• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • milimina

aslan,
    det är en orolig utvecklingsfas kring 8 mån, junior har också haft problem, den påverkar bl a sömnen mycket. även nattningarna på kvällen var jobbiga ett tag då han inte slappnade av trots trötthet utan bara kröp runt o ställde sej upp i sängen. det värsta är över nu, men det jobbiga är inte att han vill äta på natten utan att han ligger och snurrar för det håller mej vaken. det går väl över det med, men just när de lärt sej nåt nytt som att krypa osv så fortsätter de även i sömnen. skitjobbigt!

• milimina

f.ö så sover junior just nu på min age och har gjort det sen 8 han vaknade innan 6 imorse. vi blir nog rejält sena till öppnis idag...

• JohPet

Grrrr! Inatt hade sonen en sån där natt då han var vaken och PIGG i ca två timmar innan han somnade om. Låg mest och sa dadadada och mamamama i sängen. Försökte med allt - bära, sjunga, vällin mm. Men det ar bara att se tiden an Och JA, Aslan, man blir irriterad!

• Blåmes

Strykekramar till ALLA ni som kämpar (vi har en så liten tjej ännu, men det är bra att vet vad som kan komma)!!! Men vi traglar med att skapa bra rutiner.

Det stämmer med dålig natt ger dålig dag och viseversa tycker jag. Så är vilorna lugna under dagen så funkar natten bättre!

• MelkersonsMamma

Åh vad glad jag är att jag hittat denna tråd.
    Har en liten 8mån kille som bara strular med sömnen.

Ganska "snäll" i jämförelse med många av era bebisar, men jag ska absolut läsa runt här o ta till mig av era goda råd.

• Bast

JohPet, sover han hos er eller har han eget rum? För om han har eget rum kan han ju, så länge han inte är ledsen, ligga och mamamama eller dadadada för sig själv! Då kan ju du om inte sova så iallafall ligga och lura till!

Blåmes, rutiner är aldrig för tidigt att börja med, även om jag själv tyckte att det var svårt att få fasta rutiner innan min son var runt 4 månader. Men du, det är ju inte säkert att du behöver komma tillbaka till tråden, för din tös kanske inser själv hur skönt det faktiskt är att sova!

Anna Pirat, läs på du, och fråga gärna om det är nåt!

Aslan, vi hade det också jobbigt här hemma en vända vid 8-9 månader, även om det inte var lika jobbigt som du har det. Däremot var det jobbigt när sonen lärde sig krypa (och innan dess vända sig från mage till rygg) för nya färdigheter måste ju övas på!
    Jag kan bara hålla med Milimina i det hon skriver!
    Och för att inte tala om de gånger Noel blir snorig! Det ställer allt på ända! Men det brukar snabbt gå över, så även där har våra rutiner satt sig!

Milimina, du kan inte ge honom eget rum, så att du slipper höra hur han bökar runt?
    Kan kanske fråga Aslan det samma?! Det kanske inte gör så mycket om de får ligga och böka runt i sängen ett tag, då får de vara ifred och märker förhoppningsvis att det är ganska tråkigt at vara vaken på natten, för vem vill ligga och knöla alldeles själv?!

• JohPet

Bast: vid det laget har han redan "vandrat" över till vår säng Men jag hede inte kunnat sova ändå. Hur som helst är det bättre nu. Dricker sin välling och somnar snällt om

• milimina

bast,
    vi samsover så problemet är inte att jag hör honom utan att han bökar mej. han vill gärna ligga tätt tätt eftersom han är galet mammig även på natten (pappa duger inte utan efter en liten stund har han rullat över till mej igen) och skule vi försöka få honom att sova hela natten själv skulle det bli skrikfest vid midnatt när han inte får flytta över.
    att tillägga är kanske att han gör allt detta i sömnen, så han är inte vaken öht

• Bast

Aaaah.... Nu känner jag mig som en hård mamma! Noel har sovit i eget rum sedan han var 5 månader, så vi stör ju inte varann alls! Jag hör bara om han är ledsen eller ligger och pratar, men "vanligt" gnäll, bök och stök märker jag ju inte av!

• misslobaloba

Hej igen alla.
    1 fråga. I boken står det mkt om att man ska ha en fast natte tid. tex 19.00. Och inte låta dem sova för sent in på em.
    Nu är det så att våra dagvilor inte är riktigt regelbundna än, ( även om jag nyss trodde att¨åtminstonde morgon vilan var det typ 2 h mellan 8-10. men det gick över.... morr..)
    Och som idag då hon bara sovit två 1 h pass och är helt slut redan vid 16.30. Alt är att låta henne sova en 40 min och natttiden blir ca 20.00 eller hålla henne uppe ett tag till och ha natttid ca 18.00.
    Det blir ju väldigt hattigt från dag till dag. Hur gör ni??? Hon är 7 månader i morgon.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3