• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • Sara med Melvin

Våran snart 10-mån kille sover nu sämre igen. Kan man aldrig få stanna kvar på nått bra läge.
    Hur sover era barn som är runt denna ålder? Tycker ju inte han ska behöva ha 2 nattmål men han blir HELT vansinng om han inte får något på natten.

Har märkt att när han får välling i sömnen vid 22-23 så sover han längre än om han får vakna och vara orolig. Det var så det började med att han hoppade över 23-målet för några veckor sen och sov ända till 4.
    Jag kan inte få i honom mer mat på dagen. Han äter bra med gröt o macka till frukost och sen lunch vid ett-tiden(ca en halv stor burk, macka grönsakspure o efterrätt). Vid 16-17 är det ett litet mindre mål mat/gröt med tanken att han ska orka mer välling vid läggdags(19-20) men han orkar sällan mer än 2 dl ändå vid den tiden.

Nån som känner igen sig?, Har förslag på ändrade matvanor?
    Känner att jag vill ändra nått nu så vi får mer sömn. Lillen är jättetrött på dagarna med trots 2 * 1.5 h dagssömn...

• Sara med Melvin

Gtr: Jag är sååå nöjd med resultatet efter att ha studerat boken. Det är trots motgångar en mycket mer självsäker kille och jag står inte ut med skrikmetoder. Tror på naturen och ett barn skriker inte i onödan från start och en mamma skulle inte känna sig värdelös om man låter sitt barn skrika.

• Karinski

Noa ar 9.5 och nu antligen behover han bara 1 nattmal Ibland gar det bra med vatten i en flaska om han far ligga kvar i var sang, men inatt holl jag pa i over en timme med att forsoka vyssja och sedan lagga honom, sa jag ga upp och gav honom brostet. Kanns skont att NCSS-metoden ser aven det som ett framsteg

• Bast

Sara bf 2aug, om jag var du skulle jag tänka tvärt om vid middagen...... Smacka på med så mycket mat det bara går då, och fyll på med välling innan läggdags. Hos oss var det så att det var själva maten som gjorde Noel mätt, och vällingen som höll honom mätt!
    Dessutom märkte jag att han sov bättre/blev mättare på hemlagad mat än på burkmat.

Nu har jag en oerhört matglad kille, men jag kan ju berätta hur våra mattider såg ut när han var runt 10 månder:
    Frukost (ca 8.00): Gröt på 2 dl vatten
    Mellanmål (ca 10.00): Banan, äpple eller fruktpuré
    Lunch (ca 13.00): En hel (stor) burk mat samt en halv till en hel (stor) burk fruktpuré.
    Mellanmål (ca 15.00) Frukt eller smörgås, eller nåt liknande.
    Middag (ca 17.30) Hemlagad mat, mängd motsvarande en stor burk ungefär.
    Innan läggdags (19.45) Välling på 2 dl vatten.

Noel sov också mycket när han var i dn åldern (och gör det fortfarande!) Då sov han 2 timmar på fm och 1 timme på em. Han är 14 månader nu och sover fortfarande 2-3 timmar/dag, men nu är det bara en gång han sover.

Vi gav ju också välling i sömnen tidigare, men om jag inte minns helt galet var det runt 10-11 månader som vi kunde glömma att ge det målet, och till slut hoppade vi över det.

• Sara med Melvin

Tack för svar!!
    Är svårt att lägga om bara så han äter mindre på natten och är hungrigare på dagen.
    Han orkar sällan mer än en halv-3/4 burk mat per gång. Men jag ska nog tänka om och ge oftare och mer sista målet innan sängdags som du sa, Bast.

Skönt att få lite råd från andra så man har en liiiten aning om vad man ska ändra på.

• zanzibar

Hej Allihopa!

Hoppas någon här orkar ge mig svar

Jag har bara hört talas litegrann om NCSS, och är egentligen helt novis, men tycker det jag hört låter väldigt positivt. Det jag undrar är närifrån man kan "börja" ? Jag har en liten kille på 3 månader,och undar om han kanske är för liten?? Det jag upplever som så jobbigt när det gäller honom är att han har så enormt svårt att komma till ro, och skriker ofta innan han somnar, vilket ju såklart är jobbigt både för honom och för mamma, jag vill ju att han ska tycka det är skönt att få sova. Är noga med att lägga honom innan han blir övertrött, avskärmar med snuttefilt osv osv. Men ändå.. Så jag kommer nog köpa boken och hoppas att den kan hjälpa. Men som sagt, jag undrar om det finns någon "åldersgräns" på den? eller om någon har något annat tips som gör att min lille kanske slipper tycka att det är så hemskt att sova...

Tacksam för svar .

• herilane

Man kan börja med NCSS från dag 1. Den är anpassad efter åldern. I början ägnar man mest uppmärksamhet åt att lägga en bra grund (på inte få in dåliga vanor) men också sånt att skilja på dag och natt, inte sova för mycket på dagen etc.

• herilane

Förtydligande: NCSS går ut på att hjälpa barnet sova gott, och inget barn är för litet för det.
    Det är inte en metod som säger "du skall göra X" utan boken har tips och ideer som man själv kan pussla ihop till en fungerande lösning.

För ett litet barn som inte kan komma till ro vad man än gör så kan jag varmt rekommendera bärsjal. Allehanda böcker och "tyckare" säger att man ska helst lägga ned barnet i sängen när det är lugnt och sömnigt, men innan det har somnat. Min dotter hade inget sådant läge - hon gick direkt från tilltagande trötthetsgnäll till sömn. Hon var över 4 månader innan det var realistiskt för oss att ens försöka lära henne somna i sängen. Fram tills dess somnade hon i bärsjal med mycket gungande.

• zanzibar

herilane: Tack så mycket för ditt svar! Jo jag har funderat på sjal, men samtidigt så somnar han ju i vagnen på dagarna, men hinner gnälla lite innan, samma när man ligger brevid honom i sovrummet på kvällen, och det är det där gnället jag undrar om man kan få bort, att han som ska tycka det bara är skönt att få slappna av.Men jag funderar faktiskt på en sjal,(har bara en ringsjal nu) dom är ju mysiga i andra syften också

• Erika Jofur

Hej, har bara läst lite grann här men det verkar intressant. Jag har en son på snart 8 månader och han sover helt perfekt från 20.00 till 8.00 men han somnar alltid i min famn, gör jag fel som nattar han i famnen. Jag har inget att klaga på för jag tycker att det är jätte mysigt men jag undrar om jag kanske ger honom dåliga vanor?
    Tips?

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3