• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    Pinja skrev 2007-11-12 23:53:36 följande:
    Enligt ditt resonemang måste det ju betyda att samtliga invandrare lever promiskuöst...?Gabriella S skrev 2007-11-12 23:50:52 följande:
    Det SA jag väl aldrig..? Det beror på vilken kultur de kommer ifrån. När det gäller kvinnliga invandrare (i alla fall från muslimska länder), så är de MINDRE promiskuösa än svenska kvinnor.

Sedan finns det bland män, från vissa kulturer, en uppfattning att svenska kvinnor är "horor" om de går med på att ha sex utan äktenskap (eller ens ett uttalat fast förhållande). Och att dessa kvinnor då får skylla sig själva om de blir smittade med både det ena och det andra...
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-12 22:54:52 följande:
    Det finns ju massor av bisarra beteenden som inte direkt skadar någon, men det betyder ju inte för den skull att de automatiskt är normala och ska sanktioneras av Kyrkan. Förresten så har många av er en väldigt idylliserad bild av homosexuella. Ni tror - eller vill tro - att det är typiskt homosexuella att bli kära i en person och leva i ett gulligt, monogamt förhållande hela livet. Verkligheten ser ju lite annorlunda ut. Jag läste precis - i ett helt annant sammahang; det var en bok som handlade om forskningsmetoder - om en samhällsvetenskaplig forskare som hade studerat homosexuella genom s.k. "deltagande observation" (alltså att forskaren låtsas vara en del av dem för att få inside-information). Han hade t.o.m. fått "äran" att vara s.k. "watch queenW på en offentlig herrtoalett, där de homosexuella träffades för att ha sexuella kontakter med främlingar. Han fick alltså stå och vakta så att ingen vanlig kissnödig herre skulle komma in medan de höll på i båsen... *blir illamående rent fysiskt*Och vill ni inte tro det, så är det ju bara att kolla på hur många homosexuella som drabbats av AIDS. Eftersom AIDS är en könssjukdom, så KUNDE den inte ha spritts i den homosexuella populationen, om alla hade levt monogamt. Det kan en femåring förstå...
    Jag har en realistisk syn på sexualitet oavsett om det rör sig om homo- eller heterosexualitet.
    I dessa grupper finns alla typer av preferenser allt i från de som gillar "fredagsmys" i soffan till det som gillar t.ex partnerbyten.
    Det här är inget som är specifikt för just homosexuella!!
    Det här hittar du även bland oss heterosexuella men jag tror inte att du skulle ens drömma om att påstå att ALLA heterosexuella är bizarra och vulgära, eller hur?
    Det du påpekar här ovan är ett beteende som även finns att hitta bland heterosexuella.
    Har du någonsin hört talas om Swingers?

När det gäller HIV och AIDS så spreds det lavinartat bland homosexuella män på 80-talet. Så är det men detta har de jobbat enormt med för att sprida information kring detta. Och idag skulle jag påstå att homosexuella män är en av de grupper som är mest medvetna om detta problem och som också SKYDDAR sig vid sexuella kontakter.
    Det är något vi inte kan stoltsera med i vår heterosexuella klick!
    Idag sprids nämligen HIV snabbast och mest frekvent bland HETEROSEXUELLA.
    Beauty fades Dumb is forever
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-12 23:11:36 följande:
    Ja, som sagt du får läsa tråden. Vi har varit igenom det där. I afrikanska länder sprids smittan mest heterosexuellt, och det beror på andra mekanismer än här i Västlandet.
    Njae du.
    Detsamma gäller oss i västerlandet!
    HIV sprids för tillfället mest inom heterosexuella förhållanden- och det är främst vi kvinnor som blir smittade.
  • VulgusProfanum
    Gabriella S skrev 2007-11-12 23:47:25 följande:
    Inte på 80-talet. Så gott som alla tjejer, som hade ett promiskuöst sexualliv, åt p-piller på den tiden. Kondom ansågs gammeldags och krångligt. Det var först när man upptäckte AIDS och dess spridningsvägar och började propagera för användning av kondom, som den kom till heders igen. Men visst HAR kvinnor smittats av män - men då har det nästan alltid varit kvinnor som levt med sprutnarkomaner, eller varit prostituerade och därför haft väldigt många sexuella kontakter, eller haft älskare från Afrika som varit smittade redan när de kom hit, eller som haft tillfälligt sex utomlands i länder där smittan är vanlig i den heterosexuella befolkningen (Västafrika t.ex.).
    Sverige är tack och lov relativt förskonade från HIV och AIDS
    Men tittar vi på t.ex US så den största grupp nysmittade hittar man idag bland tonåringar..
    Heterosexuella tonåringar.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-12 12:39:13 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-12 12:27:41 följande:
    Det är inte bisarrt: det har alltid varit så. I alla kulturer. Det finns hur många sagor som helst om "mistaken identity". Jag är rätt säker på att det är inbyggt i oss.
    Inte det minsta va... Hur tror du folk höll koll på föräldrar innan man uppfann giftermål och kärnfamiljen?

