• ciamia

Hemskt läkarbesök om snitt...

Var på Felicia samtal ang planerat snitt igår, gud vad hemskt säger jag bara!1 Var hos en jättegullig barnmorska på ett första samtal för några veckor sedan där hon lugnade mig och sa att singen skulle tvinga mig att föda vaginalt om jag inte ville det. Hon var supergullig och sa att det fanns många som jag och att jag inte alls var onormal på något sätt som känner sådan skräck för att föda på vanligt sätt. Så chocken var total igår när jag satt hos läkaren som sa att jag har allvarliga problem som måste botas med tanke på resten av mitt liv, kontrollbehov tyckte hon. Jag tyckte att det var lite kort om tid (3,5 mån) att "bota" mig för något jag alltid vetat, jag vill inte föda barn vaginalt! Hon sa att det borde jag tänkt på innan jag blev gravid överhuvudtaget Jag storgrät i ca en timme. Nu ska jag tvingas gå på kuratorsamtal fram till v.36 då det ska bestämmas vad som ska ske. Allt jag önskade mig var att få lite sinnesro fram till babyn kommer, nu blir det oro in i det sista. Usch, vad ledsen jag är !

• Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...
  • Nymne

Ja, klart det tar tid, men frågan återstår; om TS "alltid vetat" vad finns det för skäl med att komma gnällandes 3 månader innan BF? Annat än att då är det sent påtänkt att behandla fobin, alltså.

haha "ingen kan tvinga dig att föda vaginalt"
    Nä givetvis inte. varför skulle någon behöva tvinga någon till det? Det fixar ju kroppen själv.

• fantasy

Kan inte låta bli att bli irriterad då jag ser att folk har ekonomin som argument till varför man inte skulle få välja snitt om vi vill, det är rena skitsnaket och dravel. jag som skattebetalare betalar åtskilliga kronor i skatt till sjukvården per år, liksom till skolor, vårdhem, fängelser osv varför skulle jag inte ha fritt val att välja snitt om jag så vill utan att behöva betala för det, jag har ju i själva verket redan betalt för det!?

Förutom den ekonomiska anledningen tror att det sticker i folks ögon, att man kan "komma undan så lätt med förlossningen" för rent seriöst inte tror jag att andra av ren omtanke sitter och oroar sig om jag skulle välja ett snitt och de risker som det innebär, kanske mina anhöriga men inte folk jag inte känner! Inte bryr jag väl om vad grannen tre kvarter ner på gatan väljer att göra, ej heller vilka men det ger, eller kan ge, det är ju hennes/hans val..Nu lever vi i en modern värld och har valmöjligteten att välja snitt om man så vill sen finns det ju tyvärr läkare som inte är så tillmötesgående och det är synd, men detta tror jag kommer att ändras i framtiden med nästa generation. Än så länge är snitt ganska "oaccepterat" om man inte har fysisk anledning till att genomgå ett och det beror nog till stor del att snitt utan fysik fel på patienten är så pass nytt, det är naturligt att vi skall "kämpa" för att föda fram vårt barn inte skära ut det, det är för "enkelt".
    Min åsikt är att man skall göra och få göra precis som man vill, vi är ju var och en vuxna personer som vet vilka risker vi ger oss i kast med iock med dom val vi gör här i livet och hur vi väljer att göra i olika situationer angår ju bara personen/personerna i fråga och ingen annan.

för visst är det risker med ett snitt, liksom det är med en vaginal födsel, liksom det är att hoppa fallskärm eller köra motorcyckel, huvudsaken är ju att det informeras om vilka risker som finns så man vet och kan ta ställning med all fakta i hand.

Att jämföra ett snitt och ett cancersjukt barn är både elakt och egoistiskt.Det finns bra många fler och vettigare ställen i vårt samhälle man kan spara in på pengar utan att det skall behöva drabba varken sjuka barn och eller snittoperationer, se alla (onödiga) arrangemang som ordnas åt hittan och dittan, smågrejjer i samhället som bara skapas för att det skall vara fint för ögat, trevligt osv kan kosta flera miljarder om år och ingen bryr sig, men ne mammor som är vettskrämda att föda vaginalt skall minsann stå tillbaka "för det kan ju rädda livet på ett cancersjukt barn" det är ju rena utpressningen..

Nej självklart skall man få ett snitt om man så vill! Ts stå på dig, gå till en annan läkare!

• Nymne

Ok fantasy, jag betalar också skatt och jag vill inte att de pengarna går till ditt snitt. Inte till folks skönhetsoperationer, eller andra medicinskt omotiverade ingrepp. Så är det bara. Jag föredrar att mina pengar går till ett cancersjukt barn.
    Så länge vi lever i en demokrati är det majoriteten som beslutar vad det gemensamma pengarna ska användas till (oavsett om man betalar skatt eller inte).

Betala för dina egna snitt tack och sluta gnäll.

• siamusen

Fast fobi âr ju medicinsk orsak och betalas därmed av staten...sa vare sig du vill eller inte sa kommer du ju fa betala för det, Nymne. Precis som jag betalat för pedofilers terapi och brottslingar.

• Busfröet

Just nu vet jag inte vad jag ska säga mer än att jag vet hur du känner dig. Var i samma situation som dig för 1½ år sen när min son skulle födas.

Tänker på dig!

• Nymne

förresten, jag föredrar att våra skattepengar går till "smågrejjer i samhället som bara skapas för att det skall vara fint för ögat" hellre än att de går till Omotiverade snitt som ger kvinnor större risk för medicinska komplikationer.
    Jag är inte ensam om att tänka så.

• siamusen
    Nymne skrev 2007-04-28 23:55:44 följande:
    förresten, jag föredrar att våra skattepengar går till "smågrejjer i samhället som bara skapas för att det skall vara fint för ögat" hellre än att de går till Omotiverade snitt som ger kvinnor större risk för medicinska komplikationer.Jag är inte ensam om att tänka så.
    spelar ingen roll om du âr ensam eller inte om att tänka sa. Fobi är fortfarande en medicinsk orsak och ska därför beviljas snitt som betalas av skattebetalarna.
  • Nymne

Siamusen, vi pratar bara om omotiverade snitt här. Tex snitt som görs utan att man faktiskt försökt behandla fobin. Eller snitt som görs när det inte finns en riktig fobi.

• Nymne

Simamusen, vi lever fortfarande i en demokrati

• siamusen
    Nymne skrev 2007-04-28 23:57:37 följande:
    Siamusen, vi pratar bara om omotiverade snitt här. Tex snitt som görs utan att man faktiskt försökt behandla fobin. Eller snitt som görs när det inte finns en riktig fobi.
    jamen dasa.;blir det inte manga snitt över da om man räknar bort de som är motiverade pa ett sât eller annat.
Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...