• Anonym (nyfiken)

hur mycket får man som stödfamilj??

hej jag undrar hur mycket pengar man får i mån som stödfamilj?? kan ju inte var så mycket eller??

har en bekant som funderar på att bli de..men vet inte om dom gör de för dom bryr sig eller för pengarna..så nu är jag nyfiken hur mycket får man som stödfamilj när man är de nån helg i mån??
    tack för svar

• Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??
  • Anonym (undrar)
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 12:54:13 följande:
    Anonym (undrar) skrev 2007-11-07 12:50:04 följande: det är möjligt men OM man har en stabil ekonomi så betlar man ju av på skulden. gör ni det regelbundet så finns det möjlighet för er.
    Ja jag betalar varje månad på min skuld, självklart gör jag det.
  • Anonym (nyfiken)

poodleMy

De är inte jag som ska vara stöd familj.utan en bekant..och de var där jag undrade hur mycket man får eftersom jag är osäker på deras avsikt..om de var pengar eller inte..men man får ju inte nå många kronor över så då vill dom väl hjälpa..

sen till alla ni som små bråkar osv..behöver man inte göra blir så tråkigt då alla har olika erfarenhet,och de ställs ju olika krav från kommun till kommun så de är bara att acceptera..

• Anonym (Hmm.)
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 12:55:42 följande:
    Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:53:53 följande: vilken kommun var det? snälla låt mig kolla om det var möjligt 2002-2003 så är det här ur världen sedan.du var altså anställd och fick lön men betalade ingen skatt??????
    Eftersom en viss summa i "lönen" inte är avdragsgillt eftersom en del är pengar som man REDAN lagt ut.
  • Anonym (Hmm.)
    Anonym (nyfiken) skrev 2007-11-07 12:56:42 följande:
    poodleMyDe är inte jag som ska vara stöd familj.utan en bekant..och de var där jag undrade hur mycket man får eftersom jag är osäker på deras avsikt..om de var pengar eller inte..men man får ju inte nå många kronor över så då vill dom väl hjälpa.. sen till alla ni som små bråkar osv..behöver man inte göra blir så tråkigt då alla har olika erfarenhet,och de ställs ju olika krav från kommun till kommun så de är bara att acceptera..
    Just precis men jag har under flera av mina inlägg bett (...) sluta sitt pågående tjaffs & inse bara att alla haft det olika. Vad är det som är så jobbigt?
  • Anonym (Amy)

Hej här var det livat..

Våran familje har varit stödfamilj i ett par år och det var aldrig någon som frågade vad vi tjänade..

Ersättningen man får är inte så hög, men tillräckligt så att du inte själv förlorar en massa utan att du får den faktiska kostnaden.

Fat man blir vel inte stödfamilj för pengarna eller? Sånna människor hyser jag ingen respekt för, det finns faktiskt en liten människa där som är behov av ens hjälp och jag tror inte de får den hjälp de behöver från stödfamiljen om de bara gör det för pengarna!!!!!

• Anonym (...)

Anonym (nyfiken) skrev 2007-11-07 12:56:42 följande:

poodleMyDe är inte jag som ska vara stöd familj.utan en bekant..och de var där jag undrade hur mycket man får eftersom jag är osäker på deras avsikt..om de var pengar eller inte..men man får ju inte nå många kronor över så då vill dom väl hjälpa..
    sen till alla ni som små bråkar osv..behöver man inte göra blir så tråkigt då alla har olika erfarenhet,och de ställs ju olika krav från kommun till kommun så de är bara att acceptera..
    förlåt tjafset men jag anser att det är viktigt att det framkommer hur det ÄR hur det faktiskt fungerar främst med ekonomin så inte någon gör det för pengarna. vissa saker skiljer sig mellan kommunerna och andra saker inte. tex ang lön och skatt osv.

men jag lägger ned den diskussionen nu.
  • Anonym (Hjälpare..)

Vi är kontakt familj åt en flicka det ekonomiska stödet är under 2000kr /mån men den är updelad i två delar,den beror även på hur ofta och lite annat också..

• Anonym (Hmm.)
    Anonym (Hjälpare..) skrev 2007-11-07 13:00:21 följande:
    Vi är kontakt familj åt en flicka det ekonomiska stödet är under 2000kr /mån men den är updelad i två delar,den beror även på hur ofta och lite annat också..
    På vilket sätt är den uppdelad? Jag vill bara vet eftersom jag precis blivit anklagad att jag ljuger då jag sa att min var uppdelad i 2 delar.
  • snillis

Anonym (hmm)........kan du inte bara släppa det där nu då?

