• gealach

För lång för högklackat?

Jag är 1,80. Jag älskar höga klackar.

Egentligen avskyr jag min längd, varför tänker jag inte gå in på här, men jag skulle gärna vara tio centimeter kortare eller mer. Jag tycker dock att det är snyggt med högklackade skor, mina favoriter är 9 cm höga, vilket gör mig ca 1.89. Visst, jag blir toklång, men skorna är snygga.

Så fort längd diskuteras kommer följande kommentar som ett brev på posten: "Men det är ju sååååå snyggt att vara lång!"

OK, låt oss för ett ögonblick säga att det är så, att det är snyggt att vara lång. Varifrån kommer då dessa kommentarer som jag tycker mig höra/läsa allt oftare: "Hon är för lång för högklackat", "Jag älskar höga klackar, skulle gärna ha, men jag är tyvärr för lång".

Jag får inte ihop det. Om det nu är så snyggt att vara lång, varför anses då vissa vara för långa för högklackat? Eller är det bara snyggt att vara lång upp till en viss längd? Vilken är denna längd i så fall? 1,76, 1,78, 1,80 och tre fjärdedelar?

Så, vad tycker ni? När är man för lång? Och ska man alltid hålla sig till platta skor om man är 1,80 eller mer?

• Svar på tråden För lång för högklackat?
  • amazonen

Men varför hatar ni er längd?

• Flizan30

Jag har en kusin som är 180 och hon har ofta högklackat(8-10cm). Hon har gjort en del modelluppdrag och får ofta höra att hon är s lång. men de jag har hört säga så, säger det med beundran. Min syster som är 168 sade när hon tittade på kusinen att: jag vill också vara lång. Så nej jag tycket inte att det ser konstigt ut att ha högklackat fast man är lång. Sträck p dig och var stolt istället. Tror att många är avundsjuka på din längd. jag har aldrig någonsin hört ngot neg. om någon tjej som är lång. Tvärtom.

• gealach
    amazonen skrev 2007-07-19 13:27:13 följande:
    Men varför hatar ni er längd?

För min del handlar det dels om att det alltid varit så mycket tjat om min längd, allt från att saker ursäktas med den, "Du träffar ju inga killar för att du är så lång", var argumentet i tonåren, ibland har jag fått känslan av att all möjlig skit kan förklaras med "Du är ju så lång". Det var heller inte så kul att bli förväxlad med lärarna när man gick på högstadiet eller bli fotad med sina jämnåriga kompisar och vara huvudet längre och mer. Mycket av de känslorna sitter kvar fast jag är 30 idag.

Sedan är det också problemet att hitta kläder, länken som Silverkatten postade ska definitivt kollas upp. Alla byxor är för korta, och när det varit modernt med riktigt långa kjolar så fladdrar de på halva vaden på mig.

En annan lite fånig sak som faktiskt är jobbig är när man alltid förväntas stå till tjänst för att man är lång. "Du som är så lång kan väl hjälpa mig att ta ned XX från hyllan?" Varför ska jag göra det bara för att jag är lång? Säger man nej är man sååå taskig, men ibland har jag lust att göra det av princip. Jag skulle ju knappast be någon som är kort att plocka upp saker från golvet, även om det är en tramsig jämförelse.

Det är tydligen också helt OK att alltid påpeka min längd, "Oj, vad du är lång", har relativt okända människor kunnat kläcka ur sig. Inte skulle man säga "Oj, vad du är kort" till en person där så är fallet.

Världen är helt enkelt anpassad efter kvinnor som är upp till 1,70, verkar det som. Kläder i s.k. stora storlekar är bara stora på bredden, för eftersom kvinnor inte är längre än 1,70 (och om de är det så handlar de antagligen herrkläder - så verkar åtminstone klädtillverkarna resonera) så räcker det att öka på bredden, vilket gör att de kläderna är för korta för mig, men breda som tält. "Stora storlekar" handlar alltså bara om överviktiga, inte om långa.

Det är några av skälen till att jag inte tycker om att vara lång. Men av någon anledning har jag aldrig haft dålig hållning, jag har alltid sträckt på mig fast jag hatar att sticka upp över alla andra.

