• LilleSkutt

Koagulationsproblem

Har påbörjat utredning efter tre missfall och jag känner mig lite förvirrad över mina provresultat. Alla blodproverna var bra, förutom det som hade med blodets koagulering att göra. Min läkare menade att det trots allt var osannolikt att det hade med missfallen att göra, men nu har jag lämnat prover igen som man normalt inte tar som har med blodets koagulering att göra. Är det inte vanligt att missfall kan bero på det, tex om man blodet koagulerar för snabbt? Varför skulle de utreda det i en missfallsutredning om det inte hade någon betydelse? Vore så skönt att hitta något fel som man kan åtgärda.

• Svar på tråden Koagulationsproblem
  • LilleSkutt

Nej, det verkar inte så. Får väl vänta och se vad proverna säger...

• Finessan

Jag är också gravid igen! Lyckades mot alla odds, trodde ju att ÄL hade hunnit passera. Fick ett svagt plus i förrgår, men ett starkare igår, så nu är det nog på detta sätt. Glad Började med sprutorna igår och ska på första VUL i vecka 7, sen kan jag nog inte göra så mycket mer än att försöka slappna av. Just det, har även fått en remiss till spec.mvc.

Hur går det för dig LilleSkutt?

• Finessan

Tack!

Jag har fått Fragmin-sprutor utskrivet som jag ska ta hela graviditeten. Utredningen visade att jag har en ökad benägenhet för blodproppar. Bara att hoppas att det går vägen nu! Skrattande

• LilleSkutt

Hej!
    Jag väntar fortfarande på provresultat, orkar inte ringa och tjata längre...

Grattis Finesssan! Håller tummarna!

• Fru hopplös

Nämen nu jäklar rör det på sig Grattis!! Håller tummarna att allt går vägen! Kramar/H

• LilleSkutt

Nu har jag äntligen fått svar på proverna! Jag har tydligen en aning ökad risk för blodproppar, vilket verkar vara ärftligt. Det skulle kunna förklara mitt senaste missfall, men inte de två första, så min gynekolog var skeptisk till att det var orsaken. Hon trodde att det berodde på slumpen, så vi får väl hoppas på det. Eventuellt ska jag ta fler prover om det går nu när jag är gravid, men i nuläget får jag inget blodförtunnande eller något annat. I övrigt sa hon att jag ska leva som vanligt så jag behöver inte sluta med träning, kaffe etc. Skönt, för alla är på mig så fort jag vill träna, har försökt förklara massor av gånger att det inte är någon fara, men ingen verkar vilja lyssna... Så nu är det väl bara att hoppas på det bästa!

Finesssan, hur går det för dig?

Kramar!

• AHöst

Jag vet inte om jag skrivit i denna traden innan.

Jag har angot som heter antifosfolipida antikroppar och MTHFR som gor att jag far mf pga sma sma blodproppar och moderkakan och en minskad formaga att ta upp folsyra.

Lilleskutt, jag beklagar dina mf, men vad skont att du fatt provsvar och kommit en bit pa vagen.

Kan ajg fraga varfor du sager att dina tva forsta mf inte kan bero pa koagulationsproblem? Det later namligen konstigt i mina oron. Och vet du vilka tester det var de hittade problem och exakt vad det var?

Finessan ar pa semester i New York och jag tror inte att hon har datortillgang namnvart. Jag ahr pratat med henne en hel del i traden for oss med mfutredningar. Och ska faktiskt till och med traffa henne imorgon! Nat-date!

• LilleSkutt

Hej!
    Ahöst: Anledningen till att mina första missfall antagligen inte berodde på koagulationsproblem är att det första var en ofostrig graviditet och den andra var ett jättetidigt missfall i vecka 5. Tredje graviditeten fick jag missfall kring v 11-12 (upptäcktes först vecka 17 tyvärr). Så det finns ingen gemensam nämnare vad jag kan se. Får jag fråga vilka veckor du haft dina mf?

• AHöst

Jag skulle inte vara sa tvarsaker pa att ditt valdigt tidiga mf inte kan vara relaterat. Det finns inte tillrackligt mycket forskning sa att man kan saga det tror jag. Mitt forsta mf var valdigt tidigt. Jag kommer inte ihag exakt vilken vecka, jag forsokte nog med vilje att inte tanka pa antal veckor. det var valdigt tidigt. Nasta gick nagra veckor langre men inte mycket.

Med antifosfolipida antikroppar tex sa fungerar det sa att de kan bli aktiverade av trauma mot kroppen. Tex ett mf eller graviditet, sa ett mf kan tex utlosa koaguleringsproblemen med blodproppar i moderkakan.

Nu vet vi att jag hade mina redan innan pga ett annat tidigare blodprov dar avvikelser bara viftades bort som sammantraffande. Det var ett blodprov som gjordes for immigrationens skull och inte for min halsa sa det tanktes att det kanske berodde pa nagon infektion jag haft eller reumatismen i min familj. Men nu med facit i efterhand sa vet vi ju vad det ar.

• Kuben

Hej!

Efter mina 4 mf fick jag trombyl och progesteron, fick ett mf till (vet inte om jag kanske satte in medicinen för sent?) men fick sedan behålla min lilla tjej!

Vet inte om det var pga detta, men det skadar inte att försöka!
    Kram!

• LilleSkutt

Hej!
    Nu har jag varit på ultraljud, vecka 7+2 enligt deras beräkningar, och allt såg bra ut! Min gynekolog som har hand om missfallsutredningen var på semester och det saknades bitar i journalen, så läkaren jag pratade med visste inte om de skulle sätta in något mot mina koagulationsproblem (min gynekolog hade ringt till mig och varit väldigt tveksam till det, men det sa jag inte...) så nu får jag Fragminsprutor på prov i några veckor. Hoppas att allt går vägen denna gång! Det verkar ju inte skada att försöka i alla fall.

kramar

• Finessan

Grattis LilleSkutt till lyckat VUL. Här har det tyvärr inte gått bra och jag står på minus igen - fan.

Välkommen i den här tråden också, AHöst.

• LilleSkutt

Vad tråkigt Finessan att det inte gick bra. Inte för att det kanske är någon tröst, men om man får missfall trots att man påbörjat behandling så kanske det inte har med blodproppsrisken att göra, utan det kanske helt enkelt var "meningen" att det skulle bli missfall. Det är ju svårt att veta vilka graviditeter som skulle ha blivit om man varit "frisk" om du förstår vad jag menar. Så försöker jag tänka om det inte skulle gå vägen nu, för då går det antagligen nästa gång med Fragminsprutorna.

Kramar!

Svar på tråden Koagulationsproblem