• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:41:00 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-12 22:47:01 följande:
    För att vara skolad har du typ kroniskt fel hela tiden så fort du ger dig på akademiska exempel.De flesta högre stående djur (chimpanser, bonobos, delfiner, människor, men även en del lägre däggdjur) idkar sex för annat än prokreation. Det kan vara för sociala band, för nöje (vilket egentligen är samma sak), som problemlösning etc. Att sex enbart skulle vara till för att skaffa barn är alltså en felaktig och direkt absurd sak att påstå.I så fall skulle vi ha en bunden parningstid som de flesta djur, inte vilja ha sex under graviditet och du borde dessutom gå fackeltåg mot alla preventivmedel, vilket jag inte sett dig göra. Lustigt...Och du har fel i en hel del saker om andra religioner. Både hinduismen och buddismen ser sex som annat än barnalstring. Och att gamla religioner tycker att vissa saker skulle vara rätt eller fel är väl inget mått på någonting heller! De flesta religioner tyckte det var OK att bränna folk på bål av en anledning eller en annan, menar du att det också är naturligt och OK då? Alla ökenreliginer var för stening av otrogna, tycker du att det är en naturlig respons på otrohet i dagens sverige för det?Du må ha läst, men du är inte bildad, för du ser inte kritiskt på din information, och då blir det just sådana här tankefel du snubblar på. Du försöker plocka exempel och bortser ifrån resultatet av att andra kan dra vidare på dina steg, med absurda resultat.
    Jag sa väl inte att vi var skapta så att vi bara ska ha sex de gånger de faktiskt leder till graviditet? Självklart inte. Men sexet är en del av det som håller ihop EN man och EN kvinna under hela deras äktenskap. Medan barnen växer upp i tryggheten hemma hos dom.

I annat fall så skulle de kanske gå i sär, och mannen skulle inte bry sig om att leta efter en ny hona förrän under nästa brunstperiod. Och kvinnan skulle få klara sina barn helt själv. Som älgkor...
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:43:03 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-12 22:55:48 följande:
    Ehm, nej? Mig veterligen talar vi svenska i Sverige. Inte norska. Vi är inte bildade i norska. Men vi kan ju börja prata finska, som också är ett grannland, som dessutom har en stor minoritet i Sverige, och som lär ut VÅRT språk i sina klassrum - det är långt mer bisarrt att vi inte kan finska faktiskt.Det är dessutom helt OT, och ett finfint försök att ducka den rådande debatten. Som vanligt.
    Nä, men jag menar att det säger en del om kompetensen hos vissa här. Det ÄR ganska obegåvat att inte kunna deducera meningen i norska, om man har svenska som modersmål. Har man lärt sig svenska som vuxen, så förstår jag att man inte har samma känsla för det.
  • LillaSnigel

Gabriella S skrev 2007-11-13 08:57:02 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:24:07 följande:
    Nejdå. Det är mycket av det du nämner som jag är emot. Jag skulle önska att vi kunde gå tillbaka till ett enklare liv, mer i samklang med naturen. Men att skapa nya människor på konstgjord väg i ett laboratorium, på ett sådant sätt att den ena eller båda de biologiska föräldrarna inte ens är närvarande, tar ju ändå priset! Det måste du väl inse..? Det är värre än Frankenstein och hans monster!
    Fortfarnde lyser med frånvaro.. ja vad ska man säga..

Men då var vi tillbaka här igen, DU menar då att det är fel att adoptera eller att hjälpa en man och en kvinna med IVF ??
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-13 09:04:12 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:41:00 följande:
    Jag sa väl inte att vi var skapta så att vi bara ska ha sex de gånger de faktiskt leder till graviditet? Självklart inte. Men sexet är en del av det som håller ihop EN man och EN kvinna under hela deras äktenskap. Medan barnen växer upp i tryggheten hemma hos dom.I annat fall så skulle de kanske gå i sär, och mannen skulle inte bry sig om att leta efter en ny hona förrän under nästa brunstperiod. Och kvinnan skulle få klara sina barn helt själv. Som älgkor...
    Nej, en RELATION håller ihop ett par - oavsett kön. Sex kan man ha eller inte ha, kanske varierarande i perioder.

