• ciamia

Hemskt läkarbesök om snitt...

Var på Felicia samtal ang planerat snitt igår, gud vad hemskt säger jag bara!1 Var hos en jättegullig barnmorska på ett första samtal för några veckor sedan där hon lugnade mig och sa att singen skulle tvinga mig att föda vaginalt om jag inte ville det. Hon var supergullig och sa att det fanns många som jag och att jag inte alls var onormal på något sätt som känner sådan skräck för att föda på vanligt sätt. Så chocken var total igår när jag satt hos läkaren som sa att jag har allvarliga problem som måste botas med tanke på resten av mitt liv, kontrollbehov tyckte hon. Jag tyckte att det var lite kort om tid (3,5 mån) att "bota" mig för något jag alltid vetat, jag vill inte föda barn vaginalt! Hon sa att det borde jag tänkt på innan jag blev gravid överhuvudtaget Jag storgrät i ca en timme. Nu ska jag tvingas gå på kuratorsamtal fram till v.36 då det ska bestämmas vad som ska ske. Allt jag önskade mig var att få lite sinnesro fram till babyn kommer, nu blir det oro in i det sista. Usch, vad ledsen jag är !

• Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...
  • ciamia

Tack och jättekram till alla er som visat ert stöd!

• Nymne

oh, hela mitt inlägg var dumt, eller hur? Sa jag inte precis vad du ville höra? Precis som den dumma läkaren!
    Stackare.

• siamusen

En fobi gar väl inte att jämnställas med en psykisk sjukdom?

• rina78

Jag ser det snarare som en rättighet än en skyldighet eller ett måste att få prata med en kurator om en sån här sak. Sen om man fortfarande vill det efter samtalen så tycker jag absolut att man ska beviljas snitt! Läkarens ord här verkar ju helt vansinniga iallafall, för det är knappast något ovanligt med förlossningsrädsla. Läkaren kanske själv borde prata med någon om sitt psykiska välmående...

• Phantera

Jag tycker att TS verkar visa lite ovilja till att gå på samtal för att "bota" rädslan.

Visst, du kan vara jätterädd, fobi/psykiskt eller vad det nu är. Men man kan väl ändå försöka?
    Göra det bästa av situationen?
    Du vet med dig att du verkligen inte vill föda vaginalt och de kommer märka det på dig under samtalen.
    Kanske kommer de fram till en bra lösning också, varför du känner som du gör el dyl...?
    Du kan ju bli "botad"...faktiskt. De vet ofta vad de pratar om (tror jag . Vill du inte bli hjälpt??

Så jag håller faktiskt med Nymne i mkt av det hon säger!

"Förr i tiden" hade man inget att välja på...

När jag var gravid så tänkte jag för det första inte mkt på förlossningen. Jag njöt av att vara gravid och allt vad det innebar. När det väl närmade sig ställde jag in mig på att det kommer göra "skitont", typ det ondaste man kommer ha. (Efter vad man hört...Fast min egen mamma säger att riktig tandvärk gör ondare, jag vet inte har inte haft tandvärk ). Och visst gjorde det ont, men EDA är en bra grej. *tips*
    Fast det kanske inte handlar om smärtan?

AJa...lycka till med hur det nu går/vad det blir...

♥ Denise ღ Daniela ♥
  • siamusen

"förr i tiden" dog bade mammor och barn under förlossningen i mycket högre utsträckning sa det âr inget bra att jämföra med

Grejen är den att jag tror inte de som inte är förlossningsfobiska förstar hur förlamande râdslan kan vara..;till och med sa mycket att man inte vagar skaffa hjâlp....även om jag haller med om att aurora-samtal är bra i alla lägen.

• Nymne

Siamusen nej, inte psykisk sjukdom. Men om man har förlossningsfobi och är höggravid kan du nog hålla med om att den fobin kan kallas ett problem (eller psykiskt problem, som jag uttrycker det).

Att TS inte tidigare varit i kontakt med psykvården kan ju knappast tas som intäckt för att hon skulle vara problemfri. Obehandlad skulle jag snarare kalla henne.

Saken är den, Siamusen, att om jag vill ha ett snitt av bekvämlighetsskäl à la Linda Skugge, för att jag tycker det verkar lite läskigt att föda eller för att jag tröttnat på att gå över tiden, så knallar jag ju inte in hos läkaren och säger "äh, jag tycker det vore enklast om ni snittade mig. Torsdagar efter lunch passar bra! Då säger vi väl så."
    Näh, då säger jag precis som TS; "jag är SÅåååå rädd, det har jag alltid varit! Hela mitt liv och välmåga hänger på om jag får ett snitt!". Helt sunt att hon blir ifrågasatt och erbjuden hjälp.

Som jag skrev förrut; vassaste armbågar tar största biten av kakan. Because you are worth it! (och "någon annan" betalar...)

• siamusen

fast de som snittas betalar ju ocksa skatt iofs...

Tror fortfarande inte att siffran av de som snittas bara för att det är bekvâmt är speciellt hög utan alla som vill snittas har en orsak pa nagot sätt. Man later vâl inte nagon skära i sig för att det âr sa skoj direkt.

Absolut är en fobi ett problem och den kan ta mycket lang tid att behandla.

Problemet med förlossningsfobi är just den att har den inte hunnit behandlats klart, vilket kan vara svart pa de fa manaderna man har pa sig, sa kan modern lasa sig vid förlossningen och riskera komplikationer och vara en fara för barnets liv.

• Nymne

Ja, de som snittas betalar också skatt (därav citationstecknen runt "någon annan").
    Jag betalar också skatt. Det innebär inte att jag automatiskt har rätt att kräva dyrare specialbehandling om det inte Verkligen finns skäl för det. ("VA, korv med mos här på BB, det vägrar jag äta, det får jag så ont i magen av! Jag ska ha kaviar och hummer för JAG betalar minsann SKATT!") Så fungerar det inte, Siamusen.

Om du inte tror att det finns kvinnor som snittas av bekvämlighetsskäl, allmän oro, kontrollbehov och den felaktiga uppfattningen om att det skulle vara säkrare för mamma/barn, då föreslår jag att du läser Linda Skugges krönikor/bloggar i ämnet. Hon delar också som vänligast med sig av sin metod som alla kan använda sig för att få snitt. TS kan ju läsa Linda Skugge, kanske.

• siamusen

Sa inte att de inte existerade, sa bara att jag inte tror det är sa vanligt Nyans!

Inte sa intresserad av Linda Skugge men hur vet man att hon inte skriver det lite i provocerande syfte?

Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...