Inlägg från: mammapuh |Visa alla inlägg
  • mammapuh

Nu får det vara nog!!!

sladdenskåne skrev 2007-12-18 11:30:46 följande:
    Jag håller med Ts,fruktansvärd häxjakt...Tänk om man kunde vänt på det och barnen hade kunnat välja sina föräldrar..
    Ja tänk om det var så! *S*
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh

Ang att jämföra DS med Diabetes så är det ju så att både jag som är ds-mamma och den som är mamma till ett barn med Diabetes antagligen tar lika illa vid oss av att folk är rädda för ett barn som just vårt! Känslan mamman till barnet med diabetes känner om någon säger att de skulle göra abort om barnet visade sig ha det är densamma som känslan jag skulle känna. Rädslan för hur synen på hur mitt barn ska bli bemött av människor som inte vill ha ett barn som henne. För att inte tala om alla fördomar som sen ofta rabblas upp efter att personen har deklarerat att hon kommer göra abort pga ds, det mesta är sånt som inte stämmer, och aldrig hör man talas om alla den glädje och kärlek och stolthet man känner över sitt ds-barn! För det är något som den som tänker göra abort aldrig har fått uppleva och aldrig kommer att få uppleva. Visst är livet som ds-mamma inte alltid enkelt och lätt men när är livet det? MEN många av oss ds-mammor känner en sån glädje av våra barn så att vi inte längre kan förstå vad det är att vara rädd för. Att då hånas och anklagas för att ljuga och inte tala sanning för det är ju HEMSKT HEMSKT HEMSKT, det bara måste vara hemskt för annars blir det svårt att göra abort så på med skyglapparna för här ska det göras abort, HEMSKT!

Men tyvärr jag kan inte hålla med er som inte har någon erfarenhet av detta! Jag trodde också det var hemskt men har upptäckt hur värdefull och underbar min dotter är likväl som hennes två bröder är!

http://www.onetruemedia.com/otm_site/view_shared?p=2012a9010ac6ef379403c5&skin_id=0&utm_source=otm&utm_medium=text_url

• mammapuh
    Lefo skrev 2007-12-18 10:50:06 följande:
    Murloc skrv: Att jag inte skulle behålla ett barn med ds, har inget med någon annans barn att göra överhuvudtaget. Jag vill ge mina framtida barn de allra bästa förutsättningarna, alltså tar jag bort ett barn med ds. ____________________ Jag tycker du gör helt rätt i detta. Och jag tänker på barnets bästa i detta fall.
    Kan inte annat än instämma!
  • mammapuh
    Maggis skrev 2007-12-18 22:08:18 följande:
    mammapuh;Jag kan förstå att de känslor du har finns där ( för jag förstår ju att du har erfarenheter som spätt på dem) men jag kan inte riktigt förstå varför man rakt av utgår ifrån att det alltid är rädsla och ovilja som gör att man väljer bort ett ds-barn. Och att de skäl man har, omfattar ditt barn eller vilket barn som helst med ds.Det känns som om man klassas som en ful, ignorant och fördomsfull människa som inte "förstår" vad man väljer bort när man läser det du skriver. Inte alla hånar eller anklagar er för att ljuga. Inte heller tror jag det är så förfärligt hemskt att få ett ds-barn. Jag har aldrig någonsin ömkat någon som fått ett ds-barn; det är ett barn som alla andra. Men ur min synvinkel och i min livssituation så skulle jag troligen välja annorlunda än du gjorde, av egna privata och giltiga skäl. Jag tycker det är fruktansvärt att ett så intimt beslut potentiellt ska ses som en smäll i magen på alla föräldrar med ds-barn. Det ansvaret vill jag inte tvingas bära på.
    Visst kan jag förstå att det finns de som väljer att göra abort om de får veta att barnet har något kromosomfel. Vi har alla olika förutsättningar i våra liv och gör därför också olika val. Men att hävda sin rätt att få säga en massa negativa saker om ett ds-barn och säga att man väljer abort för barnets skull är samtidigt ett hån mot oss föräldrar till dessa barn. Våra barn lever värdiga och bra liv och det finns många barn i vårt land som lever mycket sämre liv än vad de flesta av våra barn barn gör! Själv gjorde jag inte något aktivt val, jag var ju bara 26 år och tanken eller rädslan för ds fanns inte där! Och det är jag givetvis glad för eftersom jag kanske hade reagerat som många här i tråden skulle göra? Jag hade ju inte facit i handen då och visste alldeles för lite för att egentligen fatta ett så stort beslut som abort pga ds! Jag är själv sjuk (Fibromyalgi) och var orolig ens för att skaffa ETT barn, och nu har jag tre varav ett med downs syndrom. Allt går bara man vill men man måste inte alltid vilja (och ibland kanske det bästa för alla, är att inte vilja) Du skriver om ditt personliga beslut medans många andra här skriver mer generellt. De flesta har egentligen inte direkt anledning mer än att det kanske känns pinsamt att få ett  barn som inte lever upp till de där löjliga förväntningarna på sitt ofödda barn.  Ett barn som ses som något deffekt, ett "mongo", ett barn som ser konstigt ut, ett barn som är utvecklingstört! Men istället för att erkänna att det är ens egna stora EGO som sätts på spel så säger man att man gör det för barnets skull och det tycker jag är fegt!

Jag skulle säkert kunna förstå dina skäl till varför du skulle göra just det val du gör och jag känner viss respekt från dig vilket man inte gör från många här!

Nikki  
  • mammapuh
    Maggis skrev 2007-12-18 22:31:34 följande:
    mammapuh;Ja, vad säger man? Jag har aldrig varit någon anhängare av perfektionism eller snygga ytor och "välordnade" liv. Och det skulle aldrig falla mig in att negativisera barn med särskilda behov. Att det finns sådana människor är djupt tragiskt, tycker jag. Ville bara säga det.
    Skönt att höra! *S* Alla duger vi, eller hur?

