• LilleSkutt

Koagulationsproblem

Har påbörjat utredning efter tre missfall och jag känner mig lite förvirrad över mina provresultat. Alla blodproverna var bra, förutom det som hade med blodets koagulering att göra. Min läkare menade att det trots allt var osannolikt att det hade med missfallen att göra, men nu har jag lämnat prover igen som man normalt inte tar som har med blodets koagulering att göra. Är det inte vanligt att missfall kan bero på det, tex om man blodet koagulerar för snabbt? Varför skulle de utreda det i en missfallsutredning om det inte hade någon betydelse? Vore så skönt att hitta något fel som man kan åtgärda.

• Svar på tråden Koagulationsproblem
  • Fru hopplös

FÖRLÅT Lilleskutt, vad oförskämd jag var nu! Hur går det för dig skulle jag ju såklart fråga! Gick lite snabbt där! Kram/H

• Kängu

Fru Hopplös, det var inte ANA som var förhöjt? ANA IgG

• Fru hopplös

Kängu, inte vad jag kan minnas. Skulle jag se/höra förkortningen så skulle jag nog känna igen den, men det ringer ingen klocka när du säger ANA. Har du också liknande problem?

• HoppetKärleken

Tror ni man kan få göra denna utredning redan efter två missfall känns helt sjukt att man ska behöva genomgå tre för att vara berättigad till en utredning, jag är nästan säker på att jag har kougaleringsfel i blodet...

Någon som vet?

• Kängu

Jag gjorde mf utredning. Hade förhöjda ANA värden. Detta har inte med koagulation att göra, men jag blev kallad till reumatologen istället, liksom du? Därför tänkte jag att det kanske var samma.

• Kängu

HoppetKärleken Varför tror du att du har koaguleringsproblem?

• HoppetKärleken

När jag väl har mens så är det ofta stora blodkokor som kommer ut (ursäkt språket) sedan om jag gör illa mig koagulerar blodet "onormalt" snabbt, bara en tanke jag fått sen tror man väll eller rättare sagt vill tro att det finns någon anledning till missfallen man råkat ut för...

• Kängu

Om du inte äter mycket fet fisk redan ät lite omega-3. Det är bra både för immunförsvaret och lite blodförtunnande. Jag vet ju inte, men det låter svårt att själv egentligen veta att det är koagulationsproblem du har. Två missfall kan ju vara en tråkig slump. Om det är 15-20% risk vid varje graviditet så är det ju inte svårt att så att säga träffas av blixten två gånger i rad...
    Hoppas du har fel så att det lyckas nästa gång!

• HoppetKärleken

Kängu: Håller med dig absolut jag kan inte veta om jag har koagulationsproblem, griper nog bara efter varje halmstrå för att finna svaret på missfallen. Och som du skriver kan vara rena slumpen...men är så jädrans rädd om jag nu skulle få ett plus någon mer gång att det också slutar i missfall.

Läste på någon kliniks hemsida att om man fått se hjärtat ticka på pyret efter v 7 som vi fick se på andra graviditeten, så är det 1-2 procent risk att det inte skulle lyckas hela vägen ut. Då tänkte jag att jag kan ju bara inte vara dem 1-2 procenten det är ju maximal otur, men så vart fallet...

Tack för ditt svar och tack för dina lyckönskningar kram!

• Kängu

Men som sagt, omgega-3 verkar vara bra mot lite olika saker som kan ge fertilitetsproblem eller missfall, så prova att äta det. Det åt jag när jag lyckades.... och jag tycker jag blir piggare av omega-3. Äter fisk en gång i månaden i vanliga fall inte bra.....

Svar på tråden Koagulationsproblem