-
Ja, man är ju inte mindre sig själv för att det tillkom en i familjen, däremot har man en till att tänka på när det gäller planeringarna och en som tar en del uppmärksamhet (och kraft ibland). Det svåraste är annars just det dåliga samvetet man har konstant som jag iaf måste arbeta mer på (alltså när man gör saker för sig själv). Klaga måste man alltid få göra, man är ju inte mindre mamma för att man sitter på jobbet/ i skolan Och man är inte mindre trött på jobbbet än vad man skulle vara hemma...Angel80 skrev 2008-01-08 11:46:14 följande:Twixie - tack. Ja det är fantastiskt hur dum man kan vara ibland. Tänka att det aldrig blir sig likt istället för att tänka att det blir vad jag gör det till. Kan inte sitta här på arslet och hoppas på det bästa utan man får fasen se till att ta tag i saken själv, skita i vad andra tycker om hur man borde vara som mamma osv. Jag är den jag är och mitt liv med min familj blir vad jag gör det till, inte vad samhället tycker att man borde vara. Visst har jag fattat det innan också, men jag har liksom inte riktigt gjort något åt saken. Från en dag till en annan blev helt plötsligt livet en dans på rosor. (nästan iaf) hehe, fortfarande får man beklaga sig lite över lillemans obefintliga sömnbehov osv....
-
Mollan - Så det har ordnat sig med lägenheten iaf! Grattis!
Smurfan - De har info där även för omföderskor? Bra att veta... Roligt att det gick bra på dagis idag!
Fröknarna (och vissa av de andra föräldrarna) på dagis är fascinerade av hur lite M är på golvet och hur mycket han är uppe på möbler och annat klätterbart tydligen som finns överallt... Jepp, precis som vi förväntade oss
-
Nanis - Melvin var så hela veckan före jul. Han var dunderlös i magen (luktade verkligen APA) men han verkade inte må dåligt på annat sätt. Varken jag eller Anders blev dåliga. På annandagen (när lösa magen blev bra) tittade det upp en tand till... Kanske det kan vara något sådant? Gå efter hur han verkar och är det riktiga diaréer (vatten) så skulle jag nog inte lämna men "bara" lös i magen så skulle jag lämna...
Tror M "kompenserar" sitt icke-talande med det motoriska istället. Nu är det också säkert ännu mer klättrande för att han är lite understimulerad på den biten. Ju mer han får springa av sig på dagis desto mer kommer det där att minska *hoppas hoppas hoppas* Lade stolarna ned häromdagen för att han inte skulle komma upp på bordet, han fick inte upp stolarna igen men han var på god väg och vill han tillräckligt mycket så... Min bror var en riktig klätterapa och Anders bror en riktig klätterapa så han har väl lite klätterapa gener i sig
Svirroo - Vi försöker fånga det på film (Utan mammas och pappas kommentarer om att gå ned försiktigt eller inte ens tänka tanken på att klättra upp... )
-
Smurfan - Om det går på halva tiden med den här gentemot M så kommer det ändå att ta 26 timmar... Men det är bra att få lite uppdatering i det hela och att det går så mycket snabbare med andra som 1,5 cm/timme. Kan ju inte direkt påstå att jag ser fram emot förlossningen. Till det tredje barnet får Anders vara gravid istället, tror han skulle vara mycket bättre på att vara gravid än jag är... Lite mindre hormonsvängningar. Denna gång är det helt hemskt med svängningarna. Annars brukar jag kunna bita mig i tungan och tänka att det just bara är hormonerna som vill ha en diskussion och inte jag - men nu så kan jag stå och höra någon som "skäller" och det är jag!!!
Mollan - Vi behöver personal (Konsultfirman...)
Ska bli så skönt att sluta arbeta igen om 4,5 månad! Är så TRÖTT på uppdraget jag är nu på. Aptråkiga arbetsuppgifter och gnällig personal... Tidigare har det varit aptråkiga arbetsuppg men roliga kollegor men pga cheferna har fått hispan så sprider sig ju den dåliga stämningen nedåt. De anser att dem ska börjar arbeta på röda dagar (annandag jul/nyårsdagen) istället för att skjuta på en rapport i två timmar efter storhelger... Nejnej! Rapporten måste få bli klar i tid (trots att de som ska titta på rapporten säger att det inte spelar någon roll att den kommer ett par timmar senare efter storhelger) och dem ska komma in på helgerna för att det ska kunna ske! Bara för att dem inte har något liv utöver arbetet betyder inte att vi andra gärna hoppar över att spendera tid med familjen till förmån för arbetet. Ibland är det skönt att vara konsult
-
Nanis - M blir askass i magen varje gång han får tänder, inte diaréer men väldigt väldigt lös. Försök ge så mycket stoppande som möjligt och rikligt med vätska! Melvin sket heller inte oftare (eller första dagarna sket han 3-4 gånger mot vanliga 1-2) men vääääldigt löst. Han är alltid annars hård i magen.
