• Twixie

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Börjar nästan fasa för 1,5 års kontrollen. Pratar gör han inte ("Näääe" är det enda han säger, ibland "Kudde" och "Bappa" är både mamma och pappa), klossar bygger han inte med (vi ska bygga - han ska rasera). Öron/näsa och mage sitter allt som oftast på rumpan (rumpan sitter dock där den ska )

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Skrutt: Grattis! Förstår att det är mycket som lättat!

Smurfan - Roligt att ha korten att jämföra och se!

• Twixie

Jag tyckte det var värre förut när M skrek halsen av sig i vagnen (även om det bara var korta stunder innan han fick komma upp i Babybjörnen var man genomsvett). Nu sk*ter jag i vad andra tänker när M gallskriker i vagnen.... alltså de gånger han gallskriker av ilska. Jag hör ju skillnad (även om M oftat försöker sig på gråt-gråten för att bli uplyft) på gråten men ibland funkar det bara inte att ha honom springandes själv... Hur stor han än tycker att han är så har de ju noll i risktänkande . De som verkar tycka något om mig de gånger han är sån i vagnen brukar jag tänka nog så icke-trevliga tankar tillbaka om . Jag vet med mig själv att jag har nu myyycket större förståelse för andra mammor med skrikande barn i vagn/golv/buss etc än vad jag hade tidigare! Fast jag tycker de flesta verkar ha mer medlidande än fördömande blicker. Beror väl på var och när M får utbrott.

Just nu är M inne i en lat-period dock. Han ska åka vagn (men då bara när han vill upp i vagnen, lyfter vi ned honom ska han inte åka vagn) istället för att gå. Helst då också när vi gått ut för att han ska få springa av sig (alltså gått till affären istället för att ta bilen dit). Han ska bli runt skjutsad hemma i sin Lära-gå-vagn, han vill dammsuga mest hela tiden men då ska det vara uppe i vår famn och att vi dammsuger golvet... Då med kommetarer om det är något vi missat ...

• Twixie

Jo, de har sina knep att få uppmärksamhet Melvins armar blir oftast extremt långa om han tröttnar, rycker tag i saker så att antingen ställningar är på väg att rasa eller så är det något som är på väg att åka i golvet - detta även om jag (vad jag tycker) ställt honom på behörigt avstånd. Jag brukar i affärer ge honom någon leksak (t.ex. på Åhlens eller liknande) som han kan pyssla med ett tag. När han tröttnat eller vi ska gå till kassan "trollar" jag bort den (men oftast har han faktiskt tröttnat). Då brukar jag få lite lugn o ro att titta på det jag vill. Det får inte vara för dyr sak dock utan veta att krisar det rejält så ska man ha råd med den också (har dock bara hänt en gång och det är hans favoritgosedjur. Det gick inte att ta den ifrån honom... Han blev GALEN. Dock roligt att det fortfarande är stora favoriten!).

• Twixie
    Smurfan 81 skrev 2007-12-14 16:02:01 följande:
    Twixie Nä, vad roligt! Det låter som Kevins Tigger som han "snodde" av min farmor när han var 6 månader, nu är han inne och sliter på sin 3:e och kan absolut inte sova utan en Tigger! Tja, snodde och snodde... han lekte med den där och verkade tycka om den så mycket så farmor gav den till honom, men hon hade fått den i julklapp så känns som att han snodde den av henne. Tur att den är så uppskattad i alla fall!
    Ja, jag har aldrig sett honom så tidigare med någon sak. Han pekade ut gosehunden det första han gjorde i affären och sedan dess har han inte släppt den... Är det något de tycker om så känns det lite bättre när de "snor" den (eller vägrar släppa) Tur att det går att köpa Back-uper är de gamla börjar bli lite väl äckliga och utslitna. Har det gått bra för Kevin att acceptera ny Tigger när den gamla försvunnit?
  • Twixie

Bebbelina - Om de stått på sig hade jag nog också blivit sur - mest för säkerheten. Är den tidigare krockad eller varit med om andra större skador? (Men som inte gjort att den gått sönder...). Då hade jag tvärvägrat. Läs lite på NTF vad gäller bilbarnstolar. Läste om babyskydd att där ska man inte köpa ett begagnat som var äldre än 5 år helst för att då finns det risk att säkerheten i materialet sjunkit drastiskt. Nu tror jag iofs att vanliga stolar håller längre men läs på lite vad som "gäller" för lite äldre stolar så att du kan framföra bra argument för att inte använda den stolen.

Tror våra föräldrars generation har ett annat säkerhetstänk än vi då det inte var lika hårt med säkerheten förr. Jag sov i insatsen länge och brorsan fick härja mer eller mindre fritt i baksätet under långresor. Både mamma och svärmor har frågat om man verkligen måste dra åt spännena så hårt i stolen, kan han inte få röra sig lite (alltså kunna luta sig framåt ordentligt och röra sig på det sättet) eller när han var liten om han verkligen var tvungen att åka bakåtvänd för han såg ju inget då...

• Twixie

Nej, nu får det vara slut på graviditetsstörningar! Kom på mig själv igår med att titta på Melvin och få rejäl separationsångest över den dagen HAN FLYTTAR HEMIFRÅN!!! Dagis - nejdå inga problem. Börjar skola - nejdå inga problem. Han flyttar hemifrån - ÅNGEST! Dagis ligger väl förhoppningsvis före han flyttar hemifrån, eller!?! Såna här svängningar hade jag inte med Melvin utan då var jag (enligt Anders också ) rätt "vanlig".

Nanis - Vad roligt att han har hittat sin sport så tidigt De säger ju att man ska satsa tidigt (läste någon artikel om att man ska börja elitsatsa före två års ålder om man vill att de ska bli riktigt bra) .

• Twixie

Milimina - Messmör funkar jättebra på Melvin när han är hård i magen, gör att vällingen blir lite sötare också så då brukar det slinka ned ytterligare några droppar när han är kinkig . Pärondricka funkar också bra eller päronpuré.

• Twixie

Ancy - Jag tror också det har att göra med att man är mamma den här gången... plus att brist på sömn/vila spelar in viss roll iaf för min del När är BF? Tråkig BM, vår har aldrig kommenterat om att se kön eller inte. Vill man se får man fråga om inte hon kan titta lite extra, vill man inte se så frågar hon inte ens.

• Twixie
    Ancy skrev 2007-12-18 10:12:25 följande:
    12 maj. Och du?
    Det betyder att jag också är inne i vecka 20. Har sagt vecka 19 i säkert två veckor snart ... Har inte alls samma koll den här gången
Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006