Kan inte låta bli att bli irriterad då jag ser att folk har ekonomin som argument till varför man inte skulle få välja snitt om vi vill, det är rena skitsnaket och dravel. jag som skattebetalare betalar åtskilliga kronor i skatt till sjukvården per år, liksom till skolor, vårdhem, fängelser osv varför skulle jag inte ha fritt val att välja snitt om jag så vill utan att behöva betala för det, jag har ju i själva verket redan betalt för det!?
Förutom den ekonomiska anledningen tror att det sticker i folks ögon, att man kan "komma undan så lätt med förlossningen" för rent seriöst inte tror jag att andra av ren omtanke sitter och oroar sig om jag skulle välja ett snitt och de risker som det innebär, kanske mina anhöriga men inte folk jag inte känner! Inte bryr jag väl om vad grannen tre kvarter ner på gatan väljer att göra, ej heller vilka men det ger, eller kan ge, det är ju hennes/hans val..Nu lever vi i en modern värld och har valmöjligteten att välja snitt om man så vill sen finns det ju tyvärr läkare som inte är så tillmötesgående och det är synd, men detta tror jag kommer att ändras i framtiden med nästa generation. Än så länge är snitt ganska "oaccepterat" om man inte har fysisk anledning till att genomgå ett och det beror nog till stor del att snitt utan fysik fel på patienten är så pass nytt, det är naturligt att vi skall "kämpa" för att föda fram vårt barn inte skära ut det, det är för "enkelt".
Min åsikt är att man skall göra och få göra precis som man vill, vi är ju var och en vuxna personer som vet vilka risker vi ger oss i kast med iock med dom val vi gör här i livet och hur vi väljer att göra i olika situationer angår ju bara personen/personerna i fråga och ingen annan.
för visst är det risker med ett snitt, liksom det är med en vaginal födsel, liksom det är att hoppa fallskärm eller köra motorcyckel, huvudsaken är ju att det informeras om vilka risker som finns så man vet och kan ta ställning med all fakta i hand.
Att jämföra ett snitt och ett cancersjukt barn är både elakt och egoistiskt.Det finns bra många fler och vettigare ställen i vårt samhälle man kan spara in på pengar utan att det skall behöva drabba varken sjuka barn och eller snittoperationer, se alla (onödiga) arrangemang som ordnas åt hittan och dittan, smågrejjer i samhället som bara skapas för att det skall vara fint för ögat, trevligt osv kan kosta flera miljarder om år och ingen bryr sig, men ne mammor som är vettskrämda att föda vaginalt skall minsann stå tillbaka "för det kan ju rädda livet på ett cancersjukt barn" det är ju rena utpressningen..
Nej självklart skall man få ett snitt om man så vill! Ts stå på dig, gå till en annan läkare!