• Cactuz

Jag e 1.78 o gillar att vara lång, har nästan aldrig klackar men ibland 6 cm ca.
    Har aldrig högre för ja aldrig haft det, hur går man i dom?! haha

• Siili
    jenesaispas skrev 2007-07-19 16:02:21 följande:
    Det är tydligen också helt OK att alltid påpeka min längd, "Oj, vad du är lång", har relativt okända människor kunnat kläcka ur sig. Inte skulle man säga "Oj, vad du är kort" till en person där så är fallet.
    Jodå, det gör folk. Tro mig.

Jag är en riktig kortis - 30 cm kortare än dig - och tycker att du mycket väl kan ha klackar! Det är snyggt vilken längd man än har, bara man kan gå i klackskor utan att böja knäna.

Jag får ofta höra att det är "bra att vara kort, då kan man ju ha klackskor". Men jag vill inte ha klackskor. Jag vill ha vanliga, platta skor som jag kan gå i ordentligt utan att då bli så kort så jag måste be folk om hjälp att plocka ner saker från hyllorna i affären.

Jag har också fått uppfattningen om att vara lång är snyggt. Man kan ju oftast inte bli modell om man är kort (i såna fall får man vara en "udda" modell).
  • Lovely L

Gealach, nästan lite komiskt att läsa det du skriver för precis så känner jag också! Otroligt! Alla dom känslor som du beskriver från det att man var liten har jag också varit med om. Oj, så man har skämts för hur man såg ut. Själv var jag en halvmeter längre än alla andra, vägde tio kilo MINDRE än alla andra och hade inga bröst förrän jag var 20. Ja, man hade sina problem när man var yngre. Nu däremot, trivs jag med mig själv!

• Björkeli

Jag gillar inte min längd pga att jag känner mig så klumpig. Kan liksom inte så smidigt gå under en bom t ex som andra kan. Utan för mig blir det liksom att fälla ihop hela kroppen och kravla sig under...typ.
    Nu är det ju inte så ofta det händer men jag kommer ihåg när jag var tonåring och var ute mer i samhället hur pinsamt detta var, att känna sig klumpig pga sin längd.

Sen det som Gealach skriver om kläder. Jag har stl M, 40 på tröjor. Men inte passar de särskilt bra på mina långa armar. Går jag upp i stl så blir de bara bredare, inte längre.
    Visst finns det affärer som är för långa, men för mig som bor på landet är det svårt att komma till dessa affärer. Bor t ex 6-7 timmars resväg från Stockholm och det är där det finns bra utbud.
    Är glad för att det finns så många 3/4 tröjor nu...

Sen har jag haft mkt fördel av min längd inom de sporter som jag varit aktiv i. Så det är ju inte bara skit!

Nu för tiden är jag mer neutralt inställd till min längd. Min sambo är kortare än mig men jag skiter i det.
    Får ibland höra kommentarer om hur stor jag är, och ska erkänna att det svider lite. Men jag kan skaka av mig det bättre nu än när jag var tonåring.

Så hade det inte varit för att jag känner mig så klumpig i min längd så hade jag nog gillat att vara lång. För det är ju ganska praktiskt.

• pinoccia

Det är sjukt FINT att ha högklackat och det är sjukt fint att vara lång!
    Lång, längre längst spelar ingen roll fortsätt med dom snygga skorna:)

Personligen tycker jag nästan det är snyggast med långa människor i högklackat. Det är lite auktoritet i det:)
    Om jag skulle bli tvingad att välja vill säga.

men man är (oftast) fin i det man trivs i, fotpall som flaggstång :)

• PiaMaria

Jag är 1.56 cm lång och ibland när jag bär hög klackad så får man sånna elaka kommentaren om att: går du i det bara för att bli längre?

skor som skor....gillar man det och tycker det passar så spelar det ingen roll om man e lång eller kort....

• imperia72

Tycker absolut du kan ha högklackat, det är bara snyggt och kvinnligt

Svar på tråden För lång för högklackat?