• Anonym (Hmm.)
    snillis skrev 2007-11-07 13:02:29 följande:
    Anonym (hmm)........kan du inte bara släppa det där nu då?
    Jo, när jag fått svar från (hjälpare) Men det känns otroligt kränkande & få det kastat i ansiktet att jag skulle sitta & ljuga.
  • snillis

Jag tror ni använder olika ord för samma sak bara........

Det är väl inget att tjafsa om.........seså tjejer, var inte så brudiga nu

Gå ut i solen och njut, det skall jag göra
    Ha en bra dag!

Och en stooooor sol till alla er som finns där för barnen som behöver er

• Anonym (Hmm.)
    snillis skrev 2007-11-07 13:05:50 följande:
    Jag tror ni använder olika ord för samma sak bara........Det är väl inget att tjafsa om.........seså tjejer, var inte så brudiga nu Gå ut i solen och njut, det skall jag göra Ha en bra dag!Och en stooooor sol till alla er som finns där för barnen som behöver er
    Japps, jag ska ta & åka till affären ja!
    Ha en fin dag alla.
  • ung5barnsmamma
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 12:51:22 följande:
    hur vet du att de inte har kollat upp er där? det är inget som behöver framkomma till er. och ja man kan bli godkänd trots anmärkningar i vissa fall (det beror ju helt på omständigheterna)jag tror att det är väldigt få som gör det pga pengarna idag för som du skriver ÄR det ett enormt arbete inta bara med barnet utan även med skolan och biologfamiljen.
    om en myndighet kollar upp en får man ett brev frn kron olle.. och vi har bara skrivit på ett papper där de skulle kolla upp oss,o det var polisregistret o socialregistret....
  • Anonym (För barnen)

Hej

Ett exempel från Linköping:

För att få bli kontaktfamilj ska du här lämna både registerutdrag från kronofogden, skatteverket och polisen för utredning i socialnämnden (inte socialsekreterarna ensamma alltså, utan dessutom ett antal politiker som granskar deras beslut). Du får i princip inte ha haft kontakt med socialen i egna ärenden.
    Man gör minst två hembesök innan godkännandet, samt en djupintervju själv på socialförvaltningen där alltid två socialsekreterare är med vid både besök och intervjuer. De kan sen göra oanmälda besök när man har sitt kontaktbarn.

Ersättningen delas i en del som är arvode och en del som är omkostnader. Omkostnadsdelen ska täcka mat, sängkläder, tvål, toapapper, blöjor och förbrukningsvaror och vissa basala delar av nöjen, som t ex något besök till simhallen osv.

Arvodet är vår "lön" för jobbet vi gör. Vi betalar skatt på ersättningen. Rekommenderat pris från Sveriges kommuner och Landsting (som är arbetsgivarorg. för alla kommuner) är per barn och dygn. Är barnet bidragsberättigat enligt SoL kan det vara en annan taxa än om barnet har rätt till ersättning enlgit LSS.
    116 kr per dygn och barn mellan 0-12 år får man i omkostnadsersättning, och arvodesdelen är 147 kr per dygn före skatt.
    Man har normalt kontaktbarnet från fredag em till söndag kväll, t ex varannan helg, eller var tredje eller i enstaka fall en gång i månaden.
    Det är ett stort ansvar och man är garanterat inte bara barnvakt. Våra barn är ett stort jobb och speciellt viktigt är det att tänka igenom både aktiviteter, och omsorg så att det i bästa fall kan väga upp för den trassliga situation de har hemma.
    Lätta pengar är det inte! Vi gör det för att vi vill kunna förändra framtiden för våra kontaktbarn, så de känner sig trygga och kanske sjäva inte hamnar i sina föräldrars situation.
    Dock vill vi inte gå back på att göra det. Vi får arvode så att vi t ex kan gå ut på restaurang och bio en gång i månaden. I övrigt lägger vi mer pengar på barnen än 116 kr/dygn. Det är ju inte bara mat barnen behöver. Vi vill ju också ge dem t ex födelsedagspresenter, utflykter och annat. Vi har inga egna barn, så vi köper inte saker till andra. Dessutom är det som någon sa. Vi meddelar om det är något större vi behöver köpa, som t ex bilbarnstol. Då kollar de med familjen om de kan låna ut en. Kan de inte det (tex har ingen egen bil) så kan man ibland få låna en som socialen har i sitt förråd, eller så får man köpa en, lägga ut pengar och sen lämna kvitton på det.

