• Anonym (nyfiken)

hur mycket får man som stödfamilj??

hej jag undrar hur mycket pengar man får i mån som stödfamilj?? kan ju inte var så mycket eller??

har en bekant som funderar på att bli de..men vet inte om dom gör de för dom bryr sig eller för pengarna..så nu är jag nyfiken hur mycket får man som stödfamilj när man är de nån helg i mån??
    tack för svar

• Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??
  • Anonym
    Anonym (T) skrev 2007-11-07 09:47:31 följande:
    Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle bli stödfamilj bara för att tjäna pengar. Det är lite pengar det handlar om, och det är ganska krävande att ha ett främmande barn hemma i två dygn. Särskillt som det ofta handlar om barn med en trasslig bakrund. Jag har tidigare haft en kille på tre år varannan helg. Jag fick ut ca 900/helg.Vem tycker att 900 är bra betalt för 48 timmars arbete?Ang detta med att man kan säga till soc om pengar till tex en overall, så är det till viss del sant. Men man får ofta lägga ut pengar i förväg och lämna in kvitto för att få pengar, och i de flesta fall är det faktiskt mamman som ska betala det. Soc går alltså inte och slänger ut pengar hursom bara för att en stödfamilj säger att den behöver något.Sen är det ju så att det är människor som arbetar på soc. Alla är olika och därför blir ju besluten olika också. Jag har varit i kontakt med minst 10 socialsekreterare och av dessa tio har 1 (!) varit "märklig" i sitt tänkande. Men denna person är inte kvar idag.
    Gör inte detta för pengarna fö vad är 1500 kr i dagens samhälle det är lika med 0.. jag gör detta enbart för mian syskons sull var min mamma som sökte att jag skulle bli helg familj till mina syskon inte jag!!!!!
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2007-11-07 09:49:52 följande:
    Herre gud vad folk ska vara så jävla envisa... På specifikationen:Extra kostnadserstättning 1500:-Skatt med mera          TOMT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ja vi har skrivit på appper och allt så vi vet att detta stämmer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    envis? det du säger låter helt tokigt (jag har tagit uppdrag från kommunen i många år). Du kan ju heller inte svara på mina frågor.
  • Anonym (insatt)

Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:07:25 följande:

nej, det är varken enkelt eller ett extra knäck. det är ett ansvarsfullt jobb och kostar många ggr mer än man får. att tjäna 3-4 tusen i månaden på detta tror jag är mycket svårt (hoppas det)vi har tidigare varit kontaktfamilj men är i dag jour och familjehem vilket inte heller är varken lätt eller inkomstbringande.
    Jasså ??? Berätta för mig vad det är som kostar så mycket?
    2 ggr middag+en frukost och en lunch. That´s it när man har kontaktbarn en helg!
    Vad kostar den maten för en 3-5 åring anser du?
    Ansvarsfullt??? Inte mer än när en tonåring är barnvakt. För det är just barnvakt man är.

3-4 tusen ÄR jättebra betalt för ett superenkelt "jobb".
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:52:18 följande:
    envis? det du säger låter helt tokigt (jag har tagit uppdrag från kommunen i många år). Du kan ju heller inte svara på mina frågor.
    jo jag har svarat på dina frågor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och skrivit precis allt ja vet och hur mina papper ser ut... Men du bla bla hon snackar skit ja vet bäst
  • Anonym (...)

Anonym (insatt) skrev 2007-11-07 09:54:42 följande:

Anonym (...) skrev 2007-11-07 09:07:25 följande:
    Jasså ??? Berätta för mig vad det är som kostar så mycket?2 ggr middag+en frukost och en lunch. That´s it när man har kontaktbarn en helg!Vad kostar den maten för en 3-5 åring anser du?Ansvarsfullt??? Inte mer än när en tonåring är barnvakt. För det är just barnvakt man är.3-4 tusen ÄR jättebra betalt för ett superenkelt "jobb".
    några 3-4 tusen är extremt mycket vi har aldrig kommit inärhetn av! kostar-barnet får ett eget rum/utrymme med egna saker och vi gör diverse aktiviteter med familjen (äventyrsbad, biobesök med tillbehör, resturangbesök, djurparker, nöjesparker, leksaksaffärer mm mm Ofta har dessa barn särskilda behov och diverse "problem" tex adhd, missbrukar föräldrar mm mm. man stänger inte heller ute barnet ur själen eller tanken och bland annat kontakt med föräldrarna ibland.
  • Anonym (insatt)

Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle bli stödfamilj bara för att tjäna pengar. Det är lite pengar det handlar om, och det är ganska krävande att ha ett främmande barn hemma i två dygn. Särskillt som det ofta handlar om barn med en trasslig bakrund. Jag har tidigare haft en kille på tre år varannan helg. Jag fick ut ca 900/helg.Vem tycker att 900 är bra betalt för 48 timmars arbete?Ang detta med att man kan säga till soc om pengar till tex en overall, så är det till viss del sant. Men man får ofta lägga ut pengar i förväg och lämna in kvitto för att få pengar, och i de flesta fall är det faktiskt mamman som ska betala det. Soc går alltså inte och slänger ut pengar hursom bara för att en stödfamilj säger att den behöver något.Sen är det ju så att det är människor som arbetar på soc. Alla är olika och därför blir ju besluten olika också. Jag har varit i kontakt med minst 10 socialsekreterare och av dessa tio har 1 (!) varit "märklig" i sitt tänkande. Men denna person är inte kvar idag.
    Jodå, soc "slänger ut" pengar hur som helst om kontaktfamiljen ber om det.
    När det gäller att lämna kvitto så har ju många (de flesta?) kontaktfamiljer egna barn och får på så vis sina egna barns kläder (t.ex) betalda av soc.

