• gealach

För lång för högklackat?

Jag är 1,80. Jag älskar höga klackar.

Egentligen avskyr jag min längd, varför tänker jag inte gå in på här, men jag skulle gärna vara tio centimeter kortare eller mer. Jag tycker dock att det är snyggt med högklackade skor, mina favoriter är 9 cm höga, vilket gör mig ca 1.89. Visst, jag blir toklång, men skorna är snygga.

Så fort längd diskuteras kommer följande kommentar som ett brev på posten: "Men det är ju sååååå snyggt att vara lång!"

OK, låt oss för ett ögonblick säga att det är så, att det är snyggt att vara lång. Varifrån kommer då dessa kommentarer som jag tycker mig höra/läsa allt oftare: "Hon är för lång för högklackat", "Jag älskar höga klackar, skulle gärna ha, men jag är tyvärr för lång".

Jag får inte ihop det. Om det nu är så snyggt att vara lång, varför anses då vissa vara för långa för högklackat? Eller är det bara snyggt att vara lång upp till en viss längd? Vilken är denna längd i så fall? 1,76, 1,78, 1,80 och tre fjärdedelar?

Så, vad tycker ni? När är man för lång? Och ska man alltid hålla sig till platta skor om man är 1,80 eller mer?

• Svar på tråden För lång för högklackat?
  • Jolene

Här är en till!
    Jag är strax över 175 cm lång (har inte mätt sedan många år) och har varit det i princip sedan jag gick i 7:an 8:an på högstadiet. Alltid varit näst längst i klassen, dålig hållning, mager som en sticka.. Bläh, inte trivts alls med min längd. Och i och med att jag alltid varit så smal så var det supersvårt att hitta kläder. Jag vet att korta och tjocka också har svårt, men det verkar ju lättare att förkorta kläderna än förlänga..!? :P

Har inte tittat åt högklackade skor förrän nu när jag träffade min karl som är lång och ståtlig :) Men nu kan jag inte gå i det så, haha :P

Något som stör både mig och min karl är att diskbänkar, handfat osv alltid är så låga - iallafall i dessa hyreslägenheter. Inte skönt och stå som en ostbåge vid disken!

• Cactuz
    Jolene skrev 2007-07-19 17:41:54 följande:
     Något som stör både mig och min karl är att diskbänkar, handfat osv alltid är så låga - iallafall i dessa hyreslägenheter. Inte skönt och stå som en ostbåge vid disken!
    Haha, precis så är det!! Tänkte att när man sen ska göra om i huset, så ska vi sätta allt lite högre!!
  • Fridapida

Min spontana åsikt, har inte läst tråden, risk för upprepning

Jag tycker att alla kan ha högklackat. Spelar ingen roll hur lång man är. Men en hel del långa tjejer har lagt till med en lite kutig hållning för att på något sätt dölja sin längd. Nu kan de vara äldre och visare, men hållningen sitter kvar, omedvetet. Då passar sällan ett par höga klackar. Men det är min åsikt. Jag tycker att man kan ha nästan allt, bara man sträcker på sig och visar att man "äger" det. När jag har riktigt fula kläder, efter jobbet ex, går jag som om jag tycker att jag är självklarast i världen. Då tänker folk inte på att man är ful.

• andlin

Känner igen mig i mycket av det som har skrivits i den här tråden. Är 1,77 och har varit bland de längsta i klassen fram till att killarna började växa på högstadiet. Då tyckte jag inte alls om min längd och tyckte att det var jätte skönt att det var en tjej i klassen som var längre än mig.
    Men nu har jag accepterat längden och köper gärna högklackade skor trots att jag också har hört kommentarer om att jag inte ska ha högklackat för att jag blir "för lång".
    Nu kanske jag inte har jätte höga klackar men det beror mer på att jag inte kan gå i det än att jag inte tycker att det är snyggt att långa tjejer har klackar på skorna.

• Björkeli

Jolene: O det med diskbänkar är skit!

Är hos min svärmor just nu vars hus är byggt på 30-talet vilket innebär att diskbänkarna är ännu lägre. Skulle vara snäll härromdagen och diska men fick kramp i ryggen. Diskbänken går till en bit upp på låret. Gött!

Fridapida: Jag har sådan hållning, kommer ifrån tonåren då jag försökt att dölja min längd. Men börjar bli bättre på att sträcka lite på mig. Tycker du har en bra inställning till det, så nu ska jag försöka tänka på dina ord när jag ger mig ut!

• Fridapida

Björkeli

Jag har ett litet knep som ger en rätt hållning när den inte kommer naturligt. Vissa dagar är man gladare än andra... Man ska tänka sig att man har en medaljong som vilar under nyckelbenet men ovanför bröstet. Så tänker man: Visa din medaljong! Vips, så går man rätt! Låter löjligt men fungerar! Så tänk: Visa medaljongen!

• Björkeli

Fridapida: Ah, va bra! För ibland när jag går omkring så känns det som om jag försöker stoltsera med min bröst! :-0
    O det är ju inte meningen... knäpp man kan vara ibland. Tankekraften är stark!

Men för min inre frid ska jag tänka att det är medaljongen som ska fram!

• annmi

KLART DU KAN
    Själv är jag 1.54 lång & har FEL skostorlek Hm 33/34

• Fridapida
    Björkeli skrev 2007-07-19 20:24:10 följande:
    Fridapida: Ah, va bra! För ibland när jag går omkring så känns det som om jag försöker stoltsera med min bröst! :-0 O det är ju inte meningen... knäpp man kan vara ibland. Tankekraften är stark! Men för min inre frid ska jag tänka att det är medaljongen som ska fram!
    Ja, precis!
  • Flizan30

Gealach: vill bara demetera att korta inte får höra kommentarer an g. längden..stämemr INTE! Jag är 155 och har alltid i skolan och av andra fått höra saker som..gud vad kort/liten du är, lilla flickan(jag fyller faktiskt 30 ) osv. Min svågers mamma skämtade om att jag var så kort att jag kunde ha barnförklädet som de hade i köket(passar en 3-4 åring) Så taskigt sagt tycker jag. Dessutom så upplever jag det som att korta personer har mindre auktoritet än långa(andra säger detta också) Helt sjukt tycker jag. Kläder är ocks jobbigt. Alla byxor mste läggas upp 15 cm. fast det går väl an men alla kavajer, kjolar, byxor osv mste läggas upp så ofta slutar det med att jag fr g till skräddaren=dyrt. Sen det där med att fråga andra i affären om saker för att man inte når. Det mste vi korta göra tyvärr...s du får inte ta det personligt. fast oftast frågar jag första bästa person som är lite längre än mig

men för att hålla mig till frågan..jag tycker att det är skitsnyggt att vara lång och ha högklackat

Svar på tråden För lång för högklackat?