Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 5

Jag och sonen har precis målat klart andra lagret på två ljusstakar och en trälåda som jag länge tänkt måla om. Det var färg högt och lågt, men roligt hade vi. "Spökhänder" sade treåringen och visade skrattande upp sina vita handflator.

Jag skulle ta kort för att visa er, men digitalkameran har fått slut på batterier igen så det fick bli några bilder med mobilkameran. Återstår att se om det blir några bra bilder med den.

Nu tar vi en paus i väntan på att dottern ska vakna. Han sitter här bredvid mig vid skolbänken och "pärlar" med pärlplatta och jag kollar till så att ni sköter er.

Någon trolldeg blev det inte då vi inte hade något mjöl hemma. Och då gick förstås banankakan bort också. Nåja...det blir väl nyttigare så antar jag.

Nu har jag bilen hemma och funderar på att åka iväg med barnen när vi ätit, men vet inte vart. Har inga vänner eller jämnåriga med barnen som är hemma så här på eftermiddagarna heller som vi kan åka till. Fast det är ganska skönt att det bara är barnen och jag. Det är ju därför jag är hemma med dem.

• Beatrize74

Dagen har varit bra. Tills maken kom hem och vi rök ihop som jag vet inte vad. Eller snarare - JAG rök ihop med honom. Några fel valda uttryck vid fel tillfälle gjorde att jag bröt ihop och kastade av allt jag så omsorgsfullt lastat på släpvagnen tillsammans med barnen. Det är sånt som blivit över från vårt bygge och som en arbetskamrat till maken så få av oss.

Nu hade vi samlat ihop allt och släpat upp på vagnen. Men se DET var ju inte bra. Inte ett "Oj, jag ser att ni har jobbat." och sedan hålla tyst om eventuellt negativa tankar eftersom man borde förstå vilket jobb som ligger bakom, utan "Men, vad har ni gjort...han kan ju inte ta emot det förrän på fredag och jag ska ju hämta några travar med isolering och dessutom kan man inte lasta det så där eftersom jag också ska få på fem meters armeringsjärn och....och..."

OCH!.....jag bara kastade av allt från vagnen så det for åt alla håll och kanter. Besviken på att aldrig riktigt få någon feedback på det jag gör. Uppvuxen med ett "Det var väl bra..men..." och så följs det av något negativt. Eller så inte få höra något alls.

Det spelar väl också in att vi stod och väntade på honom vid tomtgränsen. De har varit runtomkring mig hela dagen och det började bli lite tröttsamt utan rast till slut. Jag bad dem att fråga sin far om inte han kunde tänka sig att åka gå en stund till lekparken med dem med. "Pappa, kan du följa med oss till lekparken". Självklart skulle han åka iväg och hämta ut tågbiljetter då, så det gick ju inte, inte ens en halvtimma. Djupt besvärad försökte att slingra sig ur att gå iväg med dem en stund. "Men ta med barnen då, de tycker ju om att göra saker med dig. "Men de är ju så skitiga". "Det går väl att byta"

Och att barnen haft roligt med Isabelles trehjuling - Hugo trampade och skjutsade henne på flaket, var ju heller inte så bra. "Så sade jag att de INTE fick göra igår, för då kan flaket gå sönder". So what, tänkte jag, det är ju bara ett flak och de har ju så roligt. Vi ville ju visa dig vilken härlig gemenskap och kärlek vi känner för varandra. Ger och tar. Skjutsar, blir skjutsad, ger fart, låter sig få fart, nu är det din tur, sedan min. Bra, duktigt, vad du kan etc. Men det var inte bra.

Nu tog han barnen och åkte iväg ändå till tågstationen. Jag är ledsen och besviken och försöker varva ner lite. Jag hade ju tänkt att plugga en halvtimma medan de var iväg till lekparken, men jag är för upprörd för det fortfarande.

Och nu har jag klagat så mycket på maken att ni säkert tror att det här är vanligt. Han är go och uppskattande. Skämmer bort mig inredningstidningar, pyssel, upplevelser, kramar, värmande ord inför andra etc. Så jag har det bra. Men det är inte alltid han kan ge den där värmande kommentaren när den så väl behövs. Just nu hade jag dessutom sagt att "Jag känner mig som om jag har nerverna här uppe" och rört vid mellangärdet. "Vad då då, vännen" frågade han då, men ändå så kanske han inte kände av att det inte var läge att kritisera det jobb vi lagt ner, barnen och jag tillsammans, att kritisera det vi gjorde tillsammans och hade gjort i minst en timma innan han kom eller att liksom skina av glädje över möjligheten att äääntligen få göra något tillsammans med sina barn efter att ha varit borta från dem en hel arbetsdag.

Eller jag vet inte. Men arg blev jag bara.

Har lite inredningsfrågor också, skulle verkligen behöva råd av er inför bygget när det gäller vissa saker, men eftersom digitalkameran inte har något batteri så får det kanske vänta lite.

Tack för ert lånande öga? Vad tror ni, var jag bara överkänslig? Jag skäms NU för att ha hivat av allt med sådan ilska från vagnen. Jag skulle bara ha låtit det vara.

• Beatrize74

TACK LCroft......sitter här och småbölar av det du skriver. Fånigt, men skööönt!
    Alltså, du har ju helt rätt. Bara så skönt att läsa att du veeeet hur det kan vara.

• Beatrize74
    LCroft skrev 2007-10-08 17:36:32 följande:
    Slänger in en länk här: www.himmelrommet.no/hjemmehos_start.htm 4 olika hus att titta in i
    Och nu gråter jag för att det finns så många fina hem. Det är väl rackarns också, jag som nyss fräst mig och torkat tårarna.
    Superfina hem. Och nu börjar jag fundera på om jag ska ha vitmålade golv. Hmmm... det är ju så vackert.

...

Sitter här och känner mig lite dum då maken kommer hem, glad och pratig. "Nu har jag hämtat biljetterna och tankat bilen. Det sparade vi 70 kronor på att tanka där eller där. Jag tar med barnen till lekparken nu. Vi kommer tillbaka halv sju. Är maten klar då tror du?"

Och så springer de iväg, hand i hand, studsandes och pratandes, snurrandes i luften.
    Att man ska vara så ynklig ibland.

(Och att man ska skriva sådana romaner...ni säger väl till om jag tar för mycket plats?)
  • Beatrize74

Skogsstjärnan - ja-a, idag är jag nästan impad över mig själv, eller snarare FÖRUNDRAD, över hur "bladdrig" jag är. Ska försöka hålla mig lite kortare.
    Har din dag varit bra?

Birks och Kalles mamma - tack för att du ser och kommenterar. Du ger så fin respons till alla, hoppas att jag kan ge lika fin respons när du behöver det.

Lasseliten - vi är inte ensamma som det tycks. Vilken tur du har som har din pappa till hjälp. Snällt av honom.

• Beatrize74

Vad heter den där affären som mest är inriktad på skriv- och förvaring typ "Ordning & Reda", men som har ett enda ord i namnet. (Tror jag)

Den finns i Göteborg, Stockholm, Malmö och Lin- eller Norrköping.

Maken ska till Göteborg imorgon på mässa och får lite shoppingtid. Han frågar "Vill du ha något?" Förvånad Hjälp!

Det enda jag kommer på är ett durkslag från "Lagerhaus" i vit emalj.
    Om jag är ute efter lite HD saker, typ lampor, kan man finna det i Gbg?

Men sedan glömde vi i somras att gå in på den här butiken (som jag glömt namnet på). Där skulle jag ha köpt två vita ramar i A4 format där man stoppar in barnens teckningar enkelt i en ficka upptill. Någon av er tjejer tipsade om den butiken för läääänge sedan. (Kan det ha varit du Smajla, eller du Kajsa?, det känns som det)

• Beatrize74
    Smajla skrev 2007-10-08 19:27:27 följande:
    Bea - uppfattade du att det är Granit?
    Menar ni Granit? 

Haha..ni är för sköna tjejer!

Juliah - men vad snabb och duktig du är. Hur känns det? Är du nöjd? Och visst vill du virka meeeer nu? Och visst var det inte så svårt. Och när får vi se biiiiild?
    Det måste firas!
  • Beatrize74

Nu ska jag kika på "Första andra tredje", missade förra avsnittet. (Eller snarare kanske förträngde). Fast den där damen, what's her name, verkar var himla fräsig.

• Beatrize74

Godmorgon Knyttis! Var hade hon fått tag i den? Vet ni, jag letar när helst jag är i olika butiker med stora tidningsutbud, men har aldrig sett den tidningen. Blir ju så nyfiken och vill också glutta i den ju.

Ha en bra dag själv!

Anton - förstår vad du menar. Roligt att läsa! Själv känner jag att jag borde hinna mer, men vi hinner lagom "hålla undan" här hemma faktiskt. Kommer aldrig riktigt till det där "piffet" och när jag väl har lite tid över så blir det mina distansstudier som får fokus, men...det är ju bara tre år kvar!

...

Här hemma blir det en lugn dag. Sonen har hostat hela natten och är täppt i näsan och dottern är varm och har lite feber och har troligtvis ont i halsen då hon är lite motvillig att svälja. Själv har jag också ont i halsen och känner mig lite febrig. Har huvudvärk och fryser. Vi har åkt på någon form av förkylning och kommer bli hemma idag (och i morgon?) Det är faktiskt första dagen som barnen är hemma från dagis någonsin. För sonens del på mer än ett års dagis och för dottern ett kvartal. Skönt att det inte är oftare, men trist när det händer. De sitter hopkurade nu efter frukost och tittar på Saltkråkan.

Får se om vi piggnar till lite på eftermiddagen och kan börja aktivera oss här hemma.

Hoppas ni andra får en bra dag! Kram

• Beatrize74
    mimmamum skrev 2007-10-09 07:47:31 följande:
    Godmorgon!Har inte hunnit läsa allt men vilken helt underbar filt juliah! Nu blev jag sååå sugen fastän vi har överskott på bebisfiltar, men kan man egentligen ha för många? Borde nog virka klart filten med mormorsrutor först!Krya på er Bea, det är aldrig roligt att vara sjuk! Åh, jag funderar på att skämma bort mig. Har sett en underbar burk i porslin, stor och rektangulär med lock som det står bröd på, platsen här hemma är inte given ännu men den passar perfekt i kommande hus! Törs nog inte vänta, tänk om den tar slut!  Visst BÖR jag köpa den?  Har ingen bild då jag inte vet märke, kan det vara BRUKA?
    Jag tror jag vet vilken du menar, den är ganska stor, helt vit och med ganska tungt lock? Den är underbar och jag har själv sneglat på den och tänkt att jag borde köpa den nu, för att ha i det nya köket. Sååå...mitt svar är givet. KÖP DEN!
Svar på tråden Vita hem del 5