• Therese33

Enäggstvillingar?

Är det någon som har erfarenhet av enäggstvillingar? Var hos läkaren igår och gjorde ultraljud och dom sa att troligtvis är det enäggstvillingar men dom låg i två hinnsäckar? Vad menar dom med det?

• Svar på tråden Enäggstvillingar?
  • Majjssan

Jag har enäggstvillingar.. Mina hade varsin hinnsäck å varsin moderkaka så läkaren sa att det är ju en fördel om dem inte "delar" på allt så att säga... Tvillinggraviditet är ju i sig en större påfrestning för livmodern å barnen men man ska ju ändå försöka leva som vanligt...
    Man känner ju sina egna gränser...

• UWO BaraJag
    Majjssan skrev 2007-09-03 20:08:37 följande:
    Jag har enäggstvillingar.. Mina hade varsin hinnsäck å varsin moderkaka så läkaren sa att det är ju en fördel om dem inte "delar" på allt så att säga... Tvillinggraviditet är ju i sig en större påfrestning för livmodern å barnen men man ska ju ändå försöka leva som vanligt...Man känner ju sina egna gränser...
    Mina med!
    Medan tvåäggarnas moderkaka hade växt ihop till en enda klump.

Vet du var dina moderkakor satt? *lite nyfiken*
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • Majjssan

UWO BaraJag:

Jag har för mig att dem satt typ under revbenen, jag kom på att moderkakorna växte ihop i slutet av graviditeten men från början satt dem för sig själva så att säga.. Båda två hade fått lika mycket näring.. Den ena vägde 2660 gram 48 cm å den andre 2735 gram 48 cm...

• Trulles mamma

Jag går också på UL varannan vecka sedan vecka 15 med mina enäggisar som delar moderkaka. Hur ofta man går kan ju bero på moderkakorna. Om jag förstår min läkare rätt så är det när de delar samma moderkaka och blodförsörjning som det är risk för tvilling-transfusion-syndrom. Jag ska fortsätta med UL varannan vecka till minst vecka 28 ... Många UL blir det!

• marre 84

hejsan!!
    jag är ny här på familjeliv själv så väntar jag enäggstvillingar och är nu i vecka 27+1,jag vet att det blir 2 pojkar (har tat reda på det hoss privatläkare)dom delar moderkaka och så själv så går jag var 3 vecka till kontrol på sjukhus sammt så går jag på vårdcentralen också..jag är helsjukskriven har rätt mycket sammandragningar ont i bäckbenet,rygg och axlar....barnen trycker hela tiden på mina revben så det gör jätteont att jag kan knap gå...har gått upp 16kg hittils så vi får se hur stor man blir...

LYCKA TILL ALLIHOPPA!!

• Trolltrio

Vad kul med så många som ska ha enäggs! Jag ligger väl "sist" i tiden, och det är väldigt intressant att se vad man har att vänta i framtiden, och höra hur ni mår.

• Therese33

Jätteroligt att få dela sina åsikter, det är ju inte så jättevanligt med tvillingar
    Är nu i vecka 16 och mår jättebra, är lite trött bara men annars är allt ok, det börjar verkligen synas på magen nu.
    Skall berätta på jobbet nu i veckan, måste bara fundera ut hur man skall göra med föräldraledigheten. Är det någon som har funderingar på att jobba någon dag i veckan och ta ut resten? Jag har nämligen möjlighet att jobba hemifrån så jag funderar på det...

• krost

Ska dock fortsätta med vanliga kontroller hos BM som vanligt. Får väl fråga vid nästa koll (nästa vecka) om jag inte borde gå på fler ultraljud. Till mig sa de dock att de börjar superkolla från v. 24 om det är komplikationer och senare om det inte är det.

• Therese33

Krost: Tycker det låter jättekonstigt, men dom kanske är säkra på att det är tvåäggstvillingar, det låter nästan så. Mina var också exakt lika stora sist, men ändå skall jag gå varannan vecka. Tycker du skall fråga bm nästa vecka!

• krost

Therese33: Tänkte du ta av föräldraledigheten redan nu? För det behövs ju inte, det går att bli sjukskriven istället.

Svar på tråden Enäggstvillingar?