Inlägg från: milimina |Visa alla inlägg
  • milimina

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

julmusten,
    vad tror du om babywhisperer då? jag tyckte pick up/put down fungerade bra, inte utan gråt förstås, men det var en timmes "jobb" med det och sen accepterade han direkt våra nya "regler". nu är det aldrig problem med att få honom att somna om nattetid osv.
    junior blev asförbannad när han fick vatten i flaskan på natten vilket bara gjorde honom klarvaken, men vi har ju också insett att han faktiskt är hungrig och inte bara vanesnuttar. och eftersom läggning, omsövning och dagslurar går så bra nu så är det okej med mej att vakna någon gång per natt, det går så fort att få somna om. kanske ersättning vore nåt om det är tutt-snuttandet du vill ha bort? förutsatt att hon egentligen är hungrig alltså

• milimina

julmusten,
    tracy hogg heter hon googla på baby whisperer så hittar du garanterat hennes hemsida. hon har lite mer handfasta råd än ncss att ta till, utan att det fördenskull handlar om att gråta sej till sömns a la 5mm osv. jag har inte läst boken men funderar starkt på att köpa den eller önska mej i present.
    jag tror du kommer orka med att jobba med en långsam metod bara du får sova ut en eller ett par nätter... men just nu så är du nere i skorna vilket man blir, totalt. jag förstår så väl för jag känner så igen det. att försöka avvänja henne från tutte på natten kan nog vara ett bra steg, för kommer ni så långt så är det ju som du säger inget mysande att vakna upp till. natten ska vara tråkig, för då sover man. junior kan ibland vakna riktigt, men eftersom vi sover så ligger han mest stilla och filosoferar och så somnar han om efter en stund - det är ju så mörkt och trist! så go for it! det blir garanterat gråt, men antagligen mest en ilsken gråt och inte den där ledsna övergiven-gråten vilket ju är det man vill att de ska slippa. arg är det okej att vara, det får man.

• milimina

aslan,

det är nog absolut nån fas just kring 8 mån! vi är flera i "min" augustitråd som upplever samma sak, bebisar som sovit hela natten börjar helt plötsligt vakna osv. junior är superklängig och skulle helst sova inuti mej om han fick välja, men nu ligger han "bara" klistrad mot mej, och jag måste ligga på höger sida vänd mot honom annars ligger han och gnäller. han håller t o m fast mej! förutom det hade han nu i lite drygt en vecka en period då han ville ha mat minst en gång i timmen, nu har han skurit ner till varannan, var tredje timme. vi kan väl lugnt säga att jag passat på att sova dagslur med honom rätt många gånger på senaste tiden

förutom själva utvecklingssprånget så har han också nyligen lärt sej krypa och är en fena på att gå (ehm, springa) med stöd, och det är inget han slutar med bara för att han sover/ska sova, utan benen går hela tiden. det underlättar förstås inte för en god sömn så han har det lite jobbigt nu.

• milimina

*fniss* förlåt men jag kan inte annat än skratta lite trött när jag läser sånt som "han sover säkert bättre på välling" junior har aldrig sovit mer på välling, senast ikväll: 170ml välling 19.45, vaknar igen 21.30 och äter 60ml ersättning... inatt kommer han garanterat att sätta i sej runt 4-5 dl till. om inte mer. jag går snart under av trötthet men än värre är att jag blir så j*kla stel av att sova på bara en sida. inatt ska jag ta med en flaska med vatten in också för att försöka få honom att somna om på den, men de gånger jag testat hittills har ju gått sådär...

det är bara en fas, det är bara en fas... *mantra*

• milimina

misslobaloba,
    sån är junior också just nu. han gnäller när vi kommer in i sovrummet och när han läggs i spjälisen bökar han runt som en liten gris, leker, ställer sej upp och blir bara piggare. förut tog det max 5 min för honom att somna, idag höll jag på från 10 till 11.30 innan han somnade! alltså han fick komma upp mellan varven så jag försökte flera ggr, och sista gången var det nästan så att han började ledsengråta innan det äntligen gick att lägga honom ner och han slappnade av. slappnar han bara av så somnar han på stört, men vägen dit är gruvlig!! i vårt fall har det absolut att göra med att han börjat krypa och sätta/ställa sej själv. jag tror det bara är att gilla läget just nu, iaf för oss. det går väl över förr eller senare. det vore väldigt skönt med förr

• milimina

bast,
    jag gjorde pu/pd i ca en timme en kväll, sen fattade junior själv att man somnar och sover i sin säng istället för i mammas famn. detta efter att i hela sitt liv blivit sövd i famnen, så jag tror det funkar rätt fort.

• milimina

jag har tyvärr inget smart att komma med heller, känner mej som utskitet äppelmos efter en fjärde omgång magsjuka sen nyår. den här gången har det tagit många dagar att komma tillbaka till livet igen.

och för tillfället känns det verkligen inte som om det är nåt no-cry här hemma - junior kinkar så vid läggning dagtid att det ibland tagit 45 min att få honom att sova! det är inte utan protester, skrik och tårar då inte... på kvällen somnar han dock utan vidare spisning vilket är skönt. för sen vaknar han minst varannan timme och vill äta men jag klagar inte för nu har han fått tillbaka aptiten dagtid!

• milimina

jag är så van att han vaknar att jag oftast inte bryr mej, men är det något som t ex häromnatten då han vaknade varje timme och jag började bli sjuk (det fattade jag dock inte då men jag har bihåleinflammation nu, så...) då blir jag hemsk! fräser åt honom att ligga still och vara tyst och sen får jag jättedåligt samvete inget blir ju bättre av det. utom att maken brukar ta över då och jag får någon timmes ostörd sömn. det har hittills hänt kanske tre nätter på snart nio månader så det händer ju inte ofta men ändå.

just nu har jag iaf gett upp alla försök att få honom att sluta äta på natten. jag orkar inte. han får äta så mkt han vill och just nu är det 3-4dl ersättning per natt. det är oftast 3-4 uppvaknanden fram till 01 sen sover han nästan alltid till 05 innan nästa fas börjar. har jag tur somnar han om och sover till 07. det är mycket strul med dagsömnen eftersom han verkar börja vilja sova endast en gång per dag men inte orkar med det alla dagar. jag tänker inte tvinga honom att somna så det får vara som det är. dessutom somnar han oftast i famnen nytankad med flaska, det är enklast och rätt skönt för tillfället. nya tag längre fram, bara inte nu

• milimina

aslan,
    det är en orolig utvecklingsfas kring 8 mån, junior har också haft problem, den påverkar bl a sömnen mycket. även nattningarna på kvällen var jobbiga ett tag då han inte slappnade av trots trötthet utan bara kröp runt o ställde sej upp i sängen. det värsta är över nu, men det jobbiga är inte att han vill äta på natten utan att han ligger och snurrar för det håller mej vaken. det går väl över det med, men just när de lärt sej nåt nytt som att krypa osv så fortsätter de även i sömnen. skitjobbigt!

• milimina

f.ö så sover junior just nu på min age och har gjort det sen 8 han vaknade innan 6 imorse. vi blir nog rejält sena till öppnis idag...

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3