Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 5

VSM - japp, satsa du på Friends. Kommer inte håg vad jag betalade heller. De var inte så dyra som Viking, Kavat eller Ecco, men kostade nog inte heller under 300 kronor heller. Kanske någonstans mellan 300-400 kr om jag minns rätt.

LCroft - ja, fullt upp har vi verkligen. Nu har jag precis moppat golvet och sitter här och håller mig lugn och inte "visar" mig för mycket eftersom jag satt på "Små Einsteins" på teve (barnens favorit) för att de ska sitta stilla en stund medan det våta, hala golvet torkar.
    Vad har du för projekt nu, gumman?

Enji - lycka till med förskolan. Det går säkert toppen! Tumme hålles

Rosesarered - vart fyndade du? På Blocket? De kan ju bli superfina.

Nublu - jamen ellerhur? Visst måste man unna sig? Det är bra att ha studierna som ursäkt för allt fint man vill köpa. "Jag bara måste köpa den här fina blomsterkronan, det är jag ju vääärd, jag som sliter så hårt" "Och förresten...lite mer är jag nog värd också, det här blomtrådshjärtat...och de här fina prismorna...och ett puder och ett vackert nagellack...och..." ;-Du verkar också ha många bollar i luften. Webbutik, jobb, studier? Vem har du tänkt stjäla tiden av?

• Beatrize74

Adamama - jag väljer alternativ 1 alla gånger. Och...jag skulle INTE sprätta bort piraten. Det är en söt liten figur som den lilla kan fästa ögonen på och så är det smidigt med en liten ficka för den lilla nappen som alltid ändå ramlar ner på golvet eller ner mellan lakanen. Den är nog härlig att känna på också tror jag, att sitta och pilla och följa med fingrarna längs sömmarna.

• Beatrize74

VSM - jag tycker om Brukas smalrandiga, den beige-vitrandiga. Jag har själv den på min soffa, fast då i smårutigt utförande. Hittills har ombytliga jag inte tröttnat på den och ett extra plus är att om man verkligen, verkligen kryper ner på knä och granskar den så ser man att den möjligtvis är lite smutsig, men det är alltså inget som syns i första taget på den färgkombinationen heller.

• Beatrize74

Adamama - sorry...visst är det supervirrigt när folk ger olika svar, det vet jag av egen erfarenhet. I efterhand så skulle jag nog ändå lägga min röst på Juliahs förslag...att vänta lite.

• Beatrize74

VSM - superfin pall. Jag har kommit så långt att jag målat med ett lager vitt, men sedan har det tagit stopp. Blir inspierad nu när jag ser din igen.

Sunna, vilken underbar kommod. Jag förstår att den inte ska målas vit. Fantastiskt fint hela ensemlben tillsammans.

Jag skulle satsa på något riktigt grönskande inslag, kanske just en krans som någon nämnde. Det skulle verkligen ta fram värmen i träet och komplettera pottan och tvättfatet på ett bra sätt.

Sedan tycker jag oerhört mycket om förslaget på att rama in ett fotografi på den forna möbelägaren.

• Beatrize74

VSM - det senare tyget har jag försökt att få tag på, men det finns inte häromkring, bara på nätet. Efter att de sålde ut Berta för 5 kronor metern har bara de övriga färgsättningarna funnits, men inte den blommiga, men den kanske finns hos er.

Jag hittade då ett liknande tyg på Jysk, som jag ska sy smådetaljer av. Ett tips. Det var på sådan där fem meters rulle så den kostade inte många kronor.
    (Alternativet var att köpa nästan exakt likadant från...ehhh..kommer inte ihåg vad det hette nu, men har en 1700-tals kollektion...för åtskilliga hundralappar metern med ett antal veckors leverenstid)

• Beatrize74

VSM - vi har faktiskt en sådan...i antikbets. Den där tror jag är i en nyans som hette "honung" eller något. Själv är jag lite kluven till att måla den. Jag tycker mycket om sängens utförande, men är osäker på om vi skulle lyckas måla den bra. Man vill ju inte att det ska bli rinnigt eller kladdigt.

Så om du frågar mig så säger jag "Superfin säng" och om ni är duktiga och modiga att måla den vit blir den superfin.

• Beatrize74

Hmmm...Tradera är helt upp och ned. Jag säljer ett Pumaset, superfint, i storlek 80 för galna 11 kronor. Men ett korsstygnsmönster går för 36 kronor, och då bara ett utrivet pappersmönster från en tidning. :-O
    Och "En Gry og Sif" säljs inte alls. Ännu mer :-O

Och hela Tradera har invaderats av potentiella "Shabby" saker. ALLT verkar man tro kunna sälja under den genren. Lägg saken på en spetsduk och släng på lite pärlor och saken är biff. Crazy

• Beatrize74

SKyndar mig att tillägga att auktionerna är AVSLUTADE och att jag därför inte gör reklam för dem.

*hukar för ev. ilskna mods och spanar nervöst efter minsta tecken på att Nyfiken Rosa är på väg*

• Beatrize74

Skogsstjärnan - åhhh..jag får seriös magvärk av längtan efter en lika fin trädgård. Låter som ljuv poesi. Och som vanligt har vi liknande smak - jag kan inte riktigt med Ölandstok alls, så jag blev glad när du skrev att du nog ville ha något annat.

Snöbollsbuskar vill jag också ha...eller snarare EN, för fler lär det nog inte finnas plats för.

Jag skulle tipsa om att se till att ha trädgårdslandet ganska nära huset. Tycker det känns som om det är ganska långt från huset som hon föreslog. Dels är det ilsket slitande med trädgårdsslangen hela tiden för att vattna och dels är det lättare att man ser när det växer och rycka lite ogräs på väg till och från något i anslutning till huset. Och sedan skulle jag byta ut några av äppelträden mot något annat fint. Kanske ha två äppelträd som pollinerar varandra, men i övrigt ha något annat.

Vi har Transparant Blanche och katten alltså vad äpplen. Vi har två äppelträd till förutom det och vi kan inte ta hand om allt. Det ligger äpplen och ruttnar på gräsmattan varje dag. Vi plockar, kastar och försöker ta vara på dem, men vi kan inte hålla samma takt som det växer och ramlar ner. Sist nu så bokstaverade jag en skylt "Varsågoda" på en planka och ställde ut två stycken korgar med frukt utanför vår infart. Det gick slut på några dagar. Jätteskoj, men vad gör vi med alla andra kilo frukt som liksom redan är tråkig och ful och som rasar? Dagis har redan fått en kasse. Skolan jag jobbar på likaså. Och äppelmos äter vi knappt. Till en paj går det åt typ fem äpplen (av våra 1000 st dryga som vi har i trädgården). Det är nästan jobbigt att ta hand om alltså. Varva gärna med päron, körsbär, plommon, bigarråer och annat, för äpplena från ett träd kan räcka väldigt långt om man har tur (eller nästan otur som jag kan tänka när jag ser de tre kassarna med frukt som diverse fruktträdsägare ställt in på makens jobb)

Svar på tråden Vita hem del 5