• LilleSkutt

Koagulationsproblem

Har påbörjat utredning efter tre missfall och jag känner mig lite förvirrad över mina provresultat. Alla blodproverna var bra, förutom det som hade med blodets koagulering att göra. Min läkare menade att det trots allt var osannolikt att det hade med missfallen att göra, men nu har jag lämnat prover igen som man normalt inte tar som har med blodets koagulering att göra. Är det inte vanligt att missfall kan bero på det, tex om man blodet koagulerar för snabbt? Varför skulle de utreda det i en missfallsutredning om det inte hade någon betydelse? Vore så skönt att hitta något fel som man kan åtgärda.

• Svar på tråden Koagulationsproblem
  • LilleSkutt

Fru Hopplös: skrev lite i din gästbok!

• Finessan

Hej, jag lämnade prover igår, väntar med spänning på resultatet. Eller inte...

Jag tog barnalbyl på eget initiativ senaste gången. En tredjedel från ÄL till BIM. Det tog sig, men om det hade med albylen att göra är svårt att säga. Hur som helst så spädde det på mina funderingar om mitt blod och koagulering.

• LilleSkutt

Finesssan: Hoppas du får klarhet om du har fel på blodets koagulering, men det verkar ta sin tid att få svar på proverna! Jag är orolig att jag ska hinna bli gravid innan utredningen är färdig och att jag ska få missfall igen för att jag inte får tex blodförtunnande. Å andra sidan tror min gynekolog att det har med slumpen att göra, men man kan ju aldrig veta... Jag skulle aldrig våga medicinera på egen hand, men däremot finns det ju "mat" som påverkar blodet, tex ska 30g mörk choklad motsvara en trombyl, så jag tänkte försöka med lite sånt...Tomater skulle också vara bra mot blodproppar, så man kan ju äta lite extra.

Såg att du pluggar också, jag hade fast jobb när vi började försöka få barn, men efter två missfall sa jag upp mig och bytte jobb. Nu har jag hunnit påbörja en ny utbildning också. Skönt att ha saker att göra i alla fall och inte bara planera livet efter graviditet - vilket jag i o f s gör ändå...

• Finessan

Ja, det är en ständig väntan, på det ena eller det andra. Min gynekolog tyckte inte att vi skulle försöka innan alla provsvar har kommit och det vågar jag inte heller göra. Fy för att få ett till missfall och sen få reda på att något varit tokigt. Men då har ju du fått svar på de flesta prover och jag inga. Ärligt talat så tycker jag någonstans att det ska bli lite skönt med en paus från allt och inte behöva tänka på bebistillverkning under ett par månader. Samtidigt blir man ju inte yngre...

Trevligt med chokladen! Om det inte har den effekten så gör det inte så mycket - en ypperlig orsak till att få äta godis varje dag.

Vi tyckte inte att vi skulle vara styrda av missfall/graviditet och bokade en resa till New York i juni. Däremot försäkrade jag mig upp till tänderna, OM jag skulle vara gravid då och OM läkarna avråder från att åka så får vi våra pengar tillbaka. Så visst planerar man i alla fall...

• Sleepingbeuty

Jag vet flera som har fått provsvar ang koagulationsprover.De har behandlats med trombyl 75 mgx2 och sedan gått över till Fragminsprutor dagligen graviditeten ut.Det här är en jätte viktig sak att behandla!! Så stå på dig!!!
    Det finns också ett värde som heter S-TNF-Alfa di borde kolla upp.Även prednisolon används i samband med detta.

• LilleSkutt

Sleepingbeauty: Jag har tagit tre nya prov som man normalt inte tar vid utredningen så vi får väl hoppas att de hittar något där. Vet du hur vanligt det är att blodet är för tunt och vad man i så fall kan göra?

• Finessan

Hoppar in här igen då jag har fått svar på min prover. Det visade sig, som jag trodde, att jag har koagulationsproblem. Två av mina prover visade på förhöjda värden - Von Willebrand faktor och Faktor VIII. Detta KAN vara orsaken till mina missfall och jag kommer att behandlas med Fragmin under nästa graviditet. Fick lämna nya prover idag bara för att vara på den säkra sidan.

• Fru hopplös

Hej,
    Finessan, får man fråga vad det innebär förutom att det kan orsaka missfall? Det är ju hemskt nog, det vet vi ju, men kan man ha någon sjukdom? Risk för andra åkommor eller dylikt? Jag vet att jag har högre risk för att få blodproppar, och att det Kan vara orsaken bakom missfallen jag fått men man är ju orolig att det kan vara något mer skumt... Jag ska till min läkare på måndag och är riktigt nervös... Återkommer då jag fått mina svar. Kram på er/H

• Finessan

Jag vet faktiskt inte, Fru H... Jag får se vad de nya proverna visar och om de fortfarande är avvikande så kommer jag kontakta läkare för att försöka få en koagulationsutredning. Jag antar att det inte är toppenbra att ha en ökad benägenhet för blodproppar.

Vet du vilka prover det var som du fick utslag på? Jag tog massor på just koagulering, men det var endast dessa två som var förhöjda.

• Fru hopplös

Hej, så om jag förstått det rätt så har du inte blivit utredd av reumatologen än? Är det nästa steg om det fortsatt utslag på proverna? Har du fått besked om när du får provsvaren?

Jag kommer inte ihåg vilket prov det var som gav utslag, tror det var någon någon fyrställig bokstavskombination som började på A?!?!? Nu senast (hos reumatologen) tog de 11 rör för att utreda än mer, antar att det kanske är samma som den koagulationsutredning som du pratar om (?) Ska se till att få klarhet i det nu på måndag, nu kommer jag inte låta dem hålla mig på sträckbänken längre - man blir ju rätt orolig när de inte vill berätta vad det kan vara... Återkommer! Kram/Fru H

Svar på tråden Koagulationsproblem