Du, det kanske är så att vi SKA leva som älgarna. Du har inte funderat över varför skilsmässostatistiken är så hög, varför otrohet är så vanligt? Det är för att det inte är praktiskt att bara skaffa barn med en hane/hona, utan man vill blanda gener med så många som möjligt. Promiskuisitet är inte bara bra för sociala band, det är även praktiskt ur fortplantningssynpunkt.

Om vi nu ska in och tulla på biologi.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-13 08:58:11 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:28:15 följande:
    ??? Bibelvers, tack!
    Hinner inte kolla upp det just nu, påminn mig i eftermiddag.

Det var i alla fall en by som skulle erövras, alla skulle mördas, inklusive kvinnorna. Utom de yngsta döttrarna som var "orörda", som man skulle ta som fruar.

Med tanke på hur unga kvinnor var som giftes bort på den tiden, så måste de orörda varit MYCKET unga. Och att de skulle giftas bort... ehheh... ew!
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-13 09:06:03 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:43:03 följande:
    Nä, men jag menar att det säger en del om kompetensen hos vissa här. Det ÄR ganska obegåvat att inte kunna deducera meningen i norska, om man har svenska som modersmål. Har man lärt sig svenska som vuxen, så förstår jag att man inte har samma känsla för det.
    Jag är språkligt sinnad och lingvist. Jag fattar ändå inte all norska, eftersom jag varken har vanan eller intresset i att gräva i norska språket.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-13 09:00:13 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:34:16 följande:
    Vad har kvinnlig rösträtt med den saken att göra? Kvinnorna i det gamla Rom hade väl ingen rösträtt, bara för att deras män satte på unga pojkar på badhuset..? Det är just det där som jag ogillar med din debattstil - att du kommer med konstiga kopplingar, som inte har något med verkligheten att göra, och presenterar dem som en sanning...
    Det är ju också en läskig modernitet som kristna fundisar var emot när det begav sig. Kvinnan skulle ju tiga i församlingen och så vidare.
  • TrailerTrash

Hur kan man kalla sig kristen/troende och ha sådan taskig människosyn

one people, one nation, one destiny
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 08:51:48 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-12 23:35:23 följande:
    ...för pesten respekterade kontinentgränsen och gick aaaldrig söder om Gibraltar-sundet!? *slår mig för pannan*Men du, du kan vara stolt över att vit makt-folket applåderar ditt inlägg i alla fall.
    Ja, pesten kom aldrig till Afrika. Det trodde jag ALLA visste?

Nu är det här faktiskt erkänt. Det här står på SvT:s hemsida:

Programledaren Mia-Marie Lundén tillsammans med virusforskaren Britta Wahrenoch arkeologen Kerstin Lidén. Foto: Jonny Thunell/SVT
    Pestens hemlighet
    "London 1665 - pesten bryter ut ännu en gång och dödar en tredjedel av stadens befolkning. Den svarta plågan är oerhört smittsam och angriper både fattig och rik - ändå var det några som skonades från dess framfart. De tycks ha varit immuna.

För några år sedan upptäckes att ungefär var tionde nordeuropé har en mutation i en genen CCR5 ? upptäckten förvånade eftersom de som bär denna muterade gen har en viss typ av immunitet mot HIV. Genetikern Stephen O´Brian anar ett samband mellan de två epidemierna, pesten på 1600-talet och HIV i nutiden. Skulle samma typ av mutation som skyddar mot hiv ha uppstått när pesten härjade som värst i Europa för flera hundra år sedan?"

Alltså, det finns ju olika faktorer i vårt immunförsvar. Vissa är specifika (mot en viss sjukdomsorganism) och vissa är allmänna. De specifika kan inte ha påverkats, eftersom pesten var en bakterie och HIV är ett virus, det stämmer. Men de som överlevde kan ju ha haft ett bättre ALLMÄNT immunförsvar. Det blev alltså verkligen de bäst lämpade som överlevde!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-13 09:00:46 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-13 08:50:48 följande:
    Ehm, nej, det FINNS inga sådana nomadfolk längre.Och det finns stammar där faderskapet är helt irrelevant. Där kvinnor får ta sig älskare som de behagar, och de har ingen koll på vem fadern kan vara.
    Vilken stam då..? Den måste vara ytterst marginell...

Hottentotterna vandrar fortfarande på stäpperna. Beduinerna är också fortfarande ett nomadfolk. Och i Kina finns det nomadiserande stammar.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?