• ciamia

Hemskt läkarbesök om snitt...

Var på Felicia samtal ang planerat snitt igår, gud vad hemskt säger jag bara!1 Var hos en jättegullig barnmorska på ett första samtal för några veckor sedan där hon lugnade mig och sa att singen skulle tvinga mig att föda vaginalt om jag inte ville det. Hon var supergullig och sa att det fanns många som jag och att jag inte alls var onormal på något sätt som känner sådan skräck för att föda på vanligt sätt. Så chocken var total igår när jag satt hos läkaren som sa att jag har allvarliga problem som måste botas med tanke på resten av mitt liv, kontrollbehov tyckte hon. Jag tyckte att det var lite kort om tid (3,5 mån) att "bota" mig för något jag alltid vetat, jag vill inte föda barn vaginalt! Hon sa att det borde jag tänkt på innan jag blev gravid överhuvudtaget Jag storgrät i ca en timme. Nu ska jag tvingas gå på kuratorsamtal fram till v.36 då det ska bestämmas vad som ska ske. Allt jag önskade mig var att få lite sinnesro fram till babyn kommer, nu blir det oro in i det sista. Usch, vad ledsen jag är !

• Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...
  • fantasy

tur att du inte kan styra vart dina pengar skall gå då
    Tanken är ju fin, att dina pengar skall gå till ett cancersjukt barn, inget fel i det, du kanske skulle sätta in en summa varje månad till cancerforskningen så godhjärtad och omtänksam som du verkar vara

Sen verkar ju majoriteten tycka att snitt är godkänt att lägga pengar på eftersom antal (planerade)snitt ökar för vart år utan att vi för den delen behöver betala för dem och tur är ju det för oss som vet vad det innebär att vara förlossningrädd.

• siamusen

Jag är inte ens förlossningsrädd men kan ända se att det finns de som bör snittas.

Och det är ju bra att det finns lâkare som kan se detta de med.

Sa aterigen Ts sa rader jag dig att försöka träffa en annan lâkare samt att försöka ga pa fler aurora-samtal.

• H o p e

Först vill jag bara säga att till TS att jag hoppas du orkar stå på dig om du verkligen vet vad du vill. Jag tycker det är helt oaceptabelt av en läkare att bemöta dig så som hon gjorde. Själv hade jag krävt att få träffa någon annan eller tagit upp det med BM igen. Hoppas det löser sig till det bästa för dig!!!

.?:*¨¨*:?. Vecka 26.?:*¨¨*:?.
  • siamusen
    Nymne skrev 2007-04-29 00:05:02 följande:
    klart det blir; Hur många behandlas för sin förlossningsfobi? Alltså, söker hjälp i tid och får en riktig behandling?Med KBT kan man bota över 90% av alla fobier. Menar du på allvar att alla snitt som görs görs på kvinnor som genomgått KBT? Haha, du är bra naiv. Det kanske är motiverat att snitta 10% av alla förlossningsfobiker.Förresten, man botar inte förlossningsfobi med snitt så därför är snitt ALDRIG den medicinskt motiverade behandlingen för förlossningsfobi. Det är bara lösningen när behandlingen misslyckats.
    klart jag inte tror det. Men tror du pa fullt allvar att terapi skulle bota alla inom den tidsramen det rör sig om?? Knappast.
  • Nymne

Inte alla, Siamusen. Bara 90% ungefär. Under loppet av 9 månader, ja.

• siamusen

9 manader säger du...toppen! Men det är inte alla som ens vet om att de är sa förbenat rädda tills det är sent i graviditeten.

• H o p e
    Nymne skrev 2007-04-28 23:16:41 följande:
    Ang förlossningsfobi, har man verkligen det kommer man nog inte på det 3 månader innan förlossningen. Har man förlossningsfobi får man väl tag i det på ett tidigare stadium. Annars får man skylla sig själv.Problemet här är att folk inte Vill bli av med sin förlossningsfobi, för det är så mycket enklare att kräva snitt idag, tyvärr. Då är det ju lämpligt att komma och kräva snitt när man inte längre har tid att behandla en förlossningsfobi. Bra strategi där, TS.
    Nymne, du verkar duktig på att uttrycka dig om saker som gäller andra men som du faktiskt inte vet ett enda dugg om! Du kan omöjligt ha en aning om det stämmer som du skriver. Och om du verkligen vet att det är så, att folk inte vill bli av med sin rädsla eller fobi och istället kräver snitt kan du väl hänvisa till den studien?!?! Skulle gärna vilja ta del av den.
    .?:*¨¨*:?. Vecka 26.?:*¨¨*:?.
  • Elin med Wilma och Alva

Nymne,
    Är det mer rätt att skattebetalarna får betala för långdragen terapi då?? I och med högkostnadsskyddet så är det ju skattebetalarna som står för en stor del av ALL vård.
    Ska man sen som förlossningsrädd få skriva på ett papper om att man kommer skaffa många barn när fobin är borta, så att skattebetalarna får valuta för pengarna...? Eller hur tänker du?

wilma är min lilla filur
  • fantasy

du är du verkligen så gammal som du utger dig för att vara, man kan ju faktist undra... *stilla fundering*

jodå jag är helt nöjd över mitt snitt, tack för gratulationerna jag antar att du inte har så mycket mer vettigt att skriva eftersom du börjar angripa med förtal och dumheter i dina uttalanden. Ett tips: i ett sådant läge är det nog bäst att låta bli att svara, det får en att framstå så mycket omognare än vad man i själva verket är..

håller tummarna för att det ordnar sig för dig ts!

• siamusen

eller mer rätt att skattebetalarna far betala för en misslyckad förlossning som ânda slutar i akutsnitt och blivit dyrare ân ett planerat snitt?

Eller det kanske är ursâktat för att man atminstone försökt?

Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...