• Anonym (nyfiken)

hur mycket får man som stödfamilj??

hej jag undrar hur mycket pengar man får i mån som stödfamilj?? kan ju inte var så mycket eller??

har en bekant som funderar på att bli de..men vet inte om dom gör de för dom bryr sig eller för pengarna..så nu är jag nyfiken hur mycket får man som stödfamilj när man är de nån helg i mån??
    tack för svar

• Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??
  • Anonym (Hmm.)
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:28:31 följande:
    DU ÄR ALLTSÅ ANSTÄLD AV KOMMUNEN OCH FÅR LÖN?? MEN DU HAR INGET AVTAL DÄR DU KAN LÄSA DIG TILL NÅGOT OCH DE DRAR INGEN SKATT PÅ DIN LÖN?ANTINGEN SÅ VET DU INTE VAD DU SYSLAR MED ELLER SÅ LJUGER DU.ELLER?
    Hmm, det är inte skattepliktiga pengar så länge man lägger ut pengar hela tiden för ett barn.
    Jag kan även tillägga att jag fick ut 3-4000 i månaden när jag jobbade! Jag var anställd av kommunen vi bodde i.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 11:56:11 följande:

Hmm, det är inte skattepliktiga pengar så länge man lägger ut pengar hela tiden för ett barn.Jag kan även tillägga att jag fick ut 3-4000 i månaden när jag jobbade! Jag var anställd av kommunen vi bodde i.
    självklart betalar man skatt (ska göra/måste göra) på det arvodet man får som kontaktfamilj!
    har heller aldrig hört att man blir anstäld och får lön (vilken man ändå givetvis måste betala skatt för)
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2007-11-07 10:06:44 följande:
    Anställd?? Jag är helg familj och inte anställd hos en chef som jag är på mina 2 andra jobb...Ja jag jobbar åt en kommun hur blir man annars helg familj genom en ansökan på internet eller???? Vi har haft hem besök och utredningar... Nej jag får inte semester får ja inte heller på mina andra jobb!!!!!!! nej jag betalar inte skatt.... Dörför det står fortfaranda skatt med mera tomt på den raden på min psecifikation som jag ahr skrivit x antal ggr
    man kan ta uppdrag från en kommun eller från en privat organisation det finns olika sätt . bland annat genom att fylla i en ansökan på nätet, ja. Varför betalar du inte skatt??
    varför har du inte rätt till semster på dina arbeten?
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2007-11-07 10:06:44 följande:
    Anställd?? Jag är helg familj och inte anställd hos en chef som jag är på mina 2 andra jobb...Ja jag jobbar åt en kommun hur blir man annars helg familj genom en ansökan på internet eller???? Vi har haft hem besök och utredningar... Nej jag får inte semester får ja inte heller på mina andra jobb!!!!!!! nej jag betalar inte skatt.... Dörför det står fortfaranda skatt med mera tomt på den raden på min psecifikation som jag ahr skrivit x antal ggr
    man kan ta uppdrag från en kommun eller från en privat organisation det finns olika sätt . bland annat genom att fylla i en ansökan på nätet, ja. Varför betalar du inte skatt??
    varför har du inte rätt till semster på dina arbeten?
  • Anonym (...)

jag vet att du skriver upprepade ggr jag får bara inte ihopp det. du skriver att du får LÖN men betalar ingen skatt och har inget avtal mm annat underligt.

• Anonym (Hmm.)
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 12:11:31 följande:
    Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 11:56:11 följande: självklart betalar man skatt (ska göra/måste göra) på det arvodet man får som kontaktfamilj!har heller aldrig hört att man blir anstäld och får lön (vilken man ändå givetvis måste betala skatt för)
    Jag fick lön & arvode, arvodet var INTE skattepliktigt.
    DEt vet jag! Eftersom jag levde på soc då så det var inte avdragsgillt eftersom det är en summa jag lagt ut för barnet & får tillbaka.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:15:13 följande:

Jag fick lön & arvode, arvodet var INTE skattepliktigt.DEt vet jag! Eftersom jag levde på soc då så det var inte avdragsgillt eftersom det är en summa jag lagt ut för barnet & får tillbaka.
    ok, jag har ingen aning om när detta var eller vart men i sverige i dag så måste man betla skatt på arvodet.

och jag kan inte förstå hur du kunde få lön OCH arvode? och om du fick lön var du alltså ANSTÄLD 8det är ju då man får lön)

idag i sverige fungerar det som sagt inte så. utan man kan ta uppdrag från tex en kommun och då betalar de ut ett arvode (inte lön) som du måste betala skatt på. sedan utgår även en omkostnadsersättning som är skättefri och ska (inte alltid den gör) täcka omkostnaderna.
  • Anonym (...)

Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:15:13 följande:

Jag fick lön & arvode, arvodet var INTE skattepliktigt.DEt vet jag! Eftersom jag levde på soc då så det var inte avdragsgillt eftersom det är en summa jag lagt ut för barnet & får tillbaka.
    låter även HELT ÅT SKOGEN att du fick ta uppdrag när de levde på soc!

jag har svårt att tro att detta någonsin varit möjligt och att det skulle vara det idag är tvivlar jag starkt på.
  • Anonym (Hmm.)
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 12:22:10 följande:
    Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:15:13 följande: ok, jag har ingen aning om när detta var eller vart men i sverige i dag så måste man betla skatt på arvodet.och jag kan inte förstå hur du kunde få lön OCH arvode? och om du fick lön var du alltså ANSTÄLD 8det är ju då man får lön)idag i sverige fungerar det som sagt inte så. utan man kan ta uppdrag från tex en kommun och då betalar de ut ett arvode (inte lön) som du måste betala skatt på. sedan utgår även en omkostnadsersättning som är skättefri och ska (inte alltid den gör) täcka omkostnaderna.
    Jag var kombinerad stödperson oxå, där fick jag lön, hänger ni med? Jag var timanställd.
    Jag sitter inte å hittar på saker bara för att det är kul att bråka..
  • Anonym (Hmm.)
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 12:23:48 följande:
    Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:15:13 följande: låter även HELT ÅT SKOGEN att du fick ta uppdrag när de levde på soc!jag har svårt att tro att detta någonsin varit möjligt och att det skulle vara det idag är tvivlar jag starkt på.
    Varför inte det? Jag hade ett rymligt boende & behövde soc 3 månader när jag fick detta jobb? Alltså vad är det för fel på folk? Påstår du på fullaste allvar att jag sitter & lkjuger?
Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??