• Twixie

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

Mollan och Skrutthumlan - Tack!

Svirroo - Vi kommer gå från 55 kvm (eftersom vi bor kvar) till 99 kvm och fyra rum Kommer kännas som palats i storlek första tiden

Anke - Hur går det med huset, när är det ni ska flytta?

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Anke - Har ni fått göra alla tillvalen och sånt än? Den som väntar på något gott...

• Twixie

Elisabeth - Sånt tackar man inte nej till Undrar som sagt hur det skulle gå i byråkratiska sverige

Visst är jag glad åt att M har egen och stark vilja men finns det ingen knapp för HUR stark den bör vara i vissa situationer? Allt ska han nu vara med och bestämma om. Till lunch skulle han inte ha lunch utan sitta och knapra på haklappen till han tyckte det var dags för lunch (ca 5 minuter senare), inte byta blöja när den är full av bajs utan att man ska göra andra saker före, inte lägga sig i sängen just då utan först busa till HAN tycker att det är ok att läggas ned i sängen (han hugger verkligen tag i oss och släpper inte taget om oss förrän han tycker att det är ok att läggas ned i sängen), inte gå in hemma när vi vill utan när HAN vill vilket ibland kan vara att han står i trapphuset i ett par minuter innan han bestämmer sig för att det är ok att gå in (samma sak ur/in i bilene etc). Visst ska de få vara med och bestämma, men varför inte acceptera att ibland MÅSTE mamma/pappa bestämma? Får han inte som han vill så är det stora gråt, krokodiltårar och gelekropp...

• Twixie

Marfa - Hur går med Kristin och Uffe förresten? Hittar hon på mycket bus när du ammar t.ex? Jo, det är roligt att de har egna viljor men ibland skulle man vilja kunna tona ned det aaaaningens Jag är heller inte mycket för kladd men ska Melvin äta själv (vilket han allt som oftast ska - eller så ska han bli riktigt bebismatad) så ska det kladdas rejält. Honom kan man ju sätta i duschen efteråt men köket skulle man vilja kunna städa av med högtryckstvätten då

• Twixie

Grattis Norpan!

Grattis Emilia!

Vi börjar bli några nu

• Twixie

Vi kör på devisen istället att vi ändå inte får sova hela nätter nu så vi kan lika gärna fortsätta med barn nr 2 och ta all sömn sedan istället . Hade det varit aaaaningens mer planerat så hade vi nog velat vänta ytterligare ett år innan det skulle blivit syskon till M.

Mollan - Stackars tjejen! (Och dig givetvis!). Det är väl nu det börjar "på riktigt" med att börja på dagis....

Elisabeth - Hur är det med Benjamin förresten? Har han fått må bra/bättre nu?

Marfa - Det är lite den delen jag är "orolig" för inför anländandet av nästa krabat... Vad M ska hitta på när jag sitter fast med amningen. Han är ju uppfinningsrik nu när man är upptagen av något och då är det ändå oftast vid datorn eller liknande så man KAN gå ifrån lättare. M brukar också vilja vara med och laga mat eller diska. Tycker det är superroligt att få stå och dirigera arbetet. Fast vid diskning är han också mer I hon och vattnet än på stolen

• Twixie

Nanis - Du har ju också skolan och annat att tänka på ett tag nu... Tror att vill man ha fler barn så kommer den känslan tillbaka (att man vill ha barn alltså), tror inte man kan tvinga fram en känsla oavsett åt vilket håll det är.

Den här gången trivs jag inte alls med att vara gravid. Längtar så efter att få vara själv i min kropp igen. Längtar efter bebis men trött på att vara gravid. Vet inte om det har att göra med att det var lite oplanerat. Vill kunna bära M som förut, kunna röra mig som vanligt, sova som jag vill igen... Starkast är nog ändå känslan över kroppen. Kände det igår kväll när M var hysterisk efter ett blöjbyte (han hade somnat vi var tvungna att väcka honom för att byta bajsblöja) och jag stod och vaggade honom i famnen - att jag längtar verkligen så efter när man kan göra såna saker utan att det gör ont/är obekvämt för magen eller få hårda sammandragningar. Att kunna göra vad jag vill med min kropp! Inte nödvändigtvis hur kroppen var i formen före graviditeten utan just känslan av att jag har kontrollen över min egen kropp... Inte behöva vara orolig för att bära för tungt, att sammandragningarna ska bli för svåra, att man skadar bebis på något sätt genom sitt handlande. Kunna ha vanliga byxor och kläder igen. Vet ju också denna gång mer om hur första tiden kan komma te sig och det känner jag inte direkt för heller. Tur att man också vet hur underbart det är med barn och vilken kärlek de är/ger - annars hade jag nog varit ännu mer trött på att vara gravid. (sorry, var bara tvungen att få ur mig lite...).

Emiliga G - Hur mår du? När är det BF?

• Twixie

Tror också att mår man bra och får tid att göra det man själv vill utan att ha dåligt samvete så för det med sig positivta saker in i förhållandet också. Mår man bra - mår förhållande också ofta bra... Om egentiden är på lika villkor.

• Twixie

Elisabeth - Har ni något ni kan ge honom när han får krupp? Bävar inför första gången M kommer få det (om han får det)... Jobbigt att behöva höra dem ha svårt med andningen just! Skönt att B har fått vara frisk ett tag iaf. Kanske inte så roligt med pool under sängen om man inte tänkt sig anlägga pool under sängen Man bygger ju helt klart hus efter hur klimatet är i stort! Hoppas poolen och ovädret försvinner snart!

Angel - Trevlig resa Lät ju inte alltför tråkigt med att leva lyxliv ett par dagar

• Twixie

Svirroo - De verkar verkligen förstå det där med att man inte mår så bra - när man verkligen mår dåligt. Höll på att svimma på toaletten för några veckor sedan. Som tur var var Anders hemma så han kunde hjälpa mig, men M som tidigare var grinig kom och lade sig vid min sida när jag låg på golvet och hämtade sin kudde till mig. Sedan var han supergo ett tag efter också! Varför han inte kan vara sån när jag "bara" är trött förstår jag dock inte för då är det bara jag som duger och jag får bara stå upp med honom i famnen. Sitta ned eller gos är totalt förbjudet

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006