Man engagerar sig för att barnen är så värdefulla. Tråkigt om någon har andra erfarenheter, men det finns alltid de som alltid tror att människor är onda och bara gör sånt för pengar, men jag är inte en av dem.
    Jag väljer att tro att de allra allra flesta som engagerar sig som oss, dvs gör det för barnens skull. Men rötägg finns i alla kategorier, yrken, bostadsorter osv, men dra inte alla över en kam. Vi älskar våra kontaktbarn!

• Anonym (...)

ja, och så ser det ut mer eller mindre i alla kommuner. Men anledningen till att det är viktigt att skilja på lön och arvodet är att rätten till A-kassa, sjukförsäkringsregler, pensionsförmåner skiljer sig.
    som kontaktfamilj får man alltså ett arvode och har inte rätt til tex a-kassa men skatt betalar man lika mycket.

• HedvigoAgnes

Hej alla familjehemsföräldrar! 

Vi är två socionomstudenter (Agnes och Hedvig) som för närvarande skriver vårt examensarbete på 15 högskolepoäng vid Centrum för Socialt Arbete, Sociologiska institutionen vid Uppsala universitet. Vi har valt att studera familjehemsföräldrars upplevelse av socialtjänsten stöd och i relation till barnets bästa. Syftet med studien är att dels fånga familjehemsföräldrars tankar och erfarenheter av stödet som uppdraget kräver och dels hur de upplever att barnets åsikter och viljor tas i beaktning under placeringen. Som metod har vi valt att intervjua familjehemsföräldrar och söker därför Dig som aktivt är familjehemsförälder (det vill säga nuvarande familjehemsförälder eller sedan ett par år tillbaka) och vill berätta om sin erfarenhet av uppdraget som familjehem.

På grund av rådande omständigheter så planeras intervjun att genomföras digitalt (exempelvis forum som Zoom, Skype och Teams eller valfri digitaltjänst) och beräknas ta cirka 45-60 minuter. Deltagandet är helt frivilligt och du kan när som helst avbryta din medverkan utan motivering. Samtycke kommer att inhämtas från samtliga deltagare och intervjun kommer att anonymiseras. Under intervjun har du frihet att inte svara på frågor om du inte vill. Om du godkänner kommer vi att spela in samtalet. De insamlade material kommer att förvaras så att endast vi och handledare kommer åt det under arbetets gång. De inspelade intervjuerna kommer att transkriberas och presenteras på ett sådant sätt att de inte går att härleda till intervjupersonerna.

Vi är väldigt tacksamma för varje person som är villig att dela med sig av sina tankar och erfarenheter!

Om du är intresserad av att ställa upp som deltagare i vår studie eller har några frågor så finns vi på kontaktuppgifterna nedan. Självklart går det att svara även i tråden. 

Med vänlig hälsning, Agnes och Hedvig.

Socionomstudenter
    Telefonnummer: 0706763381 & 0704900371
    E-post: [email protected] & [email protected]

• Anonym (Mamman)
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 10:00:49 följande:

Anonym (insatt) skrev 2007-11-07 09:54:42 följande:

Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:07:25 följande:

Jasså ??? Berätta för mig vad det är som kostar så mycket?2 ggr middag+en frukost och en lunch. That´s it när man har kontaktbarn en helg!Vad kostar den maten för en 3-5 åring anser du?Ansvarsfullt??? Inte mer än när en tonåring är barnvakt. För det är just barnvakt man är.3-4 tusen ÄR jättebra betalt för ett superenkelt "jobb".
    några 3-4 tusen är extremt mycket vi har aldrig kommit inärhetn av! kostar-barnet får ett eget rum/utrymme med egna saker och vi gör diverse aktiviteter med familjen (äventyrsbad, biobesök med tillbehör, resturangbesök, djurparker, nöjesparker, leksaksaffärer mm mm Ofta har dessa barn särskilda behov och diverse "problem" tex adhd, missbrukar föräldrar mm mm. man stänger inte heller ute barnet ur själen eller tanken och bland annat kontakt med föräldrarna ibland.
    Alla extra aktiviteter fick jag som förälder stå för när jag hade kontaktfamilj till mitt barn. Som fattig ensamstående mamma blev det dyrt så jag ville helst inte att de skulle göra dyra saker. Gå på badhus, restaurang, skansen m.m vill JAG göra med mitt barn. Om familjen gör det har jag inte råd att själv få göra sånt. Tror (HOPPAS) att de inte tjänade så mycket på detta.
Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??