• Twixie

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Undrar när man kommer få ha hela och rena kläder igen (mer än 1 timme alt 1 dag om man lyckas åka innan M vaknat)? Ser nästan alltid något på mig som inte kommer från mig

Nackdelen med nakenfisande och olyckor på golvet är mest att M gillar att leka med det efter (plaska i "vattenpölen") så det hamnar lite överallt om man inte är snabbt fram med trasa... Det var M själv som ville börja potta så sen har vi fortsatt. Han ville prompt sitta där när pappa satt på toa. M förstår lite sambandet mellan snoppen och kissa för igår på pottan så pekade han på snoppen och sa "ssssss" (verkar som han tror att det ska räcka med det för att det ska vara en pöl i pottan ). Däremot har han inte riktigt fattat hur pölen i pottan hamnar där för han ser alltid så förvånad ut när det faktiskt är något där

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Ni som har koll på allt från stort till smått Vet ni någon bra hemsida/tryckeri dit man kan skicka en "logga" man gjort för ett inbjudningskort och sedan få det upptryckt... Då helst också lite bearbetat kort (alltså inte på vanligt vitt papper). Min bror ska rita en "logga" till bröllopet nästa år och det är den "loggan" som jag vill ha på inbjudningskorten, programmen, placeringskorten etc. men jag vill inte riktigt ha vanligt vitt papper under utan kanske finare papper eller ordnat papper... Försöker Googla men det är så svårt att veta när man inte har några referenser eller ens vet hur man vill ha kortet Jag vet bara att jag vill att "loggan" ska följa med och att det ska vara finare kort - gärna lite speciellt.

• Twixie

Anke - Inte lätt att svara rakt på en luddig fråga Roligt tips det där med tapet, har jag inte ens tänkt på! Jag är alldelles för praktisk i mitt tänkande. Jag har ingen klar bild över hur jag vill ha inbjudningskorten så helst vill jag nog ha hjälp med att få fram ett fint inbjudningskort (mm). Det enda jag vet är som sagt att loggan ska vara med och följa med genom hela bröllopet (alltså på allt tryckt material), men jag tänker mig inte loggan stort över hela kortet utan mer mindre på framsidan. Loggan kommer vara våra initialer tillsammans med antingen någon typisk bild för kärlek/bröllop eller hav/vatten. Brorsan har inte börjat rita än.

• Twixie
    Anke skrev 2007-12-28 23:14:56 följande:
    om du kommer fram vilka färger du vill ha, så kan jag maila dig massa massa olika inspirationsidéer =) har massor sparat sen jag höll på själv inför vårt bröllop
    Vad gulligt! Vi hade tänkt oss vitt/ljusblått (isblått mer än babyblått) som färgtema och de färgerna som är närsläktade som t.ex. silver samt andra varianter av vitt ljusblått.

Jag tänkte nästan köpa på rea i vår efter studenten varit Jag hade tänkt mig långklänning dessutom så då syns ju inte skorna så där dundermycket så jag känner att de hellre får vara lite bekväma än skitsnygga Alltså, visst vill jag ha snygga skor men står valet mellan ett par bekväma och ett par mindre bekväma så är valet rätt enkelt med tanke på att man kommer ha skorna på sig några timmar
  • Twixie

Vi börjar också dagisinskolningen om 1,5 vecka. Ska bli skönt! Samtidigt som vi också undrar hur det kommer gå med morgnarna, då han oftast vaknar runt 8-8:30 och Anders kan inte lämna senare än 8. Visserligen får de frukost på dagis så vissa morgnarn kanske man får köra dig honom i pyamas Frågan är bara sen hur man ska få honom att förstå att på veckorna gör det inget om han vaknar vid 6:30-7-tiden men på helgerna går det bra att sova till 8-8:30 . Hoppas han inte inser det fina med att vakna tidigt igen utan är som vi föräldrar - trötta på helgmorgnarna

Ny favvis här hemma är Tipp Tipp Tapp-sången. Ajabaja den som sitter ned då

• Twixie

Gott nytt!   Tredje nyåret i rad som jag firade in med alkoholfri cider. Jaja, får ta igen det kommande år . Vi var hos ett par vänner och åt middag och firade in nya året. Melvin somnade runt 21-tiden och sov lugnt fram till 00:30 ca då han tydligen hade bajsat och sedan piggnade han till av blöjbytet och tittade förvånat på festen som fortfarande pågick trots att han somnat! Lögn att få honom att somna. Vid 03:30 somnade han och sov till 9. Lite jobbigt när man inte är hemma, hemma hade vi kanske kunnat lägga ned honom i sängen och han hade protesterat i kanske två minuter men granne med vårt rum sov en kille som är extremt lättväkt men svårsövd så då vågade vi inte låta M vara arg många sekunder... Han sov tre timmar nu på eftermiddagen så då fick vi lite chans till återhämtning

• Twixie

Milimina - Melvin växer väldigt ryckigt. För ett par veckor sedan så var nästan alla hans kläder som tidigare satt bra för små... Var bara att lassa kassar fulla med kläder som inte längre funkade.

