• ciamia

Hemskt läkarbesök om snitt...

Var på Felicia samtal ang planerat snitt igår, gud vad hemskt säger jag bara!1 Var hos en jättegullig barnmorska på ett första samtal för några veckor sedan där hon lugnade mig och sa att singen skulle tvinga mig att föda vaginalt om jag inte ville det. Hon var supergullig och sa att det fanns många som jag och att jag inte alls var onormal på något sätt som känner sådan skräck för att föda på vanligt sätt. Så chocken var total igår när jag satt hos läkaren som sa att jag har allvarliga problem som måste botas med tanke på resten av mitt liv, kontrollbehov tyckte hon. Jag tyckte att det var lite kort om tid (3,5 mån) att "bota" mig för något jag alltid vetat, jag vill inte föda barn vaginalt! Hon sa att det borde jag tänkt på innan jag blev gravid överhuvudtaget Jag storgrät i ca en timme. Nu ska jag tvingas gå på kuratorsamtal fram till v.36 då det ska bestämmas vad som ska ske. Allt jag önskade mig var att få lite sinnesro fram till babyn kommer, nu blir det oro in i det sista. Usch, vad ledsen jag är !

• Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...
  • Linda357

man ska inte behöva avstå att skaffa barn för att man är förlossningsrädd.
    TS: ge samtalen en chans, men stå på dig om det inte känns bättre, även du har rätt att njuta av graviditeten och inte måsta ligga sömnlös med skräck inför förlossningen.

• Nymne

Ang förlossningsfobi, har man verkligen det kommer man nog inte på det 3 månader innan förlossningen. Har man förlossningsfobi får man väl tag i det på ett tidigare stadium. Annars får man skylla sig själv.
    Problemet här är att folk inte Vill bli av med sin förlossningsfobi, för det är så mycket enklare att kräva snitt idag, tyvärr. Då är det ju lämpligt att komma och kräva snitt när man inte längre har tid att behandla en förlossningsfobi. Bra strategi där, TS.

• jen05

man måste väl för fasen få skaffa barn även om man inte vågar föda vaginalt, skärp er!!

• siamusen

hursomhaver sa handlar denna trad om TS och inte alla andra som gör eller vill ha snitt.

TS säger att hon är känner skrâck inför sin förlossning. Da tycker jag att hon ska fa hjälp med det...antingen med aurora-samtal eller med snitt eller en kombination av bada.

Förlossningsskräck är en godkând anledning till snitt.

Om jag var du TS sa skulle jag ta kontakt med en annan läkare samt ga pa aurora-samtalen. Du har ju inget att förlora pa dem.

• Nymne

Siamusen;
    Linda skugge krävde nog inte att bli snittad själv (och snittades) enbart i provocerande syfte. (Gjorde hon det kan vi ju lägga ytterligare ett olämpligt skäl för snitt till en redan växande lista)

• siamusen
    Nymne skrev 2007-04-28 23:16:41 följande:
    Ang förlossningsfobi, har man verkligen det kommer man nog inte på det 3 månader innan förlossningen. Har man förlossningsfobi får man väl tag i det på ett tidigare stadium. Annars får man skylla sig själv.Problemet här är att folk inte Vill bli av med sin förlossningsfobi, för det är så mycket enklare att kräva snitt idag, tyvärr. Då är det ju lämpligt att komma och kräva snitt när man inte längre har tid att behandla en förlossningsfobi. Bra strategi där, TS.
    kan man vâl visst komma pa strax innan. Inget konstigtmed det. En fovi kan uppsta nâr som helst under eller innan en graviditet.

Synd att du inte unnar andra gravida en vacker upplevelse i samband med deras barns födsel, en dag som ska var en av de största i ens liv.
  • siamusen
    Nymne skrev 2007-04-28 23:19:51 följande:
    Siamusen;Linda skugge krävde nog inte att bli snittad själv (och snittades) enbart i provocerande syfte. (Gjorde hon det kan vi ju lägga ytterligare ett olämpligt skäl för snitt till en redan växande lista)
    menade att det hon skriver efter kanske är skrivet i p^rovocerande syfte. Vem vet, hon kanske ocksa tröttnat pa att bli ifragasatt hela tiden?
  • Nymne

Nu var det ju så att tex TS INTE kom på det 3 månader innan. Hon hade som hon skrev "alltid vetat".
    I så fall är det ren strategi att inte ta tag i det förrän det är i senaste laget. Då vill man ju inte fixa det. Då vill man bara ha snitt serverad med mycket medkänsla. Annars är folk "dumma".

• Tinzi

Nä fy fan vad arg jag blir...så får man väl inte säga till en patient? Skall man inte ha rätt att skaffa barn då för att man är rädd att föda..så FÅR MAN BARA inte säga.

Ingen kan tvinga dig att föda vaginalt! Hoppas du får som du vill! ge inte upp!

• siamusen

Att fa till samtal och annat innan snitt tar tid, Nymne.

Sedan vill jag inte spekulera i just TS situation men det finns ju de som är sa fobiska att de till och med är skräckslagna för att ta itu med problemet. Det utger en del av fobin s.a.s.

Om jag var TS skulle jag se till att fa prata med nagon annan för att fa ânnu en syn pa saken.

Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...