Anonym (T) skrev 2007-11-07 09:47:31 följande:
Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle bli stödfamilj bara för att tjäna pengar. Det är lite pengar det handlar om, och det är ganska krävande att ha ett främmande barn hemma i två dygn. Särskillt som det ofta handlar om barn med en trasslig bakrund. Jag har tidigare haft en kille på tre år varannan helg. Jag fick ut ca 900/helg.Vem tycker att 900 är bra betalt för 48 timmars arbete?Ang detta med att man kan säga till soc om pengar till tex en overall, så är det till viss del sant. Men man får ofta lägga ut pengar i förväg och lämna in kvitto för att få pengar, och i de flesta fall är det faktiskt mamman som ska betala det. Soc går alltså inte och slänger ut pengar hursom bara för att en stödfamilj säger att den behöver något.Sen är det ju så att det är människor som arbetar på soc. Alla är olika och därför blir ju besluten olika också. Jag har varit i kontakt med minst 10 socialsekreterare och av dessa tio har 1 (!) varit "märklig" i sitt tänkande. Men denna person är inte kvar idag.
Jodå, soc "slänger ut" pengar hur som helst om kontaktfamiljen ber om det.
När det gäller att lämna kvitto så har ju många (de flesta?) kontaktfamiljer egna barn och får på så vis sina egna barns kläder (t.ex) betalda av soc.
Det är en jättebra extrainkomst, det går inte att komma ifrån.
Dessutom kan kontaktfamiljen avboka de inplanerade helgerna hur ofta som helst utan att för den skull förlora sin inkomst under de helgerna. Är inte det fantastiskt??
Hur skulle soc få veta detta menar jag?? Inte en chans att föräldrarna skulle berätta för soc då de för det mesta vill behålla sin kontaktfamilj. De flesta som har kontaktfamilj behöver den avlastningen av olika anledningar.
Jag pratar både om egna upplevda saker, men även om vad jag har upplevt/hört från andra.