• ciamia

Hemskt läkarbesök om snitt...

Var på Felicia samtal ang planerat snitt igår, gud vad hemskt säger jag bara!1 Var hos en jättegullig barnmorska på ett första samtal för några veckor sedan där hon lugnade mig och sa att singen skulle tvinga mig att föda vaginalt om jag inte ville det. Hon var supergullig och sa att det fanns många som jag och att jag inte alls var onormal på något sätt som känner sådan skräck för att föda på vanligt sätt. Så chocken var total igår när jag satt hos läkaren som sa att jag har allvarliga problem som måste botas med tanke på resten av mitt liv, kontrollbehov tyckte hon. Jag tyckte att det var lite kort om tid (3,5 mån) att "bota" mig för något jag alltid vetat, jag vill inte föda barn vaginalt! Hon sa att det borde jag tänkt på innan jag blev gravid överhuvudtaget Jag storgrät i ca en timme. Nu ska jag tvingas gå på kuratorsamtal fram till v.36 då det ska bestämmas vad som ska ske. Allt jag önskade mig var att få lite sinnesro fram till babyn kommer, nu blir det oro in i det sista. Usch, vad ledsen jag är !

• Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...
  • Elin med Wilma och Alva
    danei skrev 2007-04-26 19:53:09 följande:
    Buus85: VAd är det för en lag du pratar om?? Har aldrig hört det innan.
    Det undrar jag också. Det vore ju kanon om man hade lagligt stöd för sin sak, då skulle jag oroa mig lite mindre...
    wilma är min lilla filur
  • Sommarkänsla

Till Damungo: Man vet nog själv om man är rädd för att föda vaginalt... Dessutom kan denna rädsla ligga kvar och göra förlossningen svår även om man genom samtal blivit övertalad till en vaginal förlossning.

Till TS: Man hör mycket om att det ska vara mer riskfyllt att göra snitt, men den stora orsaken till att man i sverige är restriktiva med snitt är kostnaden: runt 50000:- vs en vaginal som ligger runt 12000:-

• Maja 75

Jag kan tycka att varje människa har rätt att välja själv!

Till TS: Gå på de här samtalen och prata med den personen där, de brukar vara snälla och hjälpsamma. Säg till henne att du är rädd och varför så får du säkert ett snitt! LYCKA TILL!!

• Buus85

Jo det finns en lag.

Det är faktiskt så i Sverige att man inte får neka till snitt. Det är en lag som uppkom 1999 och går under HSL.

Om det finns två behandlingsalternativ så ska patienten ha rätt att välja det som hon/han föredrar. ( snitt eller vaginalt)

Ur patientens rättigheter.

• Elin med Wilma och Alva

Hittade den här tråden där det står lite mer om lagen...
    www.familjeliv.se/Forum-2-99/m16934764.html

Det verkar som att om man efter aurorasamtal (eller liknande samtal med annat namn) fortfarande är jätterädd och vill ha snitt så brukar läkarna bevilja det. Men det finns nog inga garantier tyvärr.

Sjukt det här med förlossningsrädsla. Jag var inte alls rädd innan min dotter föddes. Sen på förlossningen så upplevde jag det hela så fruktansvärt, jag fick sån panik, så jag funderar ibland på om vi ens ska skaffa några syskon till henne. Jag som alltid velat ha 3 barn, absolut inte bara 1. Och visst, det finns bedövning, men det var inte alls det jag tyckte var så hemskt utan det var paniken. Paniken som kom när det kändes som att "nu dör jag, nu brister mitt skelett och jag & mitt barn kommer dö". Nej fy det är absolut inte meningen att skrämma dig ännu mer TS! Alla upplever ju det här olika. Men jag förstår precis din rädsla över att inte veta om du får snitt eller inte, den dagen Wilma ska få ett syskon kommer jag gråta av rädsla i 9 månader.

wilma är min lilla filur
  • Aktris

Varför kan du inte gå till en annan läkare? Det finns idioter inom alla yrkesgrupper, du har heltklart stött på en sådan. Ja, visst finns det komplikationer med KS, men helt ärligt så är riskerna idag nästan lika stora med en vanlig förlossning. något många missar är komplikationer man ofta får senare i livet av vaginalförlossning, så som framfall och inkontinens, som ofta leder til en operation.

• klickann

DaMungo: vad är det som säger att man måste lida av svår skräck eller fysiska hinder för att få snitt? Jag tycker det är varje kvinnas rättighet att få snitt! Varför ska man lida mer än man behöver? Jag kan bara inte fatta varför? Jag har krävt 2 snitt för jag tänker då inte lida i onödan. Och det valet ska alla ha tycker jag.

• Sicali
    Nathalia skrev 2007-04-26 19:40:01 följande:
    Taskiga komentarer tycker jag inte behövs här.En förlossningskräck, kan faktist komma efter man blivit med barn, behöver inte vara någon man vetat om innan. För den som aldrig haft det behöver inte utala sig, för den kan endå aldrig förstå.Till TS:Jag kan förstå att det känns jobbigt och tungt, ibland lyssnar inte alla läkare tyvär.Jag tycker du skall prata med din BM igen och förklara att du faktist är rädd och säga att gå ovetandes om du kommer få snitt eller ej känns jobbigt.Hoppas dom skall lyssna på dig.
    Men ts har ju vetat det hela livet skrev hon ju.
  • agust mamma

själv är jag snitträdd så jag förstår din rädsla...

det enda jag kan säga till ts är att alla upplever det ju olika. själv var jag peppad så in i bängen för att föda barn när min son föddes, fick epidural pga njurstas och hade en väldigt lätt förlossning,(lästa sköna hem när jag hade värsta värktopparna) jag var nästan besviken att det inte var värre, jag hade laddat så mentalt...

så det kan gå åt det hållet med

hoppas i alla fall att du blir tagen på allvar, men om du inte får snitt kan jag säga att föda barn är det häftigaste jag varit med om även om det gör jävligt ont stundom, det ska ingen sticka under stol med. Vet bara att många kompisar som snittats har haft problem efteråt istället med snittet, det kan man ju också ta i beaktning.

• Nathalia
    Sicali skrev 2007-04-26 20:26:41 följande:
    Men ts har ju vetat det hela livet skrev hon ju.

Ja okej jag missade det, men vad spelar det för roll igentligen.

Jag tycker att alla förtjänar att få bli föräldrar som vill, även dom som inte vågar föda vaginalt.

Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...