Enäggstvillingar?
Är det någon som har erfarenhet av enäggstvillingar? Var hos läkaren igår och gjorde ultraljud och dom sa att troligtvis är det enäggstvillingar men dom låg i två hinnsäckar? Vad menar dom med det?
Är det någon som har erfarenhet av enäggstvillingar? Var hos läkaren igår och gjorde ultraljud och dom sa att troligtvis är det enäggstvillingar men dom låg i två hinnsäckar? Vad menar dom med det?
Fruktansvärt, man blir så fruktansvärt ledsen när man läser sådant här...
Nytt ul i morgon. Borde egentligen vara tacksam för dessa kontroller, men istället blir jag allt mer nervös för arje gång, jättejobbigt!
Hur mår ni andra med era tvillingmagar?
hoppsan: Jag mår jättebra idag, men i några dagar i rad så har magen spänt så jag trott att magen skall spricka, tror att det är ligamenten... Förstår din oro för UL, jag är likadan, men det kommer gå jättebra!
Känner igen det där med att det spänner, fast i mitt fall är det mest tarmarna som bråkar. Ont om plats kan jag tro.
Varit hos bm idag, som lyssnade på hjärtljuden, fast hon kunde bara höra den ena. Hopppas verkligen att den andra bara gömde sig, hon verkade inte direkt orolig eftersom det är lite tidigt att lyssna egentligen.
hoppsan: Du får förlita dig på UL imorgon istället, när har du beräknad bf?
Inte fått nåt exakt bf datum än, utan blir flyttad lite för varje gång, men nånstanns mellan v 16 o 18 är jag i nu iaf.
Hoppsan: Du får säkert ett bf datum imorgon på UL... Lycka till förresten!
Hej på er andra blivande tvillingmammor...
Jag väntar också enäggstvillingar - eller läkarna misstänker det i alla fall - det är en tunn skiljevägg mellan dem och de verkar dela moderkaka. Jag är nu i vecka 25 (24+2). Har dragit ner och jobbar bara 50 % istället för 75 %. Men ska nog snart prata med en läkare för att bli sjukskriven helt. Börjar bli allt tröttare och öm i ryggen och ljumskarna. Drar mig för att sjukskriva mig, då det är så pass långt kvar, bf = 19/1. Men som jag läst av er andra så är det ju inte för sin egen skull som man ska sjukskriva sig utan för barnen. Båda barnen växer som de ska. Den ena är lite större än den andra, men båda växer ordentligt. Jag känner igen oron som ni skrivit om - att gå på ul för att se att allt är okej - att inte känna båda tvillingarna röra sig varje dag. Men det känns tryggt att man går på så många kontroller. Än så länge mår båda bra, och det är inte bra att oroa sig i onödan.
Beklagar sorgen Cissilinde. Jag har själv förlorat ett barn vid 1 års ålder. Det är tungt. Hoppas den andre parveln klarar sig.
Massor av kramar
än så länge verkar den andra mår bra, vi hoppas på det bästa. Men konstig nog så har dem flyttat min bf till 8/1 istället för den 19. Han sa inget om det men det stod i pappren vi fick hem.
cissilinde: Skönt att den andra mår bra, tänker på dig! Kramar
Cissi linde: Håller alla tummar jag har at det går bra för er!
Ul i dag gick bra, de är nästan lika stora, skiljer nån mm på huvudet bara. Fick inget bf datum denna gången heller, utan det gör de nästa gång, då bör jag vara runt 18+, och det är först då de vill sätta en datering.
hoppsan: Vad skönt att dom växer lika, mina skiljde också 1mm vid senaste mätningen då jag var i v19... Skall tillbaks nästa onsdag för nästa UL, hoppas att det ser lika bra ut
Hej! jag har en fråga jag är gravid med enäggstvillingar och är i 9+0 idag, vi gjorde ivf och satte in ett 5 dagars embryo, alltså måste de ha delat sig, de kan se att de har varsin gulesäck, men läkaren tyckte idag att de va lite konstigt att de har varsin när de är enäggs, har något av er erfarenhet av det ? :)
Hej! jag har en fråga jag är gravid med enäggstvillingar och är i 9+0 idag, vi gjorde ivf och satte in ett 5 dagars embryo, alltså måste de ha delat sig, de kan se att de har varsin gulesäck, men läkaren tyckte idag att de va lite konstigt att de har varsin när de är enäggs, har något av er erfarenhet av det ? :)
Hej! En till här som väntar enäggs, jag gjorde ivf och de satte in ett ägg, men är ju två barn i min mage, de kan se två gule säckar och varsin hinsäck, är tidig Än är i vecka 10. De påstar att jag borde få två moderkakor imed de är två gulesäckar men de kan ja omöjligt få imed ägget har ju delat sig efter dag 5 , imed jag gjorde ivf, annars hade dom sätt de på ivfen. Delar de sig dag 0-3 får de ju en varsin moderkaka men dag va är de 4-8 kanske så får de dela, men till min fråga, har alltid barnen egen gulesäck iavsätt vad ? :)
Hej! En till här som väntar enäggs, jag gjorde ivf och de satte in ett ägg, men är ju två barn i min mage, de kan se två gule säckar och varsin hinsäck, är tidig Än är i vecka 10. De påstar att jag borde få två moderkakor imed de är två gulesäckar men de kan ja omöjligt få imed ägget har ju delat sig efter dag 5 , imed jag gjorde ivf, annars hade dom sätt de på ivfen. Delar de sig dag 0-3 får de ju en varsin moderkaka men dag va är de 4-8 kanske så får de dela, men till min fråga, har alltid barnen egen gulesäck iavsätt vad ? :)
Mina hade också en varsin gulesäck och jag funderade på exakt samma sak. Jag har inte gjort IVF, så jag antog från början att det var tvåäggs. Men under alla ultraljud jag gjort sen vecka 12, är i vecka 21 nu, har BM sagt att det är enäggs och nu på RUL konstaterade barnmorskorna att de delar moderkaka så det är definitivt enäggs. Så det verkar som alla embryon börjar med egen gulesäck oavsett om det är enäggs eller tväggs? 😅 Knepigt det där.