• Therese33

Enäggstvillingar?

Är det någon som har erfarenhet av enäggstvillingar? Var hos läkaren igår och gjorde ultraljud och dom sa att troligtvis är det enäggstvillingar men dom låg i två hinnsäckar? Vad menar dom med det?

• Svar på tråden Enäggstvillingar?
  • Therese33

Krost: Jag skall inte bli sjukskriven, jag mår hur bra som helst!
    Min bm pratade om sjukskrivning från v 24 (jag är i vecka 16) men mår jag bra så tänker jag jobba så länge som det bara går. Varför skall man gå hemma och dra för?

• krost

Okej, då missförstod jag...trodde du pratade om att ta en dag ledigt och då ta föräldrapenning redan nu.

Själv vill jag trappa ned stegvis och har därför fått sjukskrivning på halvtid. Har ju problem med foglossning och bäckenbesvär sedan några veckor tillbaka. Tror dessutom att jag blir mer effektiv totalt sett om jag jobbar halvtid.

• Therese33

Krost: Alla mår ju olika, men det är klart om jag om några veckor skulle få besvär så kanske jag går ner i tid men just nu mår jag förskräckligt bra (förrutom att man är ruskigt trött på kvällarna) så nu fungerar det jättebra att jobba fullt, men man får som sagt se sedan.
    I vilken vecka är du i?

• Tina9

Therese33, skrock, skrock, du är pigg nu...

Här är en hälsning från en döstor, dötrött tvillingmamma i v 31+5.

Lyckatill!

• Therese33

Tina9: Förstår att du är stor när du gått så långt, när jag är framme så långt så är jag med att jag kanske inte kommer orka jobba men det är ju ett tag till

• UWO BaraJag
    Therese33 skrev 2007-09-05 11:27:55 följande:
    Krost: Jag skall inte bli sjukskriven, jag mår hur bra som helst!Min bm pratade om sjukskrivning från v 24 (jag är i vecka 16) men mår jag bra så tänker jag jobba så länge som det bara går. Varför skall man gå hemma och dra för?

...fast det är ju inte för din egen skulle du ska "gå hemma och dra". Det är ju för barnens. Det är ju ändå svårare att få sjukskrivning för att mamman mår dåligt, det är liksom inte lika viktigt i sammanhanget enligt sjukvården ibland. Det är barnet /barnen som räknas.

Man ska "gå hemma och dra" för att inte belasta livmoderhalsen med tyngden från livmodern i onödan. Och för att minska stresspåverkan på graviditeten.

Jag antar att du tycker jag är tjatig nu, men jag tänkte som du och det gick inte så bra. Hade dessutom en kompis innan som varnade mig en gång eftersom även hon tänkte så. Det gick inte så bra för henne heller. Överlevde gjorde alla våra barn, men det är verkligen inge kul att få tidigt. Varken för barnen eller för föräldrarna. Tro mig!

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • Tina9

Min doktor sa att att moderkakan fungerar bättre när man vilar. Alltså att bebisarnas tillväxt förbättras och att de hinner bli större innan de kikar ut. Vi enäggsmammor kan nog tänka extra mycket på det, eftersom våra bebisar oftast delar en och samma moderkaka!

• Therese33

Hoppas att ni inte missförstår mig, men om jag är såpass stor i v24 och läkaren säger till mig att jag skall bli sjukskriven så är det självklart att jag är hemma, det är bara det att i mitt jobb så ser jag att folk får sjukskrivningar till höger och vänster, det utnyttjas väldigt mycket av många.
    Jag skulle aldrig riskera något!
    Och sedan vet jag flera som väntar tvillingar som har jobbat till efter v. 30 så jag tror att det är väldigt individuellt, jag går in i v17 imorgon och är inte speciellt stor än...

• MaddeMamman

min läkare var helt säker på att jag skulle ha enäggs (tunn skiljevägg och det såg ut som en moderkaka) men när jag visade mitt vul från v 12 sa han att det såg ju ut som tvåäggs- så nu vet jag fortfarande inte, han kollar efter könet men har bara sett den ena.

• Therese33

Maddemamman: Vad knepigt, har du inte gjort något vanligt UL? I vilken vecka är du i?

Svar på tråden Enäggstvillingar?