• Gekko

Sytråden spinns vidare - vit tråd!

Jag har förresten äntligen blivit klar med veckans projekt. (Lägger man inte tid på att sy så tar det så lång tid!) En mysig brun velourlekdräkt, eller overall, eller jumpsuit. Eller vad ska man kalla den? Kika gärna på den och tipsa mig om vad jag kan kalla den!

gekko-attsyengecko.blogspot.com/

• Gekko

Tyras: då har vi gjort samma sak Det är vanlig sytråd från stoff och stil. Köpte två rullar, kom hem och insåg att det var en för lite men råkade ha en Gutermann i precis samma färg liggande Gillar den just för att det är så stark färg, annars är jag inte så förtjust i rosa.
    Tack förresten!

• Gekko

Pocahontas: skälet att jag får tvillingsömmen snyggare är för att jag fuskar Jag har en specialmaskin för det, en Janome CoverPro som syr täcksöm, jag kan sy smal eller bred tvillingsöm eller med tre nålar till och med. Det är alltså 1-3 separata nålar i en speciell maskin och inte en tvillingnål i en vanlig. Så det är inte du som gör fel utan jag som har lagt onödigt mycket pengar på en pryl som gör mig glad (Och arg vissa dagar när vi inte är kompisar, vilket är mycket oftare än med vanliga maskinen)

Sötis: jag har ritat mönstret till hoodien helt själv, men med inspiration från Ottobre och en hoodie jag hade hemma. Om du går in på första hoodien (tryck på hoodies i sidomenyn, det är inlägget från 16. augusti) så ser du lite hur jag har tänkt.

Shadow: det är ingen gren baktill alls. Jag borde kanske lägga in en bild på det. Kika på en pyjamas så ser du vad jag menar. Det är ett helt bakstycke. Mönstret ritade jag så att jag hade mitt baklinjen som tygvikning och sen klipper man in lite där benen börjar. Blöjkilen kan du också se formen av på en pyjamas. Jag sydde fast den på bakstycket först, sen på framstycket. Grenkilen fram sydde jag ihop helt till slut, efter att jag sytt på dragkedjan. Kilen är avrundad baktill och spetsig fram. Går det att förstå?

Tack för alla snälla kommentarer om lekdressen Det "tråkiga" är ju att den faktiskt är rätt så prisvärd på Lindex. Att sy med dragkedja höjer genast materialkostnaden mycket och ska man rita mönstret och klura själv så tar det ju tid! Sen kan man ju givetvis köpa en och sy en själv också. Gullklumpen ser för god ut där hon springer runt i sin, härligt plagg som man inte kan ha för många av

• Gekko

Happy Hippo: jag betalade 4200 på Bergaliden.com men det var kampanjpris. Tror de har höjt nu. Man kan även köpa från England, www.sewingmachinesdirect.co.uk/ t.ex. Har inte själv beställt därifrån men tror att vissa här i tråden har och på Sysidan.se rekommenderas den av endel. Nackdelen med att köpa därifrån är att garantin bara gäller i England om det skulle strula, då får man själv bekosta portot som jag har förstått det.

• Gekko

Pocahontas: precis, känn dig inte som en idiot! Det du däremot kan göra för att optimera tvillingsömmen med tvillingnål är att kolla om du har stretch 4mm tvillingnål. Jag visste inte att det fanns olika först och surade för att sömmen var helt obrukbar. Den blir bättre men inte som en täcksöm om man har rätt nål.

• Gekko

Charleston: jag har sytt bebisvantar (utan tumme), de är jättegosiga om jag får säga det själv Kika in i min blogg under vantar i sidomenyn. Det är rätt så lätt men jag har inte fått mina 100% vändbara när jag använt overlocken. Det är bara sömmen mellan mudd och själva vanten som känns inåt dock. Testade mina på en 8-månaders tjej i veckan, de gick på men var trånga så storleksuppskattningen 0-6 mån var nog rätt

• Gekko

Busis: ingen fråga är dum Snedslå kan du köpa i alla tyg- och sybehörsaffärer och även på en del stormarknader. Det kan vara lite pilligt att få på snyggt innan man har gjort det några gånger men allt går om man har lite tålamod och tar sig tid. Ett tips är att nåla tätt och sy långsamt. Vissa vill helst sy på det med en söm (vika runt kanten och bara sy) andra väljer att sy det med en dold innersöm från avigan, vika över kanten och sen sy igenom allt. Det är lättare att förstå om du har snedslån framför dig

• Gekko

Lilla trollet: det som heter muddväv/stretchjersey i S&Skatalogen är en bra mudd. Det är den jag använt i mina senaste muddjeans t.ex och den håller utan problemer uppe byxorna utan resårförstärkning. Funkar också bra att använda till tröjor etc. Jag är jättenöjd med den!

Leeluu: Det är Gynther du menar vad? (Bara så jag inte svarar fel i min graviditetsdimma) Jag älskar den boken! Den har väldigt bra grundmönster som är lätta att ändra och få som man vill ha. Sen tycker jag att de mindre storlekarna är lite stora i storlekarna, medan andra säger att de stora storlekarna är små...

LinSar: Vilken Huskylock är det? Jag har 910 och tycker den är bra, inget att klaga på! Sen har jag inte testat någon annan...

• Gekko

LinSar: den har jag inte hört talas om, fast jag är ju ingen expert. Hur många trådar kör den? Jag har 4-trådig och skulle inte ville ha färre trådar.

Tyras: tyvärr, har inget tips

• Gekko

Sarahl: när jag var i butiken (Stoff och Stil då förstås) i september fanns vitt, svart och turkost om jag minns rätt. Ångrar att jag inte köpte mer av det turkosa... Då är det veckresår jag pratar om, såna som jag använt för att kanta ett par av mina hoodies.

Svar på tråden Sytråden spinns vidare - vit tråd!