• Therese33

Enäggstvillingar?

Är det någon som har erfarenhet av enäggstvillingar? Var hos läkaren igår och gjorde ultraljud och dom sa att troligtvis är det enäggstvillingar men dom låg i två hinnsäckar? Vad menar dom med det?

• Svar på tråden Enäggstvillingar?
  • Cissi linde

hejsan!! Här är en till som väntar enäggstvillingar!!  Har precis kommit från mitt andra bm besök är i v. 22. Går på ul varannan vecka och ska börja besöka bm varannan vecka också. Nu är det många tider att hålla reda på, vi får se hur det blir med sjukskrivning nästa vecka då jag ska till läkaren.

Ta en dag i taget!!!
  • UWO BaraJag
    MaddeMamman skrev 2007-09-12 11:18:12 följande:
    Vid enäggs-Allt beror på när ägget delar sig, tidigt = två moderkakor och varsin innre och varsin yttre hinnsäck.= tjock skiljevägg.Sent- kan bli gemensam moderkaka, gemensam yttre hinnsäck men varsin innre hinnsäck.väldigt sent eller alltförsent- delar både innre och yttre hinnsäck och det är också så som siamesiska (ihopväxta)tvillingar ligger
    Är siamesiska tvillingar ihopväxta? Det låter rimligt eftersom de kan sitta ihop på en mängd olika ställen. Jag läste någonstans bara att siamesiska var de som delat sig väldigt sent.
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • Therese33

Cissi linde: Ja, det är ett rännande till läkaren och bm, men det är i och för sig bara bra att dom har sådana kontroller.
    Hur mår du? Börjar du bli stor?

• MaddeMamman

UWO- siamesiska sitte ihop och det är när ägget börjar dela sig trots att det bildats ett embryo.

• UWO BaraJag
    MaddeMamman skrev 2007-09-13 16:41:28 följande:
    UWO- siamesiska sitte ihop och det är när ägget börjar dela sig trots att det bildats ett embryo.
    Ser att jag ställt frågan knasigt. *s* Jag vet att siamesiska tvillingar sitter ihop, jag reagerade bara på att du skrev "ihopväxta". Men enligt de du skriver nu så är det som jag trott förut -att de delar sig sent och inte helt fullständigt och därför sitter ihop.
    Ihopväxta lät som de först delade sig helt men sen växte ihop.
    Nå, tack för svar iaf!
    Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • Trolltrio

Att man ska behöva vara så nervös inför varje ul! Ska göra ett i em, och är toknervös! Försöker tänka att hade det inte varit av en slump hade jag inte ens vetat om att det var två och inte gjort något ul alls, och säkert inte varit nervös heller, men det hjälper inte. Bara att hålla tummarna att allt är bra...
    Ville bara skriva av mig lite hos några som förstår hur det är.

• Cissi linde

dem som ser mig tycker inte jag e så stor men jag känner mig jävligt stor, magen e ju ivägen.  Det som oroar mig nu är att jag inte känt av den ena tvillingen på hela helgen, det är den som är mindre av dem. ska på ul igen imorgon. Usch va mkt tankar som far i huvudet just nu.

Ta en dag i taget!!!
  • Therese33

hoppsan: Det är klart att det går bra på UL idag! Men jag förstår din oro, jag fattar inte varför man skall gå och oroa sig. Om det hade varit något fel så tror jag att man känner det, lycka till i em!
    Cissi: Skiljer det mycket på dina tvillingar? Det kommer säkert gå jättebra imorgon, man får tänka positivt!

• Trolltrio

Therese33: Tack för de orden, de värmer! Är lite extra nojig, för jag har knappt känt rörelser än, är i v16 nu och hade väntat mig att känna tidigare denna gången.

• Trolltrio

puuh, det såg bra ut såhär långt iaf. Skumt däremot är att de flyttade tillbaka mig ännu mer, vilket i princip skulle innebära att jag testat postitivt innan jag hade ägglossning...

Svar på tråden Enäggstvillingar?