Det är en effekt av en ökad materialism, där en persons ägor enbart skulle ärvas av ens äkta avkomma. Innan det fanns personlig egendom var äktenskap irrelevant, och likaså vem som var din far. Det viktiga var att du var omtyckt av gruppen, och att du hittade en förebild som passade just dig. Oavsett om denne råkade dela dina gener eller inte.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-12 12:46:02 följande:

Ja, det tycker jag faktiskt. Och precis samma problematik uppstår för övrigt, i fall där ett heteropar har använt donatorsperma - och paret senare går isär. D.v.s. antingen att mamman hävdar att barnet är mera hennes, eller att mannen vägrar att vara med och betala underhåll längre. Det finns till och med rättsfall, där mannen i det läget har begärt ett DNA-test för att visa att han inte kan vara pappa till barnet som blivit till med insemination - och då har han också blivit löst från underhållsskyldigheten.Nu har ju lagstiftarna krånglat till det ännu mer genom att tillåta äggdonation också. Man kan tänka sig vilka scener DET kommer att ge upphov till, när paren går i sär och den "intressanta" familjekombinationen inte är lika rolig längre...Och i Ryssland får man till och med göra IVF med BÅDE donerad säd och donerade ägg - d.v.s. barnet blir inte någon av föräldrarnas riktiga barn...Jag är emot att man leker Gud och går in i skapelseprocessen så här överhuvudtaget. Inget gott kan komma av det i längden.
    Jag gillar uttrycket "leker gud"... Är du även emot penicillin, moderna kor och grisar, höghus som blir allt högre och flygplan också? Modern djurhushållning bygger ju på lång tids avel och att "leka gud", höghus är ju som babels torn och att flyga är ju definitivt onaturligt på alla plan! Och hädande, att släppa ut skräp i Guds domäner! Men det kanske är OK gudalekande, eftersom det inte stör din moral?
  • Dorian Ertymexx
    emcjoh skrev 2007-11-12 13:14:19 följande:
    Vad är det för fel att bevara traditioner?Typiskt sverige höll jag på att säga....Äktenskapet har enl. tradition varit mellan man o. kvinna.Barn har fötts el. inte fötts in i det.Jag är per definition en konservativ kvinna som är hemma med mina barn för att de skall få allt jag kan ge.Varför ändra på något som redan är bra?Mina personliga erfarenheter är YTTERLIGARE en sak som gör mig SÄKER på att det jag tror på är rätt o. bra.Dorian Ertymexx: Du kan säga att alla har problem i ngn mån, men varför späda på o. såra andra människor med ditt okänsliga sätt!
    MITT okänsliga sätt! Fråga folk här i tråden (och inte bara GS och FS) vem som är okänslig och sårar, vet ja'!

Och nej. Som gammal mobbad kan jag informera dig om att det inte är skäl att bli mobbad. Mobbare letar inte efter skäl att mobba och väljer, de hittar någon som går att mobba och hittar sedan på ursäkter för att få mobbas. Mobboffret kan ha hur normala heteroföräldrar som helst. Hackkycklingen väljs ut på egna meriter, inte på vilka föräldrar denne har.
  • Dorian Ertymexx

Free Spirit skrev 2007-11-12 13:44:36 följande:

NEI!!!!!!!Om et menneske blir født som pedofil er det fremdeles Guds vilje?? Hallo???
    Tja, gud förespråkade pedofili i GT, så varför inte...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-12 22:35:12 följande:

Det är ju inte FRAMÅT det går nu - det är ner i en tillfällig svacka. Precis som i andra dekadenta kulturer, precis före revolutinen, reformationen... Ingenting är ju nytt under solen!
    Ehm, så frihet och jämställdhet är dekadens. Jag ska genast informera ROKS om det där, så de kan agera emot kvinnlig rösträtt. Fy för dekadensen va...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?