Kram på dig och en God Jul!

Nikki
  • mammapuh

Har inte läst mer än sista sidan här nu och tänker inte läsa heller men vill bara säga till alla DS-mammor som skriver här att tänka på vem det är ni käbblar med! Det är liksom inte lönt och det som skrivs av vissa personer här är enbart för att provocera och det är som tur är så många fler bra människor på FL som inte har denna hemska nedvärderande synen på våra barn. Människor som förstår att alla människor är lika mycket värda och har så väl samma rättigheter som skyldigheter! Sen finns det dem som av någon anledning inte alls tänker så, vi vet inte varför. Kanske beror det på deras uppväxt, kanske på att de har dålig erfarenhet av livet, kanske beror det på att de helt enkelt föddes utan sinne för empati? Vi ska inte låta dessa människor få oss att sänka oss till samma låga nivå utan vi ska sträcka på oss och vara stolta över dem vi är och kanske är det just tack vare våra fina barn som vi blivit till just de vi är? Kanske inte! Men stolta ska vi vara som fått den vackraste av gåvor man kan få. Många här skriver som om det är självklart att få barn men det är det inte för alla. Vissa har krav på sina ofödda barn innan de ens är gravida vad är det som säger att de ens blir gravida? Vad är det som säger att de inte får sjuka barn som sen dör? Men vi har i alla fall våra friska fina underbara barn och dem kan ingen ta ifrån oss!

Kram

Nikki

• mammapuh
    Frantic skrev 2007-12-30 01:32:58 följande:
    Vad syftar du nu på Mammapu? Vem är det som inte tycker att DS-barn är "lika mycket värda" eller har en "hemsk nedvärderande syn" på era barn? Det är mycket diffusa anklagelser från ditt håll som liksom aldrig landar någonstans på riktigt.Det är mycket möjligt att du enbart är här för att provocera, som du skriver, men det får stå för dig i så fall, tillskriv inte oss andra dina anledningar att vara här tack.Allt det märkliga du skriver om att du fått friska barn och att andra kanske inte ens kan få barn och att det skall ni vara stolta över fattar jag inte riktigt. Menar du att det är dina karaktärsdrag som givit dig moderskapet? Utveckla gärna!

Lyckligtvis väljer jag själv vem jag vill föra en diskussion med och då jag inte så gärna talar (skriver) inför någon som ändå inte lyssnar har jag inte så mycket att säga!

Du har din åsikt i frågan och den kan jag inte ta ifrån dig. Jag delar lyckligtvis inte den!

Mer än så får du inte från mig så du behöver inte tjata om ett svar! Jag har nämligen lika stor rätt att välja att inte svara dig som du har att kalla min dotter för sjuk!

• mammapuh
    fru vanheden skrev 2007-12-30 10:40:43 följande:
    haha, så om någon skriver här:"jag såg en person med ds som var väldigt deprimerad så jag tycker att de får hemska liv på instutioner och bara mår dåligt över att vara ensamma och lämnade så därför vill jag inte ha ett barn med ds och skulle abortera det i 21 veckan om jag var tvungen!"Om jag så svarar att det finns fler människor utan ds som är deprimerade, är omhändertagna av olika anledning, som mår dåligt och att människor med ds oftast mår mycket bra och får fina liv...Bättre och bättre för varje år nästan...Och att min son mår mycket bra tack!Då tar jag det personligt?Det finns massor här i tråden som har svarat precis som vi utan att ha ett barn med ds...Hur kan de ta det personligt?Måste alla som vill döda foster som har ds ha rätt och vi som vet hur bra människor med ds kan få ha fel?Är det svart eller vitt?Eller som en skrev här innan till mej...Hon såg en pojke med ds på resurangen på Ikea och han var sååå jobbig för han sprang omkring hela tiden och ville inte äta!Då är automatiskt alla barn med ds jobbiga och vill inte sitta still och äta!Är alla män automatiskt svin?Är alla kvinnor automatiskt horor?Eller är vi alla olika egna idivider med samma rätt till att få en chans i livet?
    Men det vet du väl, det är bara ds-barn och deras föräldrar man får lov att kränka de tillhör ingen speciell grupp i samhället! Dessutom kan man säga att man inte vill ha ett ds-barn och sen säga att man inte menar just DITT barn. Men säg till en mamma som har ett barn med rött hår att du inte vill ha ett barn med just rött hår men att du inte menar just HENNES barn så får vi se vad hon säger!!!!!!!!!

Som jag sagt innan det är inte lönt att föra en diskussion med någon som inte lyssnar så nu gör jag samma sak och lyssnar bara på det jag själv vill!

Kram på er
  • mammapuh
    anne h skrev 2007-12-30 23:25:03 följande:
    Det är ingen idé, de som anser det vara en "sjukdom" har sin uppfattning fix och färdig, jag inväntar hellre den dagen de kommer till insikt, än försöker tjafsa mer med dem om det.
    Håller fullständigt med dig. Vissa tror så mycket och det man tror på är inte alltid rätt men så länge man tror så tror man *S* Men vem vet en dag kanske man lär sig att det man trodde inte stämde!
  • mammapuh

Men visst vet vi alla som är mammor eller pappor eller har ett sunt förnuft att man inte är sjuk bara för att man har DS. Man har ett funktionshinder vilket inte är detsamma som att man är sjuk. Man har en genuppsättning som inte ser ut som andras men alla är vi unika och alla har vi unika genuppsättningar så egentligen är det inte så konstigt med ds som det kanske kan låta!

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!