• ciamia

Hemskt läkarbesök om snitt...

Var på Felicia samtal ang planerat snitt igår, gud vad hemskt säger jag bara!1 Var hos en jättegullig barnmorska på ett första samtal för några veckor sedan där hon lugnade mig och sa att singen skulle tvinga mig att föda vaginalt om jag inte ville det. Hon var supergullig och sa att det fanns många som jag och att jag inte alls var onormal på något sätt som känner sådan skräck för att föda på vanligt sätt. Så chocken var total igår när jag satt hos läkaren som sa att jag har allvarliga problem som måste botas med tanke på resten av mitt liv, kontrollbehov tyckte hon. Jag tyckte att det var lite kort om tid (3,5 mån) att "bota" mig för något jag alltid vetat, jag vill inte föda barn vaginalt! Hon sa att det borde jag tänkt på innan jag blev gravid överhuvudtaget Jag storgrät i ca en timme. Nu ska jag tvingas gå på kuratorsamtal fram till v.36 då det ska bestämmas vad som ska ske. Allt jag önskade mig var att få lite sinnesro fram till babyn kommer, nu blir det oro in i det sista. Usch, vad ledsen jag är !

• Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...
  • ojbebis

Men va?! Är utan ord... blir bara så förbannad på hur klantigt läkaren bemötte dig... Fy fasen

• klickann

fy, så jobbigt :( Men kom ihåg att INGEN kan tvinga dig att föda vag om du inte vill det! Försök vända din ledsenhet till Ilska så mår du bättre. Tänk igenom allt du känner inför snitt vs vag och skriv ner allt så du har det med dig nästa gång du ska dit. Du kommer få snitt- det kan ingen vägra dig!

• ojbebis

Kan tillägga att jag själv har varit rädd för att föda, absolut inte lika rädd som du verkar vara men ändå...
    Jag har efter att ha läst massa böcker å på nätet, bestämt mig för att det ska gå... förutsatt att bäbis inte blir kvar i säte som den är just nu.
    Påstår INTE med detta att du oxå kommer att ändra dig.
    Tycker att samtal verkar bra, men om läkaren hade någon empati överhuvudtaget skulle hon ha försäkrat dig om att du får snitt om du fortfarande vill efter samtalen. Jag menar... hur i hela friden tror hon att du kan slappna av och få någon som helst hjälp av samtal om du har hot om vaginal förlossning hängande över dig hela tiden??
    Prova att ta kontakt med bm du pratade med först å se om hon kan hjälpa dig att förklara hur rädd du är...
    Jag håller tummarna. Stor kram!!

• ciamia

Tack för erat stöd! Hon fattade nog hur rädd jag är, det påstod hon i alla fall, men man kunde inte ge en fullt frisk kvinna kejsarsnitt sa hon. Det behövdes medicinska skäl. Jag har hela tiden innan trott att man har någon rätt till medbestämmande när det gäller vad som händer med en, men tydligen inte. Hon var bara helt inne på att jag ska botas från denna onormala rädsla..

• LIVochLinnea

Jag förstår att du blev ledsen. Det är ju bra att gå och prata med en barnmorska även om det faktiskt blir snitt tillslut iallafall. Barnmorskan som var så gullig kan du inte få prata med henne. Det är inte onormalt att vara rädd!!!!

• kim mi

oj, jag känner igen det där lite grann. Jag var väldigt ung när jag väntade barn (16) och i slutet av min grav. så fick jag total panik över att föda och min BM sa att hon skulle hjälpa mig till att få snitt så hon ordnade en tid åt mig på kk så jag åkte dom 12 milen med buss för att prata med en där och det enda hon sa till mig var att : har din syster och din mamma klarat av att föda barn så gör du också det! Jag hade inget att säga till om..Visst klarade jag av att föda barn när det väl var dax men i bland undrar jag om dom inte tänker på hur man känner innan dom öppnar truten...

• Buus85

Ingen kan tvinga dig att föda normalt. Det finns en lag på det nämligen. Så jag tycker inte att du ska oroa dej allt för mycket (även om det kan va svårt) Du kommer få snitt om du håller fast vid det.
    Säg varenda gång du är hos din bm att du vill ha snitt, hon är ju till för att hjälpa dej.

• DaMungo

Jag kan oxå tycka att man borde tänkt på det innan man blev gravid.

• danitra

Men om du visste att du inte vill genomgå en förlossning, varför blev du då gravid?

• TerrorMorsan
    DaMungo skrev 2007-04-26 19:33:35 följande:
    Jag kan oxå tycka att man borde tänkt på det innan man blev gravid.
    om man vill ha snitt??
    jag är som en bok, med många sidor
Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...