är detta forum fel plats att "gå ut i".
    Fast jag gör det ändå.

Mina tankar om DS var pottklippta personer som gick på rad, i och för sig hade jag sett många program på TV om barn med DS och blivit förvånad hur duktiga de var men ändå hade jag fördomar om DS innan min dotter kom till mig och visade vad DS är för något. 
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!