-
Nanis - Kanske kan vara skönt för honom att vara hemma också om han blir lite påverkad av det...
Smurfan - Du har inte långt kvar nu alls! Spännande!!! Känns det nervöst eller börjar du tröttna så mycket på att vara gravid att du ser fram emot förlossningen? Då kommer jag alltså bara gå 10 dagar över tiden denna gång Alltid något... Vet att någon (Vet inte vem för jag var så borta) innan krystningarna skulle börja sade just det att "Nästa gång kommer det bli lättare, för den här banar väg för nästa barn så då är det värsta redan gjort"... Kan ju säga att precis innan krystvärkar/under krystvärkarna var det inte direkt ett ev. nästa barn jag tänkte på, just då var mer helt inställd på att det var första och sista barnet som kom ut den vägen
Mollan - Kan tänka mig att ni inte har direkt dåliga avtal på "Löken" (flåt men det är det jag tänker på när jag läser namnet... Kanske för att man gråter varje gång man ska betala den räkningen numer... ). Annars tycker jag om att arbeta som konsult. Det är annorlunda mot att ha ett "fast" arbete men fördelarna som jag ser det för mig är just valfriheten. Trivs jag inte på ett uppdrag så går det att sluta och jag får ett annat. Är man fast anställd så blir det inte på samma sätt att man säger upp sig utan kanske knegar på. Får pröva på lite olika arbetsuppgifter då varje uppdrag är lite olikt annat. Nu har jag iofs varit på samma i tre år men kommer efter nästa mammaledighet kanske hoppa in på helt andra uppdrag som jag tror skulle passa mig. Det är större valfrihet på det sättet, då det (oftast) är större bredd på uppdragen än vad man kanske kan få/söker i vanliga fall. Samtidigt kan jag känna att jag nu (efter 7 år ) vill ha ett och samma arbete att gå till, vara på samma företag där man är mer en del av företaget. De är också generösa med utbildningar/kurser. Relativt stort kursutbut varje termin (på FEK).
-
Jo, det är det som gör att jag också vill kanske ha ett mer "stadigt" jobb efter mammaledigheten (bara jag lyckas komma på vad jag vill arbeta med/inom ). Sötpluttanmollan nu skrev 2008-01-09 15:16:24 följande:Twixie: ja vi driver friskt med lökarna här oxå Förstår din tanke med fördelen at jobba som konsult. Men jag gillar just att veta vart jag ska gå den närmasta tiden (läs åren) kommer nog bli en sån som säger att det va bättre för när jag blir gammal.Alma va hur söt som helst i går kväll. Hon vaknade till på kvällen och ropade från sin säng: mamma kom, mamma kom.
-
Nanis - Här är en till hönsmamma som undrar hur det kommer gå för M och långa dagar på dagis. Pratade med en arbetskompis om det häromdagen (då Anders mest tycker jag tjatar hemma ) och hon sade att "Du kommer ha dåligt samvete de första månaderna, de kommer gråtas vid hämtning och lämning men det dåliga samvete avtar ju mer man ser att det funkar och att de inte tar skada utan faktiskt lär sig otroligt mycket, trivs och vill tillbaka till dagis". Skönt att veta att man inte är ensam iaf. Jag har aldrig sett mig som hönsmamma, så jag har också blivit lite förvånad över vad de här känslorna kommer ifrån då jag inte alls tycker att dagis/dagmamma är något dåligt utan tvärtom. Min BM på MVC sade det vid inskrivningen med Melvin. "Välkommen till ett liv med konstant dåligt samvete"
Smurfan - Vad förbannad jag blir när jag läser det! Ska hon "komma undan" med att köra på fel körbana! Hade det låtit likadant om det var på motorvägen? Visst ska man kanske väja till höger men i ett krockögonblick har man för det första knappast tid att tänka igenom vad man lärde sig på körskolan om att undvika krock - man handlar med engång istället och man gör det som är bäst för situationen. Fronta ett betongblock eller väja mot annan fri körbana... Ja, jag ser inte något svårt val där inte!
-
Nu har vi äntligen fått iordning Melvins rum... eller rum och rum. Han får bo i förrådet tillsvidare . Bor bara i en 2:a i dagsläget och det blir lite trångt med två barn i sovrummet vårt. Det får funka såhär till vi flyttar i oktober! Tacka vet jag Shurgard! Varför ska det vara så svårt att bygga nya lägenheter med externa förråd? Nu har vi bara lite nödvändig förvaring kvar inne i "Melvins rum" och resten i Shurgard. Däremot vet mamma inte om hon är redo för att Melvin ska få eget rum... Många förändringar nu för mamma. Han börjar på dagis, får eget rum och ska bli storebror inom fyra månader Han blev dock överlycklig över det nya rummet!
-
Hur mycket ungefär kostar bröllopsfoton? Vi vill "bara" ha på oss och familjen, inte någon som tar bilder före eller på festen (då har vi en annan) utan porträttbilderna?