Inlägg från: Olivia91 |Visa alla inlägg
  • Olivia91

Enäggstvillingar?

Hej! jag har en fråga jag är gravid med enäggstvillingar och är i 9+0 idag, vi gjorde ivf och satte in ett 5 dagars embryo, alltså måste de ha delat sig, de kan se att de har varsin gulesäck, men läkaren tyckte idag att de va lite konstigt att de har varsin när de är enäggs, har något av er erfarenhet av det ? :)

• Olivia91
    LFF skrev 2023-06-20 08:51:37 följande:
    Vad är det för konstig läkare du har? Om ägget delar sig tidigt så får fostren varsina säckar och varsin moderkaka, precis som om de vore tvåäggstvillingar (eller DCDA som det heter på läkarspråk, dvs dichoriotiska-diamniotiska). Det enda som kanske är konstigt är väl att i normalfallet så är det under de första typ tre dagarna som det brukar ske att de får varsina säckar och moderkakor. 

Jag har inte gjort IVF men fick nyligen reda på att mina DCDA-tvillingar är just identiska. De fick, precis som alla andra tvillingar, en inbjudan till Tvillingregistrets stora undersökning när de fyllde 9 år och då får man ett DNA-test eftersom KI (som sköter Tvillingregistret) behöver veta om det är tvåäggs eller enäggs. Man får välja om man vill ha svaret eller ej så vi valde att få reda på svaret. 
    jaa eller hur men då måste ju ägget ha delat sig innan dom satte in de i min livmoder, borde inte dom sätt de då på ägget innan insättning? För de är ju som du säger i tidig tidig delning får de varsin, vad spännande är dom exakt identiska med varandra ?☺️
  • Olivia91

Hej! En till här som väntar enäggs, jag gjorde ivf och de satte in ett ägg, men är ju två barn i min mage, de kan se två gule säckar och varsin hinsäck, är tidig Än är i vecka 10. De påstar att jag borde få två moderkakor imed de är två gulesäckar men de kan ja omöjligt få imed ägget har ju delat sig efter dag 5 , imed jag gjorde ivf, annars hade dom sätt de på ivfen. Delar de sig dag 0-3 får de ju en varsin moderkaka men dag va är de 4-8 kanske så får de dela, men till min fråga, har alltid barnen egen gulesäck iavsätt vad ? :)

Svar på tråden Enäggstvillingar?