Det är en jättebra extrainkomst, det går inte att komma ifrån.

Dessutom kan kontaktfamiljen avboka de inplanerade helgerna hur ofta som helst utan att för den skull förlora sin inkomst under de helgerna. Är inte det fantastiskt??

Hur skulle soc få veta detta menar jag?? Inte en chans att föräldrarna skulle berätta för soc då de för det mesta vill behålla sin kontaktfamilj. De flesta som har kontaktfamilj behöver den avlastningen av olika anledningar.

Jag pratar både om egna upplevda saker, men även om vad jag har upplevt/hört från andra.
  • Anonym (...)
    Anonym skrev 2007-11-07 09:55:40 följande:
    jo jag har svarat på dina frågor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och skrivit precis allt ja vet och hur mina papper ser ut... Men du bla bla hon snackar skit ja vet bäst
    ok, är du anstäld?
    jobbar du åt en kommun?
    får du semester?
    betalar du skatt? om inte varför?
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 10:03:22 följande:
    ok, är du anstäld?jobbar du åt en kommun?får du semester?betalar du skatt? om inte varför?
    Anställd?? Jag är helg familj och inte anställd hos en chef som jag är på mina 2 andra jobb...Ja jag jobbar åt en kommun hur blir man annars helg familj genom en ansökan på internet eller???? Vi har haft hem besök och utredningar... Nej jag får inte semester får ja inte heller på mina andra jobb!!!!!!! nej jag betalar inte skatt.... Dörför det står fortfaranda skatt med mera tomt på den raden på min psecifikation som jag ahr skrivit x antal ggr
  • Anonym (...)

Anonym (insatt) skrev 2007-11-07 10:01:45 följande:

Jodå, soc "slänger ut" pengar hur som helst om kontaktfamiljen ber om det.När det gäller att lämna kvitto så har ju många (de flesta?) kontaktfamiljer egna barn och får på så vis sina egna barns kläder (t.ex) betalda av soc.Det är en jättebra extrainkomst, det går inte att komma ifrån.Dessutom kan kontaktfamiljen avboka de inplanerade helgerna hur ofta som helst utan att för den skull förlora sin inkomst under de helgerna. Är inte det fantastiskt??Hur skulle soc få veta detta menar jag?? Inte en chans att föräldrarna skulle berätta för soc då de för det mesta vill behålla sin kontaktfamilj. De flesta som har kontaktfamilj behöver den avlastningen av olika anledningar.Jag pratar både om egna upplevda saker, men även om vad jag har upplevt/hört från andra.
    menar du att du gör så?
  • Anonym (T)

Visst, OM man vill kan man missbruka varenda jobb som finns. Men om man nu ska köpa en overall och får pengar för detta är föräldern medveten om det också. Och här  kollas det upp eftersom jag aldrig får godkänt att köpa något innan mamman har klargjort att hon inte kan köpa det. Jag kan alltså inte få pengar för att köpa kläder till mina egna barn och skylla på stödbarnet.
    Inget av det du skriver stämmer överens om mina erfarenheter. Och även jag har ganska många års erfarenhet i ämnet. Men eftersom varken du eller jag kan bevisa något av det vi säger, så kan jag bara beklaga att du har så dåliga erfarenheter av det.
    Däremot kan jag ju glädja dej med att här funkar det inte alls så illa som det gör där du bor.

Anonym (insatt) skrev 2007-11-07 10:01:45 följande:
    Anonym (T) skrev 2007-11-07 09:47:31 följande:Jodå, soc "slänger ut" pengar hur som helst om kontaktfamiljen ber om det.När det gäller att lämna kvitto så har ju många (de flesta?) kontaktfamiljer egna barn och får på så vis sina egna barns kläder (t.ex) betalda av soc.Det är en jättebra extrainkomst, det går inte att komma ifrån.Dessutom kan kontaktfamiljen avboka de inplanerade helgerna hur ofta som helst utan att för den skull förlora sin inkomst under de helgerna. Är inte det fantastiskt??Hur skulle soc få veta detta menar jag?? Inte en chans att föräldrarna skulle berätta för soc då de för det mesta vill behålla sin kontaktfamilj. De flesta som har kontaktfamilj behöver den avlastningen av olika anledningar.Jag pratar både om egna upplevda saker, men även om vad jag har upplevt/hört från andra.
Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??