Tänk om det verkligen var så som många verkar tro - att man kunde få hjälp för sin rädsla! Tänk vad underbart det vore om alla som varit med om svåra förlossningar fick hjälp, stöd och terapi efteråt.
Tänkt om alla förlossningsrädda, oavsett om de står inför sin första förlossning eller har haft en historia av svåra förlossningar förut, fick hjälp under graviditeten (eller helst innan de ens var gravida) för att om möjligt komma över skräcken.
Tänk om det fanns hjälp att få. Tänk om det fanns psykologer, kuratorer, läkare och BM som faktiskt kunde hjälpa förlossningsrädda ur skräcken. Tänk om det fanns resurser och intresse!
Finns det någon förlossningsrädd som verkligen inte skulle vilja vara utan skräcken? Tänk vad mycket enklare, lättare, skönare och lugnare tillvaron skulle kännas!
Tänk om man kunde slippa må illa varje gång man ser eller hör ordet "förlossning". Tänk om man slapp förbereda sig under dagar och ligga sömnlös under nätter, svettas, skaka, hacka tänder, vara kräkfärdigt - för att man behöver gå på ett vanligt rutinbesök, kanske till och med det efterlängtade rutinultraljudet - eftersom det ligger i samma byggnad som förlossningen.
Tänk om man inte behövde gråta, ha ångest, må illa, känna hela kroppen låsa sig, få panikkänslor bara för att man försöker visualisera en positiv förlossning.
Tänk om man kunde se förlossningar som något fint, något positivt, tänk om man kunde känna glädje under graviditeten, och längtan.
Vilken förlossningsrädd skulle inte vilja det?
Nå, ni andra förlossningsrädda, vilken hjälp har ni erbjudits?
Själv har jag lyckats tjata mig till samtal runt v11/12 i mina två senaste graviditeter (efter min vidriga förlossning som gjorde att jag fick total förlossningsskräck). Många får inte komma på första samtalet förrän runt v30! (Och vill man ha hjälp före graviditeten hänvisas man nästan alltid till att höra av sig när man är gravid, de har inte resurser att hjälpa till innan dess.)
Och vilken hjälp har jag fått? För att bearbeta en förlossning som gav mig en allvarlig förlossningsdepression och PTSS fick jag samtalsterapi för hjälp med anknytningen till min dotter som varit nära att dö, och hjälp att komma upp ur värsta depressionen. Att bearbeta förlossningen? INGEN HJÄLP.
För att förbereda en ny förlossning?
"Du är för rädd, vi kan inte hjälpa dig." "Jag rekomenderar dig ett planerat snitt."
- Jag skulle gjort nästan vad som helst för att få hjälp. Jag avskyr att vara förlossningsrädd, jag hatar det. Jag vill verkligen inte snittas. Jag vill föda vaginalt - men för det mesta finns det ingen hjälp att få om man är lite mer än normal nervös/rädd inför en förlossning.