Får ibland så dåligt samvete över hur mycket vi bestämmer "över Melvins huvud", mycket för att han inte har språket så blir det nästan som att jag/vi glömmer hur mycket han faktiskt förstår ändå. I helgen fick jag riktigt ryck och bestämde mig själv för att involvera Melvin mer i besluten (alltså som han ändå kan säga något om). Så till både morgon och kväll frågade jag om han ville ha välling eller gröt och han tecknade vad han ville ha och åt bra av det han fick. Igår fick vi "bevis" för hur mycket han ändå förstår för rätt var det var så kom han fram till mig och tecknade mat, sedan gick han ut i köket och drog i lådan vi har hans mat i. Så vi gjorde i ordning middag och han åt med god apitit. Han har tidigare aldrig så tydligt visat att han är hungrig eller vill ha mat. Vet inte om det beror på att vi låter honom vara mer delaktig som han känner efter eller om det var en tillfällighet men kändes som en lättnad eftersom middagen slank ned utan större problem. Visst är det problem att sitta still vid matbordet ändå för det finns ju så mycket annat man kan göra samtidigt som man äter Så facinerande hur mycket de förstår trots att de inte alls har språket (som M).

Jag kan också ibland sakna singellivet eller iaf livet innan M... Tror som Milimina att erkänner man inte det utan går och håller på dem känslorna så blir det nog tuffare än när man erkänner att man känner så just då. Det handlar inte om att jag vill välja bort Melvin utan bara för en kort stund få välja mig själv i första hand. Få göra det JAG vill just då, sova ut och äta en lugn frukost den dagen jag känner för det eller bara få komma hem efter jobbet en dag och slänga sig på soffan och inte flytta mig från den på hela kvällen.

• Twixie

Vi/jag pratar en hel del med Melvin men samtidigt är det mycket som vi bestämmer... som om han skulle ha gröt eller välling till frukost/Innan sänggående. När det passar bäst att han äter lunch/mellis/middag. Brukar/Brukade istället säga till honom att "Nu är det matdags" strax innan maten var klar. Frågade inte om han ville ha mat då. Nu när jag verkligen vet att han kan svara för sig så kommer jag nog förhoppningsvis bli bättre på att fråga om han är hungrig och vill ha mat istället för att bestämma att nu passar det med lunch/middag. Ibland säger han ju "Nä" bara för att säga emot men då räcker det oftast med att vänta en eller två minuter så får man annat svar. Jag märker rätt fort om det är trotssvar eller om det verkligen är så han tycker just då. Brukar också berätta innan vad vi ska göra och varför som att vi ska (varför säger man ska VI gå och byta blöja - det är ju bara han som har blöjan!?!) gå och byta blöja för han har bajsat. Då brukar han antingen springa in i sovrummet (på bus) och skratta eller så tar han oss i handen och går till badrummet och lägger sig snällt på golvet Det är mer i besluten som rör honom som vi varit dåliga på att involvera. Han har ätit mycket bättre på kvällarna när han har fått bestämma om gröt eller välling.

Smurfan - Brukar han somna i bilen (eller vagnen?). När M har haft såna perioder så har vi ibland satt oss i bilen för att åka nånstans så han somnar. Mest för att helt och hållet byta miljö de gånger det inte funkar. Ibland har vi knappt svängt ut från vår gata innan han sover för han är så trött. De gånger det spårar ut och inte går alls så tror jag mest på att bryta det hela. Göra något HELT annat. Klä på för att gå ut och leka i 10-15 minuter. Lura in dem på andra tankar. Det är jobbigt när de är så bestämda över något som de så uppenbart behöver.

• Twixie

Smurfan - Usch, det är jobbigt när inte ens nödlösningarna funkar. Man blir lagom frustrerad när inget funkar och det enda man vill (och de inners inne vill) är att de ska sova lite. Är C hemma eller någon annan som kan komma in och ta eftermiddagsnattningen? Bara för att byta av?

• Twixie
    Smurfan 81 skrev 2008-01-03 14:34:57 följande:
    Han sover ju bara en gång om dagen... så vi har bara en chans om dagen liksom!Faan, nu kom grannen och ringde på dörren! Kevin vaknade, hoppas han somnar om...
    Ja, det var skillnad när de sov 2-3 gånger per dag för då visste man att man hade kanske en - två chanser till att de ska sova (och kanske sova längre/bättre för att de sov dåligt innan) men nu så är det ju allt eller inget och blir det inget blir det inget roligt. Att det ska vara så tråkigt att somna - det är ju så skönt att sova
    Melvin brukar inte vara så värst svårsövd på dagen - det tar han däremot igen på kvällarna *suck*. Då ska det spottas napp, kastas ut sängkläder, dra i gardinen, studsa upp och ned. När han väl sedan lugnar ned sig så somnar han på två röda men man ska vara vaken. Häromnatten låg han och pruttade med munnen bara för att hålla sig vaken...

Jag tänker snarare att allt löser sig när han börjar på dagis. Hur de får alla barnen att sova snällt på sin madrass är en gåta men de är väl så trötta i början och sedan vänjer de sig vid att somna där. Dessutom är man ju inte där och behöver göra något åt problemet med en icke-sovare . Skulle han sedan somna på vägen hem från dagis så får han väl göra det i början!
Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006