Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 5

mimmi006 skrev 2007-09-30 08:41:03 följande:
    Bea- Det är väl trevligt med fina nötter också ! Vi blir klara när vi plötsligt får en massa tid eller vinner pengar så vi kan ta in en hantverkare! Ungefär det läget är det... I badrummet är underarbetet klart dvs VVS har pappa gjort och det ska inspekteras, skivor är uppsatta och det är dags att kalla på en mattläggare vi har kontakt med.I de andra rummen är det dags att lägga golv, sätta dörrar, panel, måla/ tapetsera, inreda... ungefär i den ordningen .
    Mmmm...förstår läget. Ungefär som här hemma då med andra ord.

Jag skulle vilja ta ett snack med den som kom på att dela in dygnet i 24 timmars intervaller. Tycker denne någon var lite väl snål.
  • Beatrize74

För oss ser läget ut som följer:

HALLUTBYGGNADEN
    Golv, väggar och tak är på plats.
    Att göra i första hand
    1. Isolera insidan
    2. Måla fasadpanelen och spika fast den pö om pö på utsidan
    3. Montera fönstret och ytterdörren. (Får hjälpa nästnästa helg av vänner och makens bror)

KÖKSUTBYGGNADEN
    Golv, väggar på plats. Taket behöver några takpannor till.
    1. Sätta in två fönster
    2. Byta ut tre av fönstren som redan sitter (de får vi också hjälp med då)

DOTTERNS RUM
    Fönstret är vitmålat, taket målat, vit tapet uppsatt och bröstpanel uppsatt
    1. Måla bröstpanelen (känns som att vara i en kartong nu)
    2. Lägga golvet
    3. Måla och montera listerna

• Beatrize74
    Värsta Supermamman skrev 2007-09-30 08:50:40 följande:
    Bea och Mimmi: Jag blir helt matt när jag läser allt ni ska göra! Fyyy vilket jobb!
    Du...ehhh..känner dig inte lite göralös. *försöker delegera fasadbrädsmålning*
    mimmi006 skrev 2007-09-30 08:49:38 följande:
    Bea- skönt att det är fler som vet att de lever! Ska kika om du har några bilder på kartongen...
    Nope..har ingen bild på kartongen, men kan gå och ta en nu så får du se vad jag menar.
  • Beatrize74

Kommentarer...jag tycker panelen är för högt upp, men maken satte upp den på 120 centimeters standardmått och det får fungera. Tror att det kan bli bättre när det blir vitmålat.

Golvet är inköpt. Det blir en kvistig almparkett. Vi har likadant golv i sonens rum.

I övrigt i rummet kommer det in en vit växasäng från femtiotalet. Sänglampa "Årstiden", Gripsholms rödvitrutiga påslakan, det virkade vita överkastet och applikationskudde från Rice samt den vita tvättpåsen med röd brodyr.

På golvet kommer en rötvitrandig trasmatta att ligga och i taket kommer en underbar vit fjärilslampa att svepa. En hissgardin med röda sirliga 1700-tals blommor på vit botten i fönstret tillsammans med en vit fönsterlampa (likadan som sonen har i rummet bredvid), en vit dalahäst med tunn rödmålad dekoration från Leda och pelargon i ärgad kruka i fönstret.

En gammal skolbänk som ska vitmålas (???...har inte bestämt mig än, utan känner in den i rummet) med bläckpulpet och förvaring. En krittavla från 1863  (enbart som dekoration).En underbar flätat väska från Rice i rödrosavit färgskala, en flätat vid plastkorg för leksaker, en femtiotals dockvagn för bilderböckerna, en liten rödmålad sliten pall som dekoration, en tallrikshylla för böcker och gosedjur, Ett vitt hjärta med litet rödrutigt band från Lissanna. Carl Larsson tavlor med röd ram, en alfabetstavla av Elsa Beskow och mamma broderade bonad ovanför sängen.

Så har jag tänkt mig det hela. Allt detta är inköpt och klart och ligger i hennes säng som står under trappan i hallen och bara väääntar på att få komma upp.

Det som hon SAKNAR i rummet är en liten fåtölj av något slag. Det går inte att varken sitta eller ligga i hennes växasäng, så en sagoläsningsplats behövs. Behöver lite förslag till något som skulle kunna passa in.

Någon till leksaksförvaring kommer hon nog också att behöva. Vad skulle kunna passa mer tro?

Vad tycker ni om upplägget. Är det något som "saknas" eller "känns för mycket"?
    Tycker det ska bli så spännande att få klart hennes rum någongång.

• Beatrize74
    Värsta Supermamman skrev 2007-09-30 09:01:12 följande:
    Bea: Det där kommer att bli jättefint! Blir det färdigt innan lillan flyttar hemifrån?
    Hihi...retsticka! Och svaret på din fråga är...FÖRHOPPNINGSVIS (du kan läsa in en viss tvekan i det va?)
    mimmi006 skrev 2007-09-30 09:03:42 följande:
    Bea- åh, man ser potentialen! Det kommer att bli superduper med lite färg. Inspirerande, nu blir jag sugen att börja med panelen... använder ni lim eller nubb att färsta skivorna med?
    Vad härligt! Jo...vi skruvar upp dem. Det går snabbt och smidigt och medger lite efterjustering då vårt hus är väldigt rörligt. Fast det är så små skruvar så de knapp syns och dölj av ovanliggande skiva.

Nu är det dags för vår stora frukost här. Barnen får alltid något enklare på morgonen vid 6.00 och så kör vi rena brakfrukosten vid 9.00-9.30 på söndagen med scones, ägg, grönsaker och frukt, olika müsliblandningar, rostat bröd och marmelad, alla pålägg som finns i kylskåpet etc. Mums!
  • Beatrize74
    Värsta Supermamman skrev 2007-09-30 09:22:06 följande:
    HannaE: Wow, vad mycket saker ni får. Ska bli så kul att få se bilder sen. Jag kommer inte att göra allt det där idag, städa och handla är nog det jag orkar hinner med. Jag försökte bara komma ikapp Mimmi och Bea i jobbiga saker som måste göras.Bea: Ska tänka en stund på fotölj och leksaksförvaring, resten låter otroligt fint!
    Åhhh...vad bra....fåtöljen ska vi sitta i och läsa godnattsagor med henne i knäet i. Den behöver inte vara jättestor då hennes rum är så litet, men tillräckligt för en av oss och hon själv samtidigt. *snurrar*

Mimmi - inreda.com...är det de små barnfåtöljerna du menar där? De blå/röd-rutiga?
  • Beatrize74
    Värsta Supermamman skrev 2007-09-30 09:27:05 följande:
    Bea: Får du plats med en stor fotölj? Vi har en Tomelilla uppe i lekrummet som vi sitter och läser i. Mysigt att få plats med två barn i knät och läsa godnattsaga. Rent stilmässigt så kanske en sån här kan passa? www.blocket.se/vi/13265251.htm
    JA! Den var superfin. Men Kronoberg, det känns ju lite långt. Men du har väckt tanken hos mig, de där är ju faktiskt fina. Har inte tänkt på den modellen tidigare, det skulle kunna gå att göra en hel del fint med en sådan ju. *funderar*
  • Beatrize74
    numberone skrev 2007-09-30 09:41:04 följande:
    Jo tack det är FÖR bra... börjar undra om jag såg fel på testerna....
    Hihi...men det är ju toppen att du mår bra. Jag kände också som du när jag väntade sonen. När jag läste om alla grav.symptom så blev jag nästan orolig då allt kändes som vanligt. Jag kan säga att det enda riktiga grav.symptom jag hade genom hela graviditeten var en växande mage och den kom ju inte förrän vid vecka 16 eller något. Fast nog tror man att man ska känna mer.
  • Beatrize74

Fy rackarns vad jag stöp nyss. Barnen hade lekt med pärlplattor på golvet i vardagsrummet och jag hade lite bråttom att kika till dem då maken stod i duschen och det lät konstigt från lekrummet. Jag ramlade rakt framåt och tog emot mig med ansiktet. Blodet sprutade från näsa och läpp, hakan fick sig en smäll, ena knäet och armen och handleden.

Nu ser jag ut som om jag gått en runda i boxningsringen och någon botox i överläppen behövs inte.

Fast lite fräckt är det också...såg på "Ondskan" igår och funderade nog lite på hur det kändes att ta emot sådana där slag egentligen. Nu vet jag hur ETT slag känns i alla fall...och jag tackar för erfarenheten och avstår från fler exempel.

Maken far iväg med barnen nu så jag får lite egentid. De ska åka och hämta pengar (förhoppningsvis mucho dineros från klädbytardagen igår.) Jag hoppas att de INTE kommer hem med massa kläder igen.

Håller på att röja ur tvättstugan också...samtidigt med allt. Behöver ett bra korgsystem som jag ska ersätta de jag har med. Och nu funderar jag på att byta ut torkskåp och städskåp mot två stycken garderober med skjutdörrar eller något. Behöver utrymmet.

Använder NI era torkskåp?

Svar på tråden Vita hem del 5