• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • Sara med Melvin

Milimina: Ser att våra barn är ungefär jämngamla. Melvin är född den 5 augusti.
    Han började förra veckan med att sova fr 10-20 till 4 på morgonen vilket gjorde oss hellyckliga. Detta skedde i två nätter sen sov han ända till 7 nästa natt(halleluja!!) men sen har det bara blivit värre. I natt ville han ha vid 00:30(220ml), 03:30(220ml) och då hade han fått 270ml innan sängdags vid 20...
    Han har också strulat med mat och inte ätit så mycket och gråter massor vid mat och nu även mellan nattmålen vilkte han inte gjort tidigare. Men han var sån här när de första två tänderna kom så kanske, kankse är det det som är på G?!

Har även gett vatten några gånger och det har hjälpt en timme till eller så.
    Men mitt i natten vill man inget hellre än att SOVA!!
    Så ALL styrka till dig och alla andra!

Silverkatten: Jag lyckades dra ner sänggåendetskriget från allt mellan 1-4 timmar till att idag kunna lägga honom och han somnar efter 5-10 min. Men det är olika och oftast beror det på vad vi gjort innan. LUGNT en halvtimme-timme innan hjälper.
    Har gått mycket efter boken och med lite upp och nergångar så funkar det idag mycket bättre än innan.

Måste återigen rekommendera boken "växa och upptäcka världen" av Hetty van de Rijt och Frans X. Plooij där utvecklingssprången tas upp och man finner mycket förklaringar till barnens oroligheter.
    Den har hjälpt mig oerhört.
    Oj vad långt....

• Silverkatten06

Tack för boktipset Sara. Ska beställa boken på en gång, den var inte så dyr såg jag. Jättekul att höra att det gått så bra för er med No cry sleep solution också. Har inte hunnit läsa boken ännu, men snart så

• misslobaloba

Hej alla.Jag behöver er hjälp med ett beslut.Vi vill gärna att vår 7 mån dotter ska förknippa sömn med lugn och ro alltså nåt positivt.Grejjen är att hon är mkt aktiv, har alltid varit och har mkt svårt att somna in på kvällarna.För ca 1 1/5 mån sen fick vi ner sovtiden med hjälp av tydliga rutiner, koll på sovtider mm från ca 23-00 till 19- 20. (det tog ändå ca 1 h att somna in…)För 1 1/5 v sen så vände det och hon vägrade sova, var jätteledsen och vaknade hela natten. Detta hände två ggr på raken och efter det ville hon inte somna in även om natten blev lugnare. Jag har fått hört att det kan vara 8 mån kris.Nu problemet: Hon vill fortfarande inte sova, gråter då vi är i sovrummet så jag får gå ut med henne. Nu är vi tillbaka till 23 sträcket innan hon däckar vid ammning men hon är inte  glad…Vi funderar nu på att sätta en form av gräns och stanna kvar i sovrummet med henne, dvs inte gå ut så hon ska sluta gråta.Vi samsover och har alltid gjort, Hon får komma upp och vara i famnen. Vi kan läsa sagor. Hon får amma fritt och kanske även gå runt och bli vyssjad men i sovrummet. Men jag vill ha hjälp med detta beslutet då jag vill vara en nära förälder, inte göra sömnen till ngt fult, ja ni förstår. Jag är motståndare till 5 min metoden.. Snälla skriv lite input till oss…

• Bast

Misslobaloba, jag förstår att ni har det jobbigt nu! Och JA, jag kan trösta dig med att det är många som har det jobbigt vid 7-8-9 månaders åldern! Noel hade jätteseparationsångest vid 8-9 månader! Vi som inte suttit vid hans säng sedan han var typ 4 månader fick plötsligt lov att sitta där i stort sätt varje kväll!

Jag har tyvärr inga superråd att ge, men två saker att bolla kan jag komma på....
    För det första, kan ni inte ha lite skoj/mys i sovrummet i vaket tillstånd, så att hon inte förknippar sovrummet med enbart sömn och att sömnen då innebär att man ska vara ledsen? Ni behöver ju inte ha värsta aktiviteterna, utan ni skulle ju kunna bläddra lite i nån bok i sängen, ligga och sjunga eller nåt, och sen gå ut. Pantley skriver ju även om att sovplatsen ska vara trevlig och positivt förknippad.

För det andra, kan ni inte backa nåt steg? Inte med att lägga henne 23 (även om det är vad ni fått lov att göra just nu) utan backa bara ett litet steg.
    Jag tycker att du tänker så himla rätt! De sista meningarna i ditt inlägg är verkligen tänkvärda! Din dotter har tur som har dig till mamma!

• milimina

misslobaloba,
    det hjälpte (och hjälper) med tydliga rutiner för oss så junior alltid är förberedd på att det är sovdags. men runt 8 mån blev det precis som ni har det nu - han grät när man gick in i sovrummet. det var jättejobbigt men precis när man inte orkar mer, så vänder det! vi kan fortfarande inte lägga honom i sängen för att somna för då börjar han krypa runt och ställa sej, men det går iaf att få honom att sova när man vaggar honom i famnen. han har dessutom börjat växla mellan 2 och 1 sovstund/dag vilket såklart gör det lite svårare att hålla fasta tider och passa in när han är trött men inte övertrött. nu somnar han oftast mellan 19-21.

det är mycket som händer i denna åldern, de börjar kanske krypa, sitta eller rulla runt och annat fysiskt. dessutom börjar de drömma och oj oj vad sömnen går åt skogen då! men det blir bättre! härda ut! det kommer vända snart om det redan pågått 1½ vecka, även om det känns som om det aldrig mer kommer bli bra. våga hoppas.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • misslobaloba

Bast och milimina Tack för era svar.
    Vi brukar gosa i sängen annars oxå men ska göra det lite mer...
    Det underlättar alltid att andra känner igen det. I grås somnade hon fakiskt ganska lugnt kl 21.15 så jag hoppas att vi slipper mer oro nu.

Jag tolkar era svar som om vi inte ska vara kvar i sovrummet utan låta detta ha sin gång. Tolkar jag rätt eller?

• milimina

vi lät bli sovrummet ett tag, några dagar. han somnar fortfarande inte därinne dagtid men det går iaf att söva honom till natten i sovrummet. men för några dagar så lät vi honom somna utanför, oftast i min famn till flaskan, och sen var den onda cirkeln bruten. så ja, jag skulle låta bli sovrummet ett tag, men försöka igen efter några dagar.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • misslobaloba

milimina.
    Tack för ditt svar. Nu hade jag lite tur igen (och hoppas att det håller i sig) Hon somnade vid 21 igår igen i sovrummet. Vi läste och grejja och hon är lustig.. båda nätterna har hon i princip somnat PÅ mig mitt i en rörelse, hon stannar upp och ska gosa lite och då vaggar jag oss och hon blir kvar och somnar.
    Så vi tar det lugnt nu. Blir hon hysterisk igen så får jag gå ut med henne. Lite ledsen har hon blivit från och till nu med men inte hysterisk. Då får hon bröstet och sen klättra lite så blir det bra.

Hon somnar ju inte heller inne på dagen men nu peppar pappar så somnar hon direkt i vagnen på morgonen och sover 2 h.

• 3 barns mor

Hej hittade denna tråd me orkar tyvär inte läsa alla sidor. Men har en dotter på 7 1/2 mån som inte sover hela nätter somnar ca 19 sover då ca 4 timmar sen vaknar efter 2 till 3 timmar hela natten ibland vaken mellan 3-4:30 så man börjar bli trött så är denna bok och metod bra ?

• Bast

Gtr, tanken med denna "metod" är att man hjälper barnet att somna och somna om på egen hand UTAN att för den sakens skull ta till gråtmetoder. I boken får man en hel massa tips på hur man kan gå tillväga, och utifrån ERA problem plockar du tänkbara lösningar som passar just ER. Det är alltså inget "färdigt paket", utan man utgår ifrån sin egen situation. Om man samsover och vill sluta med det finns det tips, samsover man och vill fortsätta med det finns det tips för det, och om barnet sover i egen säng finns tips för det, osv.....

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3