Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 5

Hjälp mig nu tjejer med lite tankar.

(Nu kommer inte min digitalkamera vara laddad förrän i morgon, men jag frågar lite löst ändå om er uppfattning då jag blir galen på att stöta och blöta här själv. )

Tänk er lilla hallutbyggnaden nu då.

Vi har en valmöjlighet när det gäller innertaket i hallen.
    Antingen bygger vi det klassiskt rakt med vitmålad pärlspont
    ELLER
    så utnyttjar vi lutningen på yttertaket och lägger en lutning även på innertaket. Då blir det ännu högre i tak på ena sidan. Det skulle i sådana fall handla om ungefär nittio centimeter extra höjd mot hussidan på halldelen.

Det skulle kanske bli maffigt och kännas som större rymd, eller så bara kännas "konstigt". Och hur gör man för att fästa lampsocklar och annat i snedtak så att de ändå hänger rakt?

Rakt klassiskt, eller snedtak??? Hur tänker ni?

• Beatrize74
    mimmi006 skrev 2007-10-09 08:02:33 följande:
    Det är Bruka... jag tror att skogsstjärnan har den. Jag har kollat på den också, men är rädd att locket kommer att gå sönder!
    Jag har också tänkt lite så. Det är rackarns tungt och jag är rädd att barnen kanske inte orkar lyfta den på rätt sätt.
  • Beatrize74

Mimmi...jag hade en superknasig dröm. Var hemma hos dig, fast det var min barndoms ovanvåning jag var på. Brun heltäckningsmatta. Och du hade anlitat städhjälp, fast det var JAG som stod och dammsög och tog vara på en massa stol- och bordsfynd jag hade i mitt motsvarande gamla rum. Städhjälpen stod och rökte i ett hörn och väntade på att jag skulle dammsuga klart heltäckningsmattan så hon skulle få putsa teveskärmen.

Sjukt, märks att jag har feber när jag drömmer så knasiga drömmar.

• Beatrize74

Juliah, tror att liknande garn finns på Stoff & Stil för runt 28 kronor (för visst köpte du i butik?) Det kanske kan vara värt att kolla upp om du tänkt köpa många nystan?

VSM - usch vad tråkigt. Hoppas att ni snart kan bli vänner igen. Jag känner igen det där med långsyntheten. Man vill ju så gärna samsas, fast ändå känna ibland att man hade rätt i sak.

• Beatrize74

Men oj....min blog har fått fnatt tror jag. I vänstermarginalen har jag en massa konstiga siffror och bokstäver som står på varandra! :-O Är det på min dator, eller ligger det hos blogspot? Är det någon som kan kika in i min blogg och se om det verkar vara något som ligger i själva programmet?

• Beatrize74
    Värsta Supermamman skrev 2007-10-09 08:22:00 följande:
    Bea: Söta du, jag trodde att ingen såg mitt inlägg om surhet. Jag vill hemskt gärna bli vänner men tänker inte vara den som ger efter. Det brukar vara jag som tycker att det är jobbigare att inte talas vid och därför tar första steget.Svårt med taket. Det kan bli både och, hur många fönster blir det i hallen? Om det är många kan det bli jättesnyggt. Kan ni inte höja upp själva innertaket så att det blir så högt i tak det bara går fast fortfarnade rakt?
    Klart vi ser dig!

Det går tyvärr inte att höja upp hela innertaket något alls utan lutningen. Det är bara ett enda fönster. Enda möjligheten att få högre i tak är just att ha det bara på ena sidan, som ett snedtak så att säga. Det skulle kanske se jätteknäppt ut? Normal takhöjd på ena sidan och så en lutning på taket så den andra sidan slutar 90 cm högre upp?

Klurigt!

Lasseliten - tack för kollen. Det måste innebära att det ligger något tjall i min dator då. Hmmm....
  • Beatrize74
    Värsta Supermamman skrev 2007-10-09 08:28:42 följande:
    Men bea: Kan ni inte göra det som ett litet vanligt snetak (ett sån där det möts på mitten.) Eller blir det för liten lutning?                                   
    Spännande tanke faktiskt. Jag måste gå ut och mäta. (Nackdelen är väl att själva hallen inte blir så bred) Måste kika och rita lite på det.
  • Beatrize74
    Adamama skrev 2007-10-09 10:04:09 följande:
    Bea - var det inte idag din man skulle till Göteborg och erbjöd sig att shoppa? Vakre Hjem finns på Pressbyrån på Centralstationen. Det finns flera Pressbyråardär, men det är i den som ligger i mitten (granne med Burger King och Lindex) som jag har sett den.
    Åhhh...TACK! Han ringde precis och frågade "Är du säker på att det inte är något speciellt du vill ha" En STOR tacksamhetskram till dig. Ska SMS:a honom på en gång!
  • Beatrize74
    Karamellfabriken skrev 2007-10-09 10:06:17 följande:
    *städar skafferiet*Var gör man av 3pkt välling (oöppnad). Känner ingen med vällingbarn och det tar emot att slänga dem.Tips!
    Jag skulle ge dem till kyrkans Öppna barnverksamhet. Där finns det alltid hungriga småkottar. Har du något liknande hos er?
  • Beatrize74
    Adamama skrev 2007-10-09 11:34:06 följande:
    Bea - ingen orsak.
    Lite imponerad så här i efterhand att du kom ihåg alla detaljer, att han skulle iväg, vart han skulle och lade ihop det med min önskan om att finna en tidning. Du är allt bra bright du!

...

GOLV!?

Jag funderar på ett borstat, massivt oljat trägolv från Dala Floda
    Har kikat på deras "Max fura brun" http://www.dalafloda.com/default.asp?PageID=679

Jag tycker allra mest om golv som är så där varma i tonen, äldst då naturligt åldrade. Det här är svårt att se så här, men frågan är om den här blir för "brun" helt enkelt?

Är det någon som har massiva trägolv? Oljade? Borstade? Golv från Dala Floda? Tankar om nyansen?

(Pssst...läste i "Drömhem & Trädgård", augustinumret nummer 7,  om just ett golv som jag ÄLSKADE i ett av reportagen. Det var från Dala Floda, och jag tror att det är den bruna...hmmm...) (Ni vet det hemmet där hon står och tänder ljus i någon ljuskrona eller vad hon gör i stickade långa strumpor med mörkt långt hår. För det vet ni väl vad jag menar då?

Fast i katalogen och på nätet ser den bara...ehh..brun ut?
Svar på tråden Vita hem del 5