• Twixie

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Marfa - Skön resa! Vad skönt med sol, värme och ledighet tillsammans!

Åh, nu har vi bokat kyrka och loka för bröllop Ett år senare än "planerat" (eller ja, massa år "försent" om jag fått bestämma ). Känns lite nervöst att det faktiskt nu kommer bli av. Har varit i kontakt med flera ställen i Nacka men de har antingen redan varit fullbokade hela hösten (!) eller svindyra så det spräckt vår budget med alldelles förmånga 10 000-lappar. Nu kommer vi t.o.m ha råd med Live-band

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Smurfan - Håller tummarna här med spännande med en ny bebis igen snart i tråden . När är BF?

• Twixie

Någon som känner för att göra något i helgen? Fika eller nåt? Anders är bortrest och för att M och jag ska överleva helgen behövs det hända något . Just nu är det vääääldigt mycket "näe" här hemma, följt av gråt och stora tårar. Imorse skulle det inte tas av nattblöja, inte sättas på ny, inte ha kva gammal, inte byta om, inte ha kvar pyamas, inte vara nakenfis, inte drickas välling, inte ätas smörgås, inte ätas gröt, inte... *suck*. Mammas tålamod på morgonen för såna utbrott är också rätt så begränsat när man sovit halvtaskigt på natten  .

• Twixie

Sabina - Ring sjukvårdsupplysningen (stå på dig då också). Efter att M kräkts i sex dagar åkte vi in (bara för att kolla upp honom). Men ge honom 5 ml var 5:e minut (all vaken tid och försök ge honom även när han sover). Hoppas han kryar på sig snart!

• Twixie

Vad kommer danserna ifrån? M har också börjat dansa hemma, snurrar runt och "skakar" på rumpan och händerna .

Norpan - Gärna!

Mollan - Stackars Alma! Men varför låta någon gå i samma blöja en hel förmiddag? Hoppas hon är bättre idag!

• Twixie

Alma - Men vissa saker "måste" man ju göra även om de inte är på humör, som t.ex. att byta blöja. De brukar ju sällan må bättre av att gå i samma blöja. En kollega hade likadant vid dagisstart för hennes dotter (alltså att inskolningen gick bra men sedna kom bakslag) så i två veckor hämtade hon strax efter lunch men långsam upptrappning till 15. Sedan dess har det gått suveränt på dagis.

M har gråtit när Anders lämnat honom men fröknarna har sedan ringt efter någon halvtimme och sagt att han blev på bra humör igen strax efter Anders gått och när han fått komma in i lekrummet Skönt att de ringer och berättar såna saker i början! Idag är tredje dagen och första dagen jag hämtar. Känns lite sådär att hämta vid 15:30 när M har varit nästan sist (en tjej till har varit kvar!) mån + tis och då har ändå Anders hämtat vid 14:30! Vad gör folk på dagarna . Inte för att det blir långa dagar för M så men så sent tycker jag inte att vi hämtar honom att han är sist kvar på sin avdelning. Igår var han först också in och då lämnade han vid 08:20... Det är bara ett barn där också som går 25 h/vecka också.

Ni som är mer hemma på Facebook än en nyreg "Poke" - vad är det?

• Twixie

Anke - Ah, för att komma åt någons sida så måste man "Add to friends" eller räcker det med att "Pokea"?

• Twixie

Svirroo - Nä, jag tycker egentligen inte heller att det är så långa dagar men det känns nästan så när man lämnar först och hämtar sist! Ja, M njuter nog av uppmärksamheten från fröknarna när han är nästan själv där, honom lider det nog ingen nöd på

• Twixie

Anke - Ja, det är lite det jag undrar också vad alla andra föräldrar gör på dagarna . Så länge M trivs på dagis med dem tiderna så kommer vi ha det så (eller till Bökis föds).

Pesco - Haha, vi har lite den diskussionen också ang frisyr. Anders föreslår trimmern så ofta att jag nästan börjar tro att det inte är ett skämt För mig får M gärna ha lite längre... Kanske också för att jag är urusel på att klippa Klippte lite lugg när han satt i badet i veckan. Man får ta millimeter för millimeter då och då, han är ju inte still en sekund med huvudet!

• Twixie

Milimina - Grattis till jobbet Det är skönt när man inte behöver gå och grubbla så länge på om man fick jobbet eller inte!

Pesco - Jag skulle nog satsa på en maskin med högt varvtal och "snabbtvättsfunktion". Den använder jag mycket, speciellt till Ms kläder då man inte vill vänta för länge med att tvätta för fläckarnas skull men det känns onödigt att köra full maskin för ett par tröjor och lite underkläder Hand-/skontvätt använder jag ofta också.

Nanis - Förstår ångesten men försök tänka lite längre, dagmaman är bra nu men är hon bra också när Hugo blir lite större och de har större behov eller känns dagiset mer rätt då? Det dagiset vi har nu är jättebra för småbarn men jag ser inte det som något dagis där jag skulle vilja ha M när han blir större och kräver mer av dagiset. Det är rätt små lokaler, inte så stor utegård (stor för en 1,5 åring dock!). Så det känns kanon nu men kanske inte om vi hade stannat i Nacka...

Vi har också haft diskussion här hemma om när skicka iväg och när inte. När M skolades in fick han på kvällen näst sista dagen feber. Inte mycket - det var runt 38,4 men han var i övrigt pigg. Man märkte inte alls på honom att han hade feber utan stojade runt som vanigt hemma. På morgonen hade han fortfarande lite feber (38,1) men var precis som vanligt så vi gick dit sista dagen också. Tror det var tänder-feber med tanke på att vi inte fick borsta tänderna på honom heller då (annars älskar han att borsta tänderna!). Vi kommer nog gå mycket på allmäntillståndet - hur pass påverkad han verkar vara. Ska man stanna hemma för snorig näsa så får man nog vara hemma största delen av vintern Verkar M däremot påverkad, feber eller inte, så kommer vi nog stanna hemma. Är han däremot som vanligt (utan inverkan av Alvedon) så får han nog gå till dagis. Men som vid magsjuka är det ju ingen tvekan om att stanna hemma även om han är pigg